Wednesday, January 30, 2013

Gruyére Heaven och Brötchen

 Jag har absolut hamnat i Gruyére:ens förlovade hemland. Schweizarna verkar älska ost i alla former och sorter. Ostdiskarna i mataffären dignar av olika sorters ost. I Sverige må Gruyére finnas som en enda sort här finns det massor med olika varianter. Allt från vardags sorten till lyx sorten som som fått mogna i minst 12 månader. Ostdiskarna är gudsända och en sann välsignelse här i jämförelse med Alabama. Där vi åt Sharp cheddar i fyra år för att det inte fanns så mycket annat att välja på som kunde klassas som riktig ost.


 Gruyére på bit, i skivor och även riven. I Sverige må man köra med enkel hushålls ost på sina gratänger men den kan slänga sig i väggen för här riven Gruyére som gäller.


 Fondue och racklette två super Schweiska nationalrätter med smält ost. Här kan man till och med finna fondue att köra i micron. Personligen är detta lite väl stabbig mat för min smak. Jag smakar gärna men inget jag vill äta mig mätt på som huvudrätt och måltid.


Vår granne och hyresvärdinna kom över med så kallad "flyttgröt" någon slags välkomst gåva/inflyttningspresent. Jättegulligt så klart. Någon typ av Schweisisk rulltårta/kaka gissade vi på. En sådan där variant som ser ut att hålla i evighet. Men som sagt gulligt och snällt av Frau Tommen att komma över med en sådan. Hennes sönner hade kollat in hur vi satt i trappan och åt middag så som vi fick göra innan våra möbler kom för exakt en vecka sedan.

 Brezel bröd är lite av en national symbol här. Finns också i alla möjliga varianter med alla möjliga sorters toppings. Solrosfrön, pumpafrön, sesamfrön, med salt, utan salt. De behöver inte alls se ut som kringlor utan de kan anta nästan vilken form som helst. Finns som subs, finns som frallor, finns som större bröd. Måste säga att jag gillar Brezel bröden.
Grovt bröd med mycket frön var ju inte något man heller fann i Alabama utan det var något man fick baka själv. Men här lär man inte gå någon nöd på brödfronten. De Tyska bröden är gedigna och ordentliga, fiberrika. Färskt bröd är något som man alltid har tillgång till och är en underbar lyx på helgmorgonar. Underbart att sticka ner till matbutiken två kvarter längre upp på gatan och köpa några nybakade frallor i olika sorter till frukost. Doften av nybakat bröd slår emot en redan på gatan innan man klivit in i butiken.

Det finns nog mycket för oss även i matväg att utforska. Vi ser även fram emot att få bekanta oss mer med de Schweiska vinerna. Sådant man inte hittar på Systemet i Sverige. Mycket nytt att både lära och smaka på.

10 comments:

Annika said...

Mycket nytt att lära sig,
Fattar att ostdiskarna är en dröm där hos er.
MMM...Gruyere älskar jag.
Vi har nog bättre ostdiskar hos mig än ni hade i Bama, helt klart.
Men schweizarna kan sin ost! Minsann,
OCh brödet måste vara en dröm. Det tror jag klår svenskt bröd med hästlängder.
Pretzlar älskar jag, men jag förstår att Auntie Annies (som jag älskar) är ngt helt annat mot the real thing som ni har.
MUMS!
Ja, nu har du verkligen kommit till ett land där det finns mkt gott att upptäcka!!
MUMS!!!
Kram!!!

Suzesan said...

SOM mitt- i- en- schweizerost. SÅ GOTT. Gruyre..Mumsigt. SÅ snällt att få en inflyttningspresent. Ni kanske blir bortskämda där. Lite exotiskt med svenska hyresgäster. TYP.

Spännande. Oj oj jag måste nog en runda till Schweiz sen nån gång i framtiden. Längtade till Geneveområdet nu när jag läste en kommentar.

Kram
/Susanne

Anne-Marie said...

Mmmmm så många goda ostar ni har att välja mellan. Jag har faktiskt börjat att bara köpa importerade ostar (Jarlsberg, Fontina, osv) eftersom de amerikanska inte är särskilt goda. Det kostar onekligen litet mer men är värt pengarna tycker jag.
Låter bra med nyttigt bröd. Som du säger finns det i överflöd där ni bor nu.
Europa har verkligen en annan stil med alla fina, gamla byggnader. Kyrkorna har sin charm också. Kramar!

Liz said...

Suktar lite over brodtbudet och for att inte tala om osten..Haha, min man och jag koper alltid den superdyra gruyereosten och river till nar vi gor potatisgratang...gar inte att jamfora med smaken pa den som inte ar gjort pa akta gryere. Brotchen, vilket utbud det finns. Ta en snabb promenad till bageriet och fa varma brod i en papperspase med sig hem, kostar typ inte nagot heller och man far sa manga olika att valja bland. Solrosfron och notter, eller bara vanligt vita och gropa ur degen i mitten som Cassie alltid gjorde som tvaaring...Jattegott, och som du vet finns det ju inte alls nagot liknande har i USA. Tyvarr. Det dom kallar fullkornsbrod har skulle dom skratta at i Schweiz eller Tyskland med for den delen..

Vad roligt att ni redan utforskar lite av det stora utbudet! Ich tack for alla fina bilder!

Kram

Kram

Jane said...

Härligt!Helt i min smak, mycket ost och så det där härligt goda brödet som jag saknar så mycket!

Kram!

Miss Marie said...

Bröd finns det gott om kan jag tänka mig! Här i Bayern finns Brezn, Bretsel med salt på, det är det mest populära brödet!

Gott med ost! :)

Desiree said...

Annika, ja Gruyere är riktigt gott. Schweizarna kan klart sina ostar. Auntie Annies har jag aldrig provat så jag kan inte jämföra. Men de pretzle som finns i USA ser ju riktig goda ut de också.
Kram!

Anne-Marie, jag håller med dig om att många av de Amerikanska ostarna kan vara rätt trista och smaklösa. Det är ju toppen att det ändå verkar finns ett gott utbud på importerade ostar i dina trakter. I Alabama fanns inte mycket att välja på om man inte åkte till fin butiken Whole Foods för där fanns det superfin ostdisk men det kostade ju multum.
KRam!

Liz, det där med att fa varma brod i en papperspase med sig hem, låter ju sagolikt. Jag hittade ett bageri som ligger bara ett kvarter från oss så dit ska jag till helgen för att göra just detta du tipsar om. Jag älskar både brötchen bröden och de rejäla tyska bröden med mycket fullkorn och frön.
Kramar!

Jane, förstår att du saknar brödet. Jag saknade rejäla bröd, riktiga bröd mycket i USA. Men å andra sidan fick jag lära mig att baka själv så det var ändå en bra grej.
Kram!

Marie, de där med salt är ju också väldigt goda. Jag gillar dem alla. Har ingen klar favorit ännu eller har svårt att bestämma mig vilken jag tycker är godast. :-)
Kramar!

Desiree said...

Annika, ja Gruyere är riktigt gott. Schweizarna kan klart sina ostar. Auntie Annies har jag aldrig provat så jag kan inte jämföra. Men de pretzle som finns i USA ser ju riktig goda ut de också.
Kram!

Anne-Marie, jag håller med dig om att många av de Amerikanska ostarna kan vara rätt trista och smaklösa. Det är ju toppen att det ändå verkar finns ett gott utbud på importerade ostar i dina trakter. I Alabama fanns inte mycket att välja på om man inte åkte till fin butiken Whole Foods för där fanns det superfin ostdisk men det kostade ju multum.
KRam!

Liz, det där med att fa varma brod i en papperspase med sig hem, låter ju sagolikt. Jag hittade ett bageri som ligger bara ett kvarter från oss så dit ska jag till helgen för att göra just detta du tipsar om. Jag älskar både brötchen bröden och de rejäla tyska bröden med mycket fullkorn och frön.
Kramar!

Jane, förstår att du saknar brödet. Jag saknade rejäla bröd, riktiga bröd mycket i USA. Men å andra sidan fick jag lära mig att baka själv så det var ändå en bra grej.
Kram!

Marie, de där med salt är ju också väldigt goda. Jag gillar dem alla. Har ingen klar favorit ännu eller har svårt att bestämma mig vilken jag tycker är godast. :-)
Kramar!

Anonymous said...

åååh! jag som älskar gruyere! och bröd! USA är ju så himla kasst på båda två!

Anna, Fair and True said...

Gruyere är ju bara så gott! Finns faktiskt lite olika varianter på vår närmaste storaffär, dvs Hemköp Sabis i Fältöversten. Deras ostdisk är välsorterad och fint iordninggjord.

Pretzel är däremot inte min grej.,