Tuesday, January 29, 2013

Basel

Basel is Switzerlands third largest city (Zurich and of course Bern being the capital are larger). It has the small town charm but yet is large enough I feel. The population is only about 200,000 with in the city and perhaps another 100,000 - 150,000 counting the outskirts and suburbs. We live in one of the suburbs called Allschwil but it is right on the border to Basel-stadt. It takes no more than 10 minutes to bike to the city center. Most people say it dosen't take more than ten minutes to bike just about anywhere in the city. This is my view from my kitchen window.

 Basel is located right at the three corners where Switzerland merges with France and Germany. This is a typical sign showing directions in Basel. It does not just give you directions of places in the city but also to both Germany and France. From our home we don't have more than a few kilometers to either country. Each day more than 30,000 people from France and Germany cross the border to reach their work places in Basel. We will probably go grocery shopping in Germany quite often. This past weekend we drove to France to buy me a ski helmet. The Base airport actually lies just across the boarder but in France. There is a Swiss road constructed so that you can drive directly into Switzerland when you land. 

 Churches is something else that you find everywhere in Basel. Large, majestic and beautiful medieval churches such as these ones but also plenty of smaller and more modern ones. The sounds of Basel is that of church bells ringing. Each city and place has it's own unique sounds. I have already fallen in love with the sound of the church bells filling the air. Sometimes it is more than one ringing at once and you get a melody of various church bells. Just here in our neighborhood I can see two church towers with bells from our kitchen. Besides Sunday morning they also ring at other times and days of the week.

Basel is located right by the Rhein river. Having a big body of water close by means a lot. With it's location within the Rhein valley the climate is quite mild. There has been some snow as you see on the first picture. During the past week more and more has melted away. As I biked into the city yesterday there even was a moment of spring in the air. Blue skies, sunshine, snow melting, birds chirping. 

Today I am meeting C for lunch down in town. I sit at home in my "office" being the kitchen table working and studying. Even if the Swiss perhaps are better than both the French and the Germans when it comes to English my impression is that you don't get very far with English. If I want to be able to talk to anyone besides C I need to learn some German.

15 comments:

Anonymous said...

Ah vad skoj med denna nya blogg! Jag skrattade lite nar jag laste ditt sista inlagg pa gamla bloggen. Att kalla lagenheten spartanskt inredd var nastan en overdrift. Den var verkligen tom! :-). Forstar att det kanns bra nu nar era mobler har anlett. Det gor ju det lite lattare att kanna sig hemma.
Vad spannande det ska bli att folja ditt liv i Basel. Jag inser att jag kan valdigt lite om det stallet ...

Kram!

Desiree said...

Millan, ja det var inte mycket alls när jag kom hit. Vi hade en säng att sova i och några garderober som C hade köpt av en kollega som skulle flytta till USA. Nu känns det betydligt mer som hemma när möblerna och våra grejer kommit. Basel är en mysig och trevlig stad. Ungefär lika stor som Malmö säger C. Kul att du gillar nya bloggen också.
Kram!

Suzesan said...

Jaha så var jag här då i ditt nya hem och land. Grattis till nya bloggen. Så lyxigt att kunna pendla mellan länderna. Då går det ju fylla skafferiet med olika delikatesser från respektive land. Ju. För er som verkligen njuter av "allt ätbart".

Härligt.

Så spännande det ska bli att följa ditt nya liv i din nya stad. Coolt

Kram
/Susanne

Suzesan said...

Läst ditt sista inlägg på gamla bloggen. Efter jag skrivit min kommentar. Skrattade åt spartanskt. Väldigt fin lägenhet. Fint namn på nya bloggen. Bokmärkt;)

Kram
/Susanne

eastcoastmom said...

DEt här kommer bli toppen!!!

Annika said...

Fint, min vän!
Tänk att bo så där schmack in the middle of Europe.
HÄRLIGT!!
Precis som Eastcoast tror jag att det kommer att bli toppen!!
Ska genast länka upp den här bloggen på min sida.
KRAMAR!!!!!

Anne said...

Gillar nya utseendet. Tycker om att du behållit det röda, det känns som du på nåt sätt.
Vägskyltarna ger verkligen påminnelsen ni bor mitt i smeten. Det låter coolt och exotiskt i mina öron att säga "i lördags var vi till Frankrike och köpte en hjälm, nästa helg kanske vi åker till Tyskland och handlar lite".
Din tyska kommer, jag tycker du har rätt inställning och kämpar på. Ge det tid och det kommer hända saker rejält.
Hur är det på C´s jobb, jag antar att arbetsspråket är engelska där?

Basel ser väldigt europeiskt ut, jag tycker det ser så vackert ut. Aaaah, alla de där fantastiska gamla byggnaderna som de fina kyrkorna. Den sortens arkitektur kan jag sakna, den där känslan av att det finns en lång historia och nåt "för alltid" legat på en plats.

KRAM

Anonymous said...

Det skall bli spännande att följa ditt nya äventyr från Europas hjärta!=)

Anonymous said...

Ah, vad harligt att du ar pa plats nu! Du vet ju att jag alskar Schweiz och bott i Geneve tva ggr. Ni maste besoka Lavaux, Genevesjons norra sida mellan Montreux och Lausanne. Det ar dar min fars morbror bodde i over 50 ar och det ar paradiset pa jorden tycker jag. Saaaa vackert och goda viner dessutom! jAG ar faktiskt lite avis pa att du bor i Schweiz nu och blir sa nostalgisk. Vi har planer pa att besoka min fars morbrors anka snart igen, da kanske vi kan motas ngnstans mellan Basel och Lavaux.
Visst ar det haftigt att kunna sticka over gransen bara sadar for lite shopping. ar maten billigare i Tyskland an i Frankrike? Nar jag var au-pair i Geneve korde jag och handlade mat i Frankrike varje onsdag eftersom den var sa mkt billigare dar. MEN, man far vara forsiktig, schweizarna ar valdigt beskyddande nar det galler sina egna produkter och tullen kan vara STRIKT nar det galler inforsel av bl.a matvaror. Da, 1994, fick man bara ta in ca 1 liter mjolk och 600 gr kott per person, allt for att de schweiziska bonderna inte ska lida... Kan talas att kolla upp!
Kram!
PS Hoppas att det gar att lasa utan prickar... min dator har nastan helt lagt av nu efter att V spillt vatten pa tangentbordet (mellanslag, B och N funkar ej!) sa jag sitter vid Os Linuxdator och jag fattar inte hur jag ska stalla om tangentbordet till svenskt.

Charlotta Ljungblad said...

Hurra! Äntligen är du tillbaka!!!!

Charlie sa ... said...

jag tror också det här blir toppen min vän!!!

Härligt att läsa mer om Basel. Ni är verkligen mitt i.

Så spännande, ser fram emot allt nu!

KRAM
Lotta

Anonymous said...

Vilket passande namn på nya bloggen!! Den kan du ta med dig överallt i världen :-)

Så kul att få följa er nu i Basel! Ser riktigt härligt ut! Lycka till med tyskastudierna! Kan C tyska eller pratar han engelska på jobbet?
Kram!

Liz said...

Gruezi!! Vad kul att du nu har borjat blogga fran CH. Har vantat pa uppdateringar. Fin ny blogg, passande med rott och vitt :) Snyggt! Hoppas att du/ni har kunnat fa iordning lite i ert hem, sa att du kan ta itu med att utforska Basel och omnajd. Visst ar det harligt att bo mitt i Europa?! Det ar som du sager, en helt annorlunda vibe, och som du kommer marka kanner man av den redan i de olika delarna i CH. Tyska delarna har sin charm, de franska och italienska sin..sa mycket utbud av olika saker och allt inom bara ett par timmar bil eller tagfard. Blir sa avundsjuk, men kommer med gladje fortsatta folja dig och hora vad dina erfarenheter blir av ditt nya hemland. Fortsatt jobba med tyskan, det loser sig snart! Misstrosta inte, da dialekterna ar mycket olika "hogtyskan", men snart lar du dig skilja pa nyanserna och forstar, sen spelar det inte nagon roll om du kan uttrycka dig pa Schweizertyska, huvudsaken att du forstar, och sen kan du prata hogtyska..Om du letar kurser finns det ju en hel massa pa plats, nagra som var val ansedda var Migros kurser, dar kunde man aven sen gora massa tester for att "tenta" av tyskan om man ville..dock kan jag personligen tycka det ar battre om man gar i en mindre klass med lite mer jamnariga, da man aven har mojlighet att lara kanna folk aven privat och ta en kaffe eller middag efter kursen etc...

Du kommer trivas nagot fantastiskt och snart ar det Fasnacht, den brukar vara i mitten av Februari, sa kul!!

Stor kram.

Desiree said...

Suzesan,tack så mycket. Kul att du hänger med och vill fortsätta kolla in vad som händer här på nya bloggen.
Kram!

Eastcoastmom, jag hoppas verkligen det. Känns som jag står på lite vingliga ben så här i början men det har alla förutsättningar för att bli bra.
Kramar!

Annika, tackar. Ja detta är verkligen smack in the middle :-)
Det känns toppen.
Kram!

Anne, tack. Ville köra med rött/vitt eftersom det också är färgerna i Schweiska flaggan. Tyskan lär få ta sin tid.Jag kämpar iallafall på :-)
Arbetsspråket för C är engelska. På lunch och vid andra mer inofficella sammanhang kör han tyska med arbetskarmraterna. Det ÄR exotiskt för mig också och känns rätt coolt att faktiskt både kunna säga och kunna åka och handla en sväng i både Tyskland eller Frankrike. Det finns mycket både gamla och moderna byggnader här. Läcker blandning på arkitekturen.
Kramar!

Mhyran, tack så mycket och kul att du vill hänga med :-)
Kram!

Petchie, heeej vännen. Tack så mycket för din långa och fina kommentar. Ja just det...nu minns jag att du skrivt en del om det här stället som tillhör din fars morbror. Det är klart att vi får se till att mötas upp någonstanns på vägen om ni är på väg dit. Maila då ni vet när ni ska dit så plannerar vi in en träff längst med vägen. Vi har ännu inte provat att handla mat i Frankrike utan bara i Tyskland och det är MYCKET billigare där än i Schweiz. Men som du säger så finns det regler för hur mycket och vad man får föra in över gränsen. Man får se upp som du säger och passa sig.
Kram!

Charlotta, yes I am back :-)
Kramis!

Lotta, tack vännen.
Kramar!

Christina, japp nu måste jag hitta på ett namn som är gångbart vart jag än hamnar ;-)
C pratar engelska på jobbet men kan tyska så att han kan prata tyska mer vid inofficella sammanhang tex på lunch med sina kollegor.
Kramar!

Liz,tack så mycket. Känns helt fantastiskt kul att bo så här mitt i smeten av Europa. Det finns klart mycket att utforska för oss. Jag har hittat en språkkurs här i Basel som verkar bra (GGG) ska testa en annan nivå denna vecka. Testade absoluta nybörjar nivån och funderar lite om jag kanske skulle klara av en nivå högre. Får se. Jag får helt enkelt gå dit och känna mig för.
Kram!

Anna, Fair and True said...

Måste åka dit någon gång!