Monday, February 25, 2013

Måndag i punktform

Godmorgon. Börjar veckan i punktform. Vintern har återvänt till oss. Det har varit kallt med minusgrader sedan i torsdags. Passerade förbi Tinguely fontänen med de mekaniska figurerna som sprutar vatten och där hade flera av dem frusit till is som ni ser. 
 Det blir rätt läcker effekt. Men nu är jag innerligt trött på vinter, kyla och gråväder. Nu vill jag ha sol och plusgrader. Hela helgen har snöflingorna virvlat i luften. Det som är toppen är att snön inte brukar ligga kvar speciellt länge. Även om det inte är så många minusgrader så känns kylan betydligt råare och mer påträngade här.

För att skynda på våren lite eller iallafall få lite vårkänsla att sippra så köpte vi denna grill. Stor och rejäl!


 Vi ser fram emot många goda och trevlig grillmiddagar på altanen. Den gammla grillen fick stanna i Sverige. Denna lyckades vi göra ett klipp på då den var prisnedsatt eftersom det var förra året modell. Årets modell eller inte spelar aboslut ingen roll för mig. Här ska grillas Southern style BBQ.

 Detta är ett Ausländerausweis. Det är det absolut vikigaste dokument man har här som utlänning i Schweiz. Det är ens uppehålls och arbetstillstånd som visar att man bor och har rätt att vara bosatt i landet. Den är också viktig att ta med sig varje gång man åker över gränsen för att handla.Man visar upp den i butiken och får sedan ett papper med sig som gör att man får tillbaka momskillnaden eftersom det är ca 10% lägre moms i Schweiz jämfört med Tyskland.


 Pappret med kvitto tar man med sig och måste sedan stanna till vid tullen då man passerar gränsen och där får man sina papper stämplade. Nästa gång man åker till butiken får man tillbaka pengar.


 På mitt nattduksbord just nu ligger dessa två.  The Expats valde jag mest pga av titeln men det visar sig vara en riktigt bra thriller. Culture shock böckerna har en hel del interssant. Det är en serie som finns för nästan alla länder runt om i världen. Köpte Culture Shock USA då vi flyttade till Alabama och det känns som om man hittar en hel del matnyttig info om sitt nya land och kultur i dessa böcker.

I fredags var vi på inflyttningsfest hos min kompis Frida som är från Sverige. Vi hade jättekul och stannade alldeles på tok för länge, kom hem först vid 03 på morgonen. Hon hade bjudit dit en härlig mix av olika vänner och nationaliteter och det blev en jättetrevlig kväll på alla sätt.

Stackars C blev liggandes i feber under lördag eftermiddag och hela söndagen. Nu hoppas jag att jag klarar mig undan. Han är hemma idag och hoppas på att må bättre till imorgon.

Söndag blev en riktig innedag. C var sjuk och dessutom är allt stängt här på söndagar. Det känns fortfarande konstigt. Det kommer nog att ta ett tag för mig att vänja mig vid. Lite svårt att veta vad jag ska göra av mig själv på dessa söndagar eftersom allt är stängt, igår var vädret kasst, man har ingen stor social krets som man kan ringa och hitta på något tillsammans med. Här ska söndagen vara någon vilodag men jag är alldeles för rastlöst för sådant.

Kunde inte låta bli att handla några färska jordgubbar. Dessa var från Spanien och hur söta och goda som helst. Det där med att svenska gubbar är bäst är faktiskt lite av en myt. Det finns uppenbart alldels ljuvligt goda jordgubbar som kommer från andra ställen också.


Såg Tarantino filmen Django igår kväll. Bra och coolt gjord men som alltid med Tarantinos filmer så är det blodigt. Jag hade kunnat nöja mig med mindre av detta känner jag. Vi kollade också lite på filmen Lincoln. Men den tyckte jag var rejält seg. Mycket historiskt politiskt snack. Kanske var jag på fel humör men vi kollade bara någon halvtimme innan vi stängde av den.

Matlagning ägnade jag min eftermiddag åt igår. Det blev en batch med Chocolate chip cookies, en skink och broccolipaj och sedan en riktigt god thaigryta med kyckling till middag.När man ändå inte riktigt vet vad man ska hitta på en söndag bestämde jag mig för att vara lite kreativ i köket. Man lagar något gott, pysslar lite, får njuta av värmen och de goda dofterna som sprider sig i köket. Tjaa i brist på andra aktiviter är detta inte alls dumt.

13 comments:

Miss Marie said...

Jag tycker fortfarande det är väldigt irriterande att allt är stängt på söndagar, men jag antar att det är som här i Tyskland, att restauranger, caféer o museum ändå är öppna? Jag kan tycka det är ganska skönt att det är stängt på söndagar, man kan liksom inte annat än att slappa då! Hoppas du slipper bli sjuk!

Annika said...

Jag hade också svårt att komma till rätta med att allt var stängt på söndagar i Tyskland i början. Om man har familj där så kan man ju träffa dom, ta promenader med dom, långa bruncher osv. Men som utanförstående kan det vara jobbigt.

Min lösning var att gå till badhuset på söndagarna. Köln hade ett underbart Römerbad med bastuar, japanska varmbad, osv. Som Hasseludden ungefär. Man kunde även ligga på sängar i ett varmrum och ta en tupplur. Det var inte billigt men på söndagen kunde man ju stanna hela dan. Så jag gick dit på morgonen och jobbade mig igenom alla poolerna, tog med en bok och låg och läste på en brits. Blev riktigt genomvärmd. På det sättet blev söndagarna ganska mysiga :) Hoppas du hittar någon bra "söndagssysselsättning" i Basel också. Kram!

Annika said...

Förstår att det är svårt att vänja sig vid söndagstängda affärer efter att du bott hemma och i USA där ju allt är öppet.
Hoppas C mår bättre nu, och att DU slipper eländet.

Måste tipsa dig om en film vi såg i helgen som jag TROR du skulle gilla rejält. Det är den Oscarsnominerade Beast of the Southern Wild. Så otroligt bra, och så speciell.
Se den!
Lincoln var bra, men visst absolut SEG på sina ställen.
har inte sett Django och kan fö lätt avstå om det är för mkt våld.
Såg även Silverlinings playbook i helgen. TOPP!!!
Kramar!!!

Desiree said...

Marie, jag har svårt för det där att bara slappa men jag antar att jag får jobba lite mer på det. Tror också att det skulle vara lättare senare under våren och sommaren då man känner sig mer manad av att gå en långpromenad eller bara gå ut och fota lite. Men det stämmer att museerna iallfall är öppna och här i Basel finns det ju många att välja bland. Jag får helt enkelt ägna mina söndagar åt kultur och det är ju något jag gillar. :-)
Kramar!

Annika, tack för tipset om badhus besök. Det låter ju jättemysigt. Ska absolut kolla detta. Jag tror också det blir lättare/bättre då jag fått mitt medlemskap på gymet för då kan jag alltid träna på söndagarna om jag vill och gymet som jag vill gå med i har en jättefin bad/spa anläggning att njuta av.
Jag tror också att det kanske blir lättare på sikt då man lärt känna lite fler människor och fått fler vänner som man kan hitta på saker tillsammans med.
Kram!

Annika i Reston,tack för tipsen om filmerna. Jag har faktiskt sett Beast of the Southern Wild och tyckte den var cool. Annorlunda men väldigt fin. Jag har precis kollat in trailern för Silver Linings och den är jag supersugen på att se. Har du sett Anna Karenina än? Hur var den? Django var bra som sagt men man ska vara förberedd på att det är en hel del våld i den.
Kramar!

Charlotta Ljungblad said...

Vi såg också Django för ett tag sedan men jag tyckte inte om så mycket mer än den första timmen. Precis som du säger är det så otroligt mycket splatter över hans filmer och jag är inte så förtjust i det. Vill dock se Lincoln, den verkar superbra! Men som du säger - kanske lite seg :=)

eastcoastmom said...

Söndagsstängt, don´t get me started... första året vi bodde här i Spanien var alla affärer söndagstängda och jag blev skogstokig! Problemet var ju att det var så otroligt fullt i affärerna på lördagar, det blev ingen jämn fördelning över helgen. Men nu sen i höstas verkar det ha blivit nån slags lagändring här och de flesta större affärer är öppna. Yay!

Anne-Marie said...

Tänk att det är söndagsstängt så mycket. Hade ingen aning om att Schweiz har den kulturen.
Vad roligt att inflyttningsfesten blev så lyckad. Hoppas att C blir bra snart och att du klarar dig.
De utländska jordgubbar jag åt i Sverige var oftast rätt smaklösa så det låter ju bra att det finns söta jordgubbar nuförtiden också från andra länder.
Tarantino brukar vara blodig. Jag kollade faktiskt inte alls på Oscarsgalan men förstår att det gått riktigt bra för Sverige. Kram!

Charlie sa ... said...

Hoppas C är bättre!

Ja, söndagsstängt har man (jag) vant mig av med. Det är 7-7 som jag planerar efter ;)

Vad roligt med fest! Har du känt Frida sedan tidigare?

Ja, vintern sitter i här med men idag sken solen, så skönt.

KRAM!

Lotta

Anne said...

Se Argo, den som vann Oscar för bästa film. Jättebra!!! Både M och jag gillade den, vi såg den i lördags. Jag tror du skulle tycka den var bra. Jag tror det i alla fall.
Förstår det känns ovant och konstigt med söndagsstängt. För mig känns det lite som att hoppa tillbaka nåt årtionde, lite sådär som när man var liten och det var så i Sverige. För mig känns söndagsstängt gammaldags. Jag tycker du förvaltade söndagen bra, till lite kockande i köket och sånt som passar en vinter. Trist annars det blivit så vintrigt hos er igen. Men snart, snart...

Håller med, det är en myt det där med svenskar jordgubbar. De jordgubbar jag ätit här, de lokalodlade när det är säsong, är himmelskt goda och godare än de svenska.

Ha en fortsatt fin FRISK vecka!!
KRAMIS

Anonymous said...

Ja Kaliforniska jordgubbar är underbart goda också kan jag meddela ;-)
Bra boktips, dom ska jag kolla efter! Och vilken grill, wow! Jag vill komma på grillfest ;-)
Kram!

Desiree said...

Charlotta, ja precis som du tycker jag också att det blev lite väl mycket blodbad och splatter mot slutet. Lite för rå för min smak. Men kolla in Lincoln. Det kanske bara var jag som inte var på rätt humör för den just den kvällen för den har ju fått väldigt fina betyg.
Kram!

Eastcoastmom, gud så skönt att ni börjar få mer och mer öppet under söndagarna. Som du säger blir det ingen jämn fördelning alls under helgen för ALLA ska handla på lördagar. Vi provade detta en gång och sa aldrig mer. Numer handlar vi någon kväll i veckan istället. De tyska butikerna har ändå öppet till 22 så det funkar bra att göra så. Lördag i en mataffär här var ju som att befinna sig i värsta julrushen i Stockholm. Tyckte INTE om detta.
Kram!

Anne-Marie, ja det verkar vanligt på europeiska kontienten. Det är ju inte bara här utan samma sak i både Frankrike och Tyskland och tydligen också i Spanien fram tills nu. Allt är stängt förutom museer och en del caféer. Jag kollade inte heller på Oscarsgalan men jättekul att det gick bra för Sverige :-)
Kram!

Lotta, festen var jättekul. Nej inte känt Frida sedan tidigare. Vi möttes på ett tjejmingel här i Basel som svenska klubben anordnade och det klickade med en gång mellan oss. Jättekul!
C börjar må bättre idag vilket är skönt. Men det verkar som han kanske trots allt kan ha fått en sväng av influensa även om han tog vaccinet. Jag vaccinerade mig också som tur är. Tyvärr mer snö som ska komma här ikväll. Well well snart borde det väl ändå vända.
Kramis!

Anne, Argo har vi faktiskt sett och den gillade vi båda två mycket. Otroligt spännande film och tänk att det är en baserat på en sann historia dessutom. Förstår att den vann på Oscarsgalan.
Ja precis som du säger så känns söndagsstängd väldigt gammaldags. När man bor i Sverige och i USA tänker man inte på det alls eftersom allt är öppet där men så är det inte alls längre ner på den europeiska kontinenten. Betala med kort funkar inte heller lika frikostigt här som i Sverige eller USA. Man måste alltid ha en del kontanter på sig här. Också något som jag måste vänja mig vid.
Kram!

Christina, hi hi vi ser så mycket fram emot att få premiärgrilla med grillen. Nu får vintern ge sig och vika undan för våren.
Kram!

Suzesan said...

Oj som det frusit. Vackert men jag håller med. NU kan lite vårvärme komma. Roligt att kalaset var bra. Det är svårt att träna sig på att bara hitta sysselsättning när man är van att vafra igång hela tiden. Tänker ofta på hur jag har hunnit med allt. Som ensamstående och barn och allt. Jobb barn fritidssysselsättningar för dem och disk och tvätt och handla och och.

Därför njuter jag nu, slippa göra nåt men det tog tid att inte bli rastlös då jag ofta jobbat obekväma arbetstider.

Fin grill. Får man grilla på balkongen i Schweiz??

Söndagsstängt ja det är ju så som vi hade förr. Söndagar STENdött.

Så svårt det måste vara för dig i nytt land och inte kan språket och så van att jobba. Kämpa på.

Önskar dig en bra dag.

Kram
/Susanne

Desiree said...

Suezan, förstår att du har fullt upp som ensamstående och med barn. Då hinner man inte ha tråkigt på söndagar vare sig det är söndagsstängt eller inte. Jodå här får man grilla på balkonen men endast om man har gasgrill. Kolgrill är inte tillåtet.
Ha en fin dag.
Kram!