Friday, February 1, 2013

Vår i luften i Basel

Oj det blev visst inget inlägg igår. Jag får ursäkta mig med att jag helt enkelt fastnade i det fina vårvädret. Jajemen ni läste rätt - det var vår i luften igår! Blev helt överlycklig av detta. Tog en långpromenad längst med Rhen floden. Här sitter folk längst med strandkanten och njuter av vårsolen som ni ser på bilden. Häng med vetja så tar jag er med på min vårpromenad genom Basel.

 Kände ett vårrus i kroppen och total lycka av att få uppleva +14 grader 31 januari med sol och blå himmel! Detta hade aldrig hänt i Svedala. Sådana här dagar får man vänta flera månader till på i Stockholm. Kunde ta fram vårjackan idag och cykla utan vare sig vantar eller mössa. Otroligt skönt!

Jag och C hade lunch date igen idag. Värmde våra lunchlådor och tog sedan med dem ut på torget och åt i solen. Jag vet inte om C sitter och ser precis så här lycklig ut över vårsolen eller över hans kära fru kom cyklade och levererade hans lunch. Det kan man ju kalla service ;-)

 
Här sitter jag, lunch cykelbudet.

 När vi hade lunchat klart parkerade jag cykeln och tog som sagt en skön promenad denna fina dag. Gick förbi Basels mest kända fontän. The Tinguely fountain. En av Schweiz mest kända konstnärer som speciallisterat sig på just olika sorters mekaniska skulpturer. De är rätt coola faktiskt. Fontänen ligger mitt i stan och är därför en sådan där prefekt träffpunkt där folk ofta stämmer träff.


 Riktigt än har ju våren inte kickat igång men jag ser redan nu många ställen där man kan njuta av av en skön vår eller sommarkväll längre fram som denna här. När bladen slagit ut på träden, ljusslingorna är tända och man har tagit fram alla uteborden. Sitta här och läppja på en öl eller ett glas vin längtar jag till redan nu.

 Rhen floden är guld värd. Det är underbart att ha ett stort vattendrag där man bor i ett land som annars ligger omringat av Alpernas höga toppar. Det verkar vara en och annan riktigt stor pråm som kan komma glidande.


Några av Basels äldsta och finaste hus ligger längst med strandpromenaden. Det är riktigt vackert här nere. Många som promenerar, sitter i solen med en kaffe eller en bok eller är ute på en jogging runda.

 Basels stadssymbol är den här lilla draken. När jag var här första gången i höstas undrade jag just över alla drakar man kunde finna på var och varannan fontän. Det är Basels lilla" Basilisk". De har en radio station som heter just radio Basilisk. Den brukar C lyssna på för att öva sin Switzer-Dutch. Han kan ju vanlig Tyska men den varianten och dialekten de kör med i Schweiz tycker han kan vara riktigt klurig. Satsmelodin är bland annat helt annorlunda jämfört med vanlig högtyska. När de ropar ut i kundradion i varuhusen låter det lite som Svenska kocken i Mupparna som sjunger något medan han kastar lite selleri bakom axeln.


 Längst med strandpromenaden bor det inte fattigt folk som sagt. Några av Basels dyraste hus ligger nog med all säkerhet här. Flera ambassader och konsulat ligger längst med denna sträcka.


 Kolla, kolla, kolla vad jag hittade!!! Åh vilken lycka att få se utslagna krokusar i vårsolen och några jättefina snödroppar.Blev alldeles salig.



 Hittade även dessa små söta rosa blommor som börjar slå ut på bar kvist. Känns overkligt att se detta 31 januari men mitt hjärta fylls av otrolig glädje.


 Det finns flera broar som korsar Rhen så jag tog en annan väg tillbaka genom delar av gamla stan. Det finns faktiskt väldigt många broar som korsar Rehn.
 Vill man inte ta sig över på andra sidan via en bro så kan man ta någon av dessa små båtar som tar dig över till andra strandkanten för 1 Franken (en Franken är ungefär lika mycket värd som en dollar). Båtarna har ingen motor utan använder sig helt av strömmen i floden för sin färd från ena till andra sidan.

Idag är det inte alls lika kul väder. Sol igår, regn idag. Solen lär väl komma tillbaka. Men idag ska jag iväg på Tysk lektion och testa en annan nivå. Jag var och testade en förra veckan men kände att jag kanske skulle vilja ha lite mer av en utmaning. Så vi får se om jag tagit mig vatten över huvudet eller om detta är precis det jag behöver.

14 comments:

Charlotta Ljungblad said...

För det första: VAD FIN DU ÄR!!!!

För det andra: höll p åatt skratta ihjäl mig när jag läste om hur de låter som svenske kocken i mupparna, haha! Vilken dröm! :=)

KRAM!

Miss Marie said...

Jättefina bilder! Härligt med fint väder, idag har vi också regn här, burr!!!

englundskan said...

Å så fint, och vilken rolig fontän och NU vill jag ut och resa, här är bara snö och kallt.

Desiree said...

Charlotta, rodnar lite här men blir väldigt glad över din kommentar.
Kram!

Marie, idag är det inte alls vårlikt längre. Det märks att det ännu är lite kast mellan vår och vinter. Det ska bli kallare här igen och lite mer snö ska komma tillbaka. Nåväl, jag är iallafall väldigt glad och lycklig över att få en sådan här dos med vår i förskott.
Kram!

Englundskan, tack. Det finns verkligen så himla mycket att se och uppleva.
Trevlig helg.

Jane said...

Hoppas våren kommer tillbaka! Lycka till på nästa tysklektion,
kram!

Annika said...

SÅ vackert, så FINT!!
OCh vad mkt äventyr ni har framför er!!!
Jag blir avis nästan.
Fantastiskt fin plats du bor på nu.
Du ska se att våren leker kurragömma med er, precis som här. Det är nog inte dags ännu för den.
Vi hade 24 i onsdags, idag -3, snö och blåååst.
KRAMAR!!
PS, du är skitsnygg!! PLUS att du ser så LYCKLIG ut!!
YAY!!!

Desiree said...

Jane, tack så mycket. Vi får hoppas på att detta bara är en kortare återvändo av vintern.
Trevlig helg.

Annika, ja det lär med säker bli svängingar med vinter och vår om vartannat ett tag framöver. Men jag är tacksam över när våren visar sig.Du, Peter och Karolina är närsom helst hjärtligt välkommna om ni vill komma och uppleva hjärtat av Europa. Anytime Annika, det är bara maila. Oj jag känner mig inte supernöjd med det här kortet men nog var jag väldigt lycklig över både vår och detta nya äventyr vi har framför oss.
Kraam!

Suzesan said...

Så underbart med en dag och fjorton grader. Sån där med röd blomma på bar kvist har vi här ute. Men sen har vi haft stans trädgårdsmästare som lagt all sin kärlek i växtligheten här.

KROKUS och snödroppar nice och så fint det är i din stad. Vilken tur att det blev en sån bjudlunchdag. Fina kort allihop.


Skrattade högt här åt hur det låter i affären. Roligt och kasta lite selleri över axeln. KUL. Haha man ska inte stå bakom den svenske kocken.
Kram
/SuSANNE

Anne-Marie said...

Basel påminner mig en del om Zurich. Det där att ha en flod som går rakt genom staden och att ha de där gamla, fina byggnaderna som kantar floden. Du har massor att fota - passar dig som hand i handsken antar jag. ;)
Underbart med sol och vår. Fantastiskt med knopparna. Man blir glad av dem.
Både du och C ser ut att trivas. :) Kram!

Liz said...

Harliga foton och sa fint foto pa dig! Och klart din man ser nojd ut nar ett sa snyggt cykelbud kommer med lunch!:) Jattefin ar du!

Haha, Schweizer tyskan ar ju som sagt lite speciell. Svart att fa fram de typiska djupa sch-ljuden, som ett gurglande/harklande...haha, du fattar vad jag menar. Snart kommer du kanna dig mer bekvam med det och forsta mer och mer. Dessutom ar det ju lite tur att ni bor i en urpraglad tysk del, narmare den franska delen eller aven den italienska for den delen, sa blandar dom ofta in manga ord fran dessa sprak mitt i alltihopa i Schweizer tyskan, och da kan det bli svart att hanga med...

Saknar promenadstraken med alla gamla hus...du kommer gilla Bern nar ni aker dit. Gamla stan dar ar helt underbar, over Aare som flyter runt hela staden...nar ni aker dit maste du verkligen bomba med foton efterat...jag kommer uppskatta varenda ett!! :)

Ha en trevlig helg, stor kram!

Charlie sa ... said...

Så underbart skönt det ser ut! Jag blir glad av dina fina bilder och härliga text. Du och C, ni ser lyckliga ut som Annika skriver.

Här skiner solen och semesterkänslan börjar infinna sig :-)

Önskar er en fin weekend!

Stor kram
Lotta

Pernilla said...

Åh vad härligt med vårvädret även om det blev kortvarigt! Kul att få se bilder från Basel, har aldrig varit där. Och lite avis är jag på dig som kan få så mycket god ost, längtar rejält efter en bit gruyerost! Men det får bli först när bebis kommit!
Ha en riktigt skön helg och hoppas ni snart kommit iordning i lägenheten

Anonymous said...

Vilken kontrast mot det något snötyngda inlägget om helgens skidåkning :-)
Vad mysigt Basel verkar vara, så kul med bloggar att man får hänga med lite överallt i världen!
Vilken service din man fick också, inte illa :-)
Kram!

Anna, Fair and True said...

Trodde flest du parkerat cykeln i fontänen ;)

Jag vill också ha vår nu! I helgen hade vi iaf två soliga dagar men det var -1. Idag plusgrader men mulet :(