Friday, February 8, 2013

Galleri Fredag

Dagens ämne från Annika i Umeå är: I din omgivning just nu...


Runt om i Basel håller man på med att förbereda sig inför den stora karnevalen - Fasnacht. Årets stora händelse i Basel och då är det fest och karneval i tre dagar och tre nätter med start i år den 18 februari. Jag vet inte riktigt vad som kommer att ske eller hur det går till men det är något vi aboslut måste kolla in. 

Folk är lediga här under dessa dagar då det räknas som helgdag för Baselborna. Folk klär ut sig. Man ska tydligen se till att vara nere på stan natten mot måndag för kl 04.00 så släcks all belysning i stan och endast lanternor och levande ljus är tända. En magisk och speciell stämning sprids i luften och stan och detta är startskottet för karnevalen. Det blir antigen att gå upp riktigt tidigt eller stanna uppe riktigt sent. Jag vet inte vad som är bästa strategin.

Hur som haver så kan man se att det pyntas runt om i stan och man hänger ut olika typer av prydnader som har karneval tema på fönster och dörrar.


 Tog en promenad och gick förbi några hus som hade pyntat. Tydligen är det så att stannar man i stan så är det givet att man är med och firar Fasnacht och vill man inte vara med så ser man till att fly stan och åka någon annanstans. Det är vanligt att många ser till att passa på att åka bort eftersom det också är helgdag.


 Jag tycker det är roligt med alla dessa dekorationer och självklart MÅSTE vi ju bara uppleva detta även om det innebär att kliva upp mitt i natten.


I min omgivning just nu blommar det faktiskt lite. Snön som kom igår morse stannade inte länge. Den var helt bortsmält på ett par timmar. Ganska nice men jag tror att jag behåller dubbdäcken på cykeln ett tag till.

 Forsythian blommar redan här. Snödropparna är så fina så. Jag blir glad av att se det som redan blommar. 


 Även om det inte löst sig med gymet ännu så var jag iallafall och tränade igår. Äntligen! Så underbart skönt! Ursäkta den väldigt dåliga bildkvalitén  men mina mobilbilder är aldrig något som jag är nöjd över. Men det kändes mer diskret att fota med mobilen här. Jag köpte en engångsbiljett för dagen för 35 dollar.Sjukt dyrt det också och då får man se till att få valuta för pengarna. Så jag tränade tre olika pass och körde lite egen styrke och konditionsträning där emellan. Jag tränade i 6 timmar. Jag somnade helt ovaggad igår. Men det var så attans nice att komma iväg på detta! Men o la la det känns i kroppen idag. Jag känner av varenda muskel så att säga ;-)


 Stället jag hittat som jag vill teckna medlemskap på är jättefint. Stort och väldigt fräscht. Tre våningar. Entré plan med maskiner och styrketräning, plan 2 med enbart olika typer av konditionsmaskiner och i källaren finns en väldigt fin och lyxig pool och bastuavdelning. Här kan man njuta av att spa i princip. Jag har kollat på andra gym som inte är lika fancy men det kostar ändå ungefär lika mycket så då kan jag lika gärna se till att få tillgång till denna pool. Igår ramlade jag i säng redan vid halv tio och vaknade faktiskt relativt tidigt imorse både pigg och utvilad fortfarande med lycko känsla i kroppen efter gårdagens träningsmaraton.

Friday idag. Tyskalektion, handla lite mat och tvätta står på schemat och sedan den eviga frågan med att försöka komma på vad man ska fixa till middag. Kanske får det bli några klassiska fredags tacos. Absolut inget vi kör med varje fredag i detta hemmet men någon gång ibland är det riktigt gott. Vad ska ni hitta på idag?

11 comments:

Anonymous said...

Kul det dar med festivalen som borja snart. Det ar nagot av det roligaste med att flytta utomlands tycker jag, det att lara sig nya traditioner och saker som hander som man inte hade en aning om innan. Vissa saker som tex BonFire night have blivit en av mina favoriter pa aret har!

Aj da sa trist att det strular med traningen. Det ar dyrt att trana har ocksa, runt £60 per manad vilket blir runt 8000 kr pa ett ar. Sura pengar! Hittar man ratt gym sa ar det ju dock vart det. Jag brukar trana 3-4 ganger i veckan men har inte tranat sedan innan jul. Jag ska borja igen nasta vecka och langtar verligen tillbaka. Dock ar en av anledningarna till att jag tog en paus att en mangd foradringar skett pa gymmet som gjort det samre sa jag funderar pa att se mig om efter nagot annat ... vi far se.

Hoppas att det loser sig med gymmedlemskap for dig! Jag haller med om att det ar viktigt att ha hittat ratt stalle. Och da far det val vara vart de dyra pengarna helt enkelt ...

Kram och trevlig helg
Millan

Annika said...

ER vår jar kommit mkt längre än våren här.
Mina snödroppar är inte uppe än.
Forsytian har inte börjat blomma.
Jag är glad att du hittat gymmet och jag var grymt impad över ditt inlägg på FB igår.
heja dig!!!
Ser ju jättefint ut också!!

COOLT med karnevalen.
Det blir nog läckert värre!!
Det har med fastan att göra va?


Ha en riktigt fin helg, bästa Desiree!!
KRAMAR!!

Anne-Marie said...

6 timmar Desiree! Du är otrolig. :) Jag skulle troligen ligga på sjukhus en månad efter ett sådant pass. ;) Har inte tränat egentligen på många år. Promenerar mest och gör QiGong när jag är som "vanligt".
Härligt med vårblommor. Ni ligger till och med före Kalifornien.
Självklart att ni skall vara med om festivalen. Ser fram emot ditt "reportage" om denna festival. Kramar!

Desiree said...

Millan, ja precis som du säger är det jättekul att upptäcka och lära sig om nya traditioner. Jag tänkte jag skulle försöka googla lite och försöka lära mig mer om vad Fasnacht går ut på. Idag såg jag att de sålde några slags klistermärken på stan som har med karnevalen att göra men jag vet inte mer än så. Vågade inte fråga eftersom jag inte behärskar språket ännu. Det ska bli både kul och spännande iallafall.
Ah där ser man att det även hos er är riktigt dyrt att träna. Så synd att ditt gym gjort förändringar till det sämre. Hoppas att du kanske hittar något annat ställe eller att de ändrar tillbaka.
Kram och trevlig helg.

Annika, det kom lite mer snö i natt men den brukar inte ligga så länge. Allt är borta igen. Det ska tydligen vara minusgrader här i helgen så vintern känns långt ifrån över.
Hi hi jag sitter här och har en sådan grym träningvärk ska du veta. Men det känns ändå väldigt positivt att ha just denna träningsvärk. Jag var helt slut ska du veta och somnade som sagt redan vid halv tio.
Kramar!

Anne-Marie, även om inte våren är här ännu så blir jag väldigt glad när jag ser och passerar dessa vårblommor som tittat upp ur marken. Ser fram emot karnevalen. Jag har längtat och saknat att träna så så det var nog det som gjorde att jag fixade 6 timmar. Jag hade gärna njutit lite av att basta men jag orkade helt enkelt inte. Kom hem duschade, åt lite mat och stöp sedan direkt i säng.
Idag känner jag verkligen att jag har både armar, ben och rumpa om man säger så ;-)
Kram!

Liz said...

Jag hinner inte med denna vecka! Vad mycket inlagg och sa mycket man vill kommentera pa, men det far bli en kombination av alla inlaggen annars blir det svart att hanga med pa alla inlagg...

Lagenheten- sa jattefint ni har fatt det redan. Underbart ljusinslapp, otroligt vilken rymd det blir med sa hogt i tak! Kanns ju ocksa som hus med trappa och tva vaningar. Jattefint! Och er USA karta med sma pluppar pa vart ni varit, det tror jag att jag en dag kommer att kopiera rakt av! :) Du kan nog satta en trend dar, men da vi flyttar runt ocksa och reser ganska mycket inom USA sa kanns det kul att se vart man har varit. Och en karta kanns ju alltid som snygg "konst" och passar in overallt!

Bio- smaler lite nar du berattar att du varit pa en film med bade tyska och franska subtitels..Jag kanner sa val igen det, och det kandes som om man inte sag bilden for all text tyckte jag. Har dom fortfarande paus mitt i filmen?? Filmen verkar vara en bra film, gillar alltid Denzel Washington.

Traning/gym- Jisses, vad dyrt, hoppas att du kan ta tillvara pa tiden och verkligen ga pa gymmet sa att du kanner att du far valuta for pengarna. Vad hander om man blir skadad tex? Eller langvarigt sjuk? Far man tillbaka pengarna da? Tycker det ar lite konstigt att bara kora arskort och inte ta manadskort. Men det ar val for att folk annars hoppar av efter en manad...Nu far dom folk att betala for ett helt ar, men de flesta kanske inte ens utnyttjar det och det blir ju en win win for gymmet. Pa bilderna sag det valdigt frascht ut och bra med pool ocksa!

Vanner- vad duktig du ar! Blir imponerad av vad du hunnit med under den korta tid som du varit dar! Men det ar helt ratt, ut och jaga, och man har allt att vinna. Det ar ju sa. Skont ocksa ar ju att dessa internationella stader har mycket olika klubbar och foreningar. Likasa i Bern. Vi var alltid och hangde pa The English Club, US Embassy och marinsoldaternas "klubbhus", Pickwick's The Irish Club etc etc. Och framforallt - The Scandinavian Club! Haha, gissa om vi hade roliga parties! Internationellt gang och enda nackdelen var val att man inte pratade mycket tyska i vardagen, da alla pratade engelska med varandra! Fortsatt sa, du kommer traffa massor av trevliga manniskor. Jag blir sa avundsjuk nar jag hor att du traffat svenskar redan, saknar det sa! Beundrar dig, jag har varit har i Yuma i over ett ar nu, och kanner mig fortfarande lika ensam som nar vi flyttade hit.. Hoppas att du inte behover kanna sa och eftersom ni redan har varit pa skidutflykt etc efter sa kort tid, kan jag bara ana att det fortsatter i samma takt!

Tyskan- forstar dig att du kande dig lite obekvam att inte kunna fraga om vagen hem pa tyska. Men, de flesta pratar bra engelska, eller iallfall sa att man kan gora sig forstadd. Sa behover du, tveka inte att forsoka fa dom att prata engelska. Kanske att du zoomar in nagon yngre iallafall, den aldre generationen har sakert svarare med engelskan, vilket ofta ar fallet vart man an bor.

Hoppas att du trivs pa kursen forresten, och att du kanner att du lar dig nagot. Har ni bra larare?

Fasnacht- trummor, mimosa blommor, godis och lite skrammande masker.. lite hallween stuk men annorlunda som du kommer marka. Stor parad, speciell musik..Hoppas att ni far uppleva det och att ni far bra vader, det ar sa trist nar det snoar/regnar och ar superkallt. Har upplevt alla sorters vader under aren i Schweiz, och da allt utspelar sig utomhus ofta, ar det inte kul att sta och frysa..De flesta varmer sig med mycket alkohol..Ska bli kul att hora vad du tycker om det. Det ar ju annorlunda som sagt!

Ska forsoka hinna med att kommentera under ratt inlagg i framtiden, sa det inte blir sa langt!
Stor kram och ha en fin helg!!

Desiree said...

Åh Liz tack för din långa och väldigt fina kommentar om allt som hänt denna vecka. Det känns faktiskt som en ganska händelserik vecka.
Hi hi ja de har fortfarande paus mitt i filmen på ca 5-10 minuter. Jättelustigt. Det gick faktiskt rätt bra även om de texat på både franska och tyska att ändå se det mesta av filmduken.
Vi ser fram emot att få uppleva Fasnacht med allt vad det innebär.
Jättekul att du gillar vår lägenhet.
Jag hoppas på att man kan få till en bra mix av umgänge genom att haka på lite alla möjliga sådana här klubbar och lära känna olika människor.
Jag trivs väldigt bra på tyska kursen. Det är trevliga elever och vi har en riktigt bra lärare. Vi är ca 11 stycken. Mycket handlar om att försöka säga enkla meningar utifrån vardagen, vad man gjort, varit med om osv. Det passar prefekt och jag tycker faktiskt att jag lär mig en hel del även om det inte går så fort.

Ja, klart du ska fixa en USA karta med pluppar på de ställen där ni varit. Det är riktigt kul att ha och få en överblick över alla ställen man varit på. Dessutom är det lite roligt samtalsämne om man får över folk. Lite av en rolig ice breaker kan jag tänka mig att kartan också kan vara/bli.
Ha en skön helg
Kram!

Suzesan said...

Haha SEX timmar. Då fick du ju verkligen valuta för pengarna. Jag hade nog inte kunnat röra mig efter något sådant. Inte ens öppna munnen. Men är man van som du att träna så blir det ju annat. På bilden ser du ut att vara på hugget;) Inte ens svettig.

Kram
/Susanne

Desiree said...

Suzesan, jajemen gissa om jag var på hugget. Jag var så laddad så det var väl det som gjorde det.
Kram och trevlig fortsättning på helgen.

Anonymous said...

Hej!
Nu har jag läst ikapp här. Åkte på lunginflammation så har inte varit så pigg precis....

Häftigt med karnevalen! Jag som är kvällsmänniska skulle satsa på att vara vaken ;-) Annars är det kanske bättre att gå upp tidigt, hur som helst, snälla visa massa bilder från detta, vore så kul att se!!

Vad duktig du är, vilket maratonpass! Jag längtar efter att träna men blev ju sjuk igen så det känns ganska hopplöst just nu.

Mycket fint och fräscht gym men väldigt dyrt!! Vad händer om man blir sjuk och inte kan använda det på säg en månad? Fast jag ska böra betala 175 dollar i månaden för bootcamp och spinning, brrr, det kommer kännas.

Kul att du hittat svennar i Basel! OCh kul att det blev så lyckat!! Som sagt det kan gå lite hur som helst, men det är viktigt att bygga upp sitt kontaktnät.

Hoppas ni har en fin helg och njuter av Basel!
Kram!


Desiree said...

Christina, åh stackare, lunginflammation är ju inte alls att leka med. Jag hoppas innerligt att du snart blir frisk så att du kan få komma igång med boot campen. 175 är ju inte direkt billigt heller. Jag lovar att ta massor med bilder från Karnevalen. Ska bli jättekul att få uppleva denna.
Kram och krya på dig.

Anonymous said...

Kul med karneval! Känns lite som halloween med pynt och utklädnad, ska bli kul att se mer av det hela.

Så skönt att du äntligen hittat ett gym! Wow för sex timmars träning! Där kan man verkligen snacka om valuta för pengarna!=)