Tuesday, February 26, 2013

Välkommen till mitt hemmakontror

Välkommen till mitt kontror. Det är här jag tillbringar stora delar av min dag. Kurser på distans funkar utmärkt! Jag hade aldrig testat detta innan och hade ingen aning om hur det funkade eller att det finns så otroligt mycket att välja på. I min nya tillvaro här i Basel och Schweiz är jag ju student för tillfället. Inte bara "luxus frau" som C ibland skojar om att jag är. Lyxliv känns frånvarande. 

Vad tycker jag då om min tillvaro för tillfället? Än så länge har jag ju faktiskt inte levt vare sig detta liv som student eller i Basel speciellt länge. Har varit här lite över en månad nu. Jag älskar att få ägna mig studier av sådant som jag är riktigt intresserad av. Det är en lyx att få tid till att fördjupa sig i sådant man varit nyfiken på länge. Tycker ärligt talat att både tyskan och bildbehandlingskursen som jag går är jättekul. 

Än så länge går det ingen nöd på mig. Hittills har jag haft fullt upp med min nya tillvaro och studier. Det har varit väldigt skönt att faktiskt få landa lite i lugn och ro att få bekanta sig med min nya stad och mitt nya land. Det har varit intensivt att byta tillvaro helt med ny stad, nytt land och nytt språk.



Kursen i bildbehandling är toppen. Äntligen får jag lära mig allt om Camera Raw och Photoshop. Man kan följa föreläsningar precis när man vill och befinna sig vart som helst i världen. Då jag sitter med bildbehandligen sitter jag ofta med både min och C´s dator samtidigt. Jag följer föreläsningen på min dator och har sedan photoshop öppet i C´s dator så att jag kan testa och utforska allt eftersom lektionen pågår.


Jag läser även tyska på distans och var först lite orolig över hur det skulle gå att läsa just språk på distans. Men det har varit en mycket positiv erfarenhet. Vi använder oss mycket av olika ljudfiler men har även chattar en gång i veckan som är superbra. Man loggar in på chattrummet och mikrofon och headset så att man kan interagera både med sina andra kursare och sin lärare. Här kan vi öva på uttal, läsa texter, bli rättade med en gång och även indelade i mindre grupper som övar på små texter. Jag tycker detta är helt fantastiskt!

 Här sitter jag alltså vid mitt köksbord och jobbar dagligen. Jag går upp då C går upp och vi äter frukost tillsammans. Sedan jobbar jag med mina kurser och kolla även på olika jobb och företags siter för jobb att söka.


Jag läser ju även tyska här i Basel via GGG:s språkkurs. Två gånger i veckan tisdagar och fredagar 1.5 timmar per gång. Den språkkurs jag går här tycker jag kompletterar den jag läser på distans då den har mycket fokus på konversation och vardagshändelser just här. Jag började först på nybörjar nivå men tyckte att det blev lite mycket repetition eftersom jag ändå hunnit med att läsa en kurs i Sverige under hösten. Så jag bestämde mig för att prova nästa nivå vilket känns rätt. Det är klurigt men jag känner att jag lär mig mycket. Jag får en challenge.

13 comments:

Taina said...

Vad kul att du också pluggar. Det gör ju jag med. Jag använder en del av min arbetstid till det men mest blir det på kvällstid. Vårt upplägg är detsamma som ditt där vi sitter med våra headsets och chattar och lyssnar på professorer.

Det är nog bra med rutiner så som du har. Så att du inte ramlar in i "lyxfrufällan" hahahahaha!

Kram kram!

PS. Tack för gratulationerna förresten.

Desiree said...

Taina, ha ha jo du det gäller ju att se upp så man inte rammlar in i lyxfällan eller hur ;-)
Skönt att du iallafall kan använda en del arbetstid till att plugga så att det inte blir för mycket. Du är som sagt alltid så ambitiös och full av energi. Beundrar dig som fixar både jobb, plugg, hem/hus och barn. Men visst är det fantastiskt att man kan sitta och chatta och sitta i virtuella klassrum.
Kram!

Anonymous said...

Var hittade du bildbehandlingskursen på distans? Den skulle jag vilja prova!

Anonymous said...

Vad skoj det later att fa lasa kurser som du verkligen ar intresserad av. Jag skulle ocksa vilja lasa en kurs om foto men aven nagon form av naringslara eller liknande. Jag tror att om jag skulle borja om och plugga idag sa skulle jag lasa nagot om traning, mat och halsa.

Kram!

Annika said...

Så roligt, speciellt den där kursen i PS och RAW.
Jag kan absolut noll om PS, och kan tro att en sådan kurs är precis vad man borde ta.
Otroligt spännande.
Bra att kursen i tyska också går så bra..
Tycker det låter som om du har bra dagar!
Kramar!!!

Desiree said...

Mittlivsomfransyska,

Digital bildbehandling 7.5 poäng via Högskolan i Jönköpning.

http://hj.se/hlk/utbildning/kurser.html

Millan, ja jag hade också valt precis det du är intresserad av om jag också hade börjat plugga från början igen och läst en hel utbildning.
Kram!

Miss Marie said...

Jag tror att det är skönt att man kan landa lite i ett land, ta det lite lugnt, innan allvaret börjar! Tids nog kommer det bli stress o vardag när du börjar jobba igen, så passa på o njut! :)

Desiree said...

Annika, kursen i PS är guld värd! Du skulle tycka den är toppen. Det är precis något sådant här jag behöver för att äntligen komma igång och lära mig PS. Lektioner där man visar tydligt steg för steg och där man sedan övar med olika uppgifter. Jag inser mer och mer hur mycket bildbehandling hänger ihop med bra foton. Även om man får till en toppenbild som man knäpper med rätt inställningar på kameran och bästa ljus så är det kanske ändå så att man vill sätta pricken på i:et genom att köra lite bildbehandling. Du skulle lätt kunna gå och hinna med någon sådan här kurs också.
Kramar!

Marie, du har helt rätt så det är precis det jag gör. Än går det ingen direkt nöd på mig som sagt utan jag håller mig fullt sysselsatt.
Kram!

Anne-Marie said...

Du har en sådan bra "disciplin". Tror det är jätteviktigt att ha någon form av daglig rutin även om du inte har ett "vanligt" jobb du går till. Låter verkligen spännande med de kurser du går.
Hur fungerar det med att ta kurser genom svenska skolor när man flyttat ut som du och C gjort?
Hur tycker du tyskan är i Basel? Svår att förstå? Kramar!

Suzesan said...

Jamen så smart. Bra med självdisciplin och gå upp och göra allt det där. LYCKA till.
Då får vi väl snart se examensprov i bildredigeringsprogrammet;) Tycker dina bilder är bra som de är. HUR ska de då inte bli när de är ännu BÄTTRE. Hi hi.
Kram
/Susanne

Anonymous said...

Vilken bra självdisciplin du har! Det var lite si och så med min när jag pluggade på distans :-) Men visst är det lyxigt att få fördjupa sig i saker man har varit nyfiken på!

Smart med två datorer, det saknade jag när jag läste kursen, kunde ju inte prova samtidigt som jag kollade på föreläsningen och med mitt dåliga minne så hade jag svårt att komma ihåg allt :-)

Fantastiskt att du kan läsa tyska på distans! Trodde jag knappt gick.

Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, ja det känns jätteviktigt att ha en bra rutin och det gäller att hålla sin diciplin. Försöker hålla mig efter ett schema. Tyska kursen och bildbenhandligen är tänka och plannerade så att man ska ägna ca 2 timmar om dagen åt vardera. Det blir några timmars plugg bara för dessa två kurser. Så en del jobbsök, lite mer träning framöver och vanliga vardagssysslor gör att dagarna ändå rullar på rätt bra.

Jodå det funkar utmärkt att plugga på distans. Kurserna är helt gratis för mig som svenks medborgare. Du kan säkert läsa många kurser på distans från USA som svensk medborgare också. Jag sökte på olika högskolor och distanskurser och hittade massor med intressant.
Kram!

Suzesan, tack vad du är gullig. Jag är övertygad om att det alltid går att förbättra sig. Bildbehanlingen är något jag velat göra länge och ta tag i men jag har inte vetat hur och vart jag skulle börja riktigt. Att bara öppna PS och testa sig fram har inte funkat för mig. Det här är däremot perfekt att få en bra introduktion och få lära sig lite vad man kan göra med alla verktygen.
Kramis!

Christina, i början körde jag inte heller med två datorer men insåg att det var riktigt smart då jag kom på det. Dessutom antecknar jag flitigt när jag lyssnar på de olika lektionerna och gör små lathundar och summeringar. Det som är toppen är att man kan trycka på paus knappen när som helst och få anteckna i lugn och ro eller ta om något som man vill höra en gång till.
Tyskan tänkte jag som sagt först, oj hur ska det här gå för man behöver ju verkligen höra språket och få korrigeras när det gäller uttal för att lära sig rätt.Chatten är så otroligt bra! Vi delas in i små grupper och sitter med mic och övar uttal. Vi får även små texter att läsa och spela in och sedan blir vi bedömda på uttal. Mycket ljudfiler att lyssna på.
Kram!

Skruttplutt said...

Vad fint att du börjar landa lite! Jag tycker det var över all forvantan att plugga sprak pa distans! Sa himla bra! Jag skulle garna ta en foto redigerings kurs, vart tar du din ifran?

Ps. Nar du lamnar kommentarer sa lankar de till din gamla blogg.