Wednesday, February 27, 2013

Nya upptäckter i matbutiken

 Något som alltid är interessant då man flyttar till ett nytt land är just vad man finner och kanske inte finner i matbutiken. Första gångerna när man är och handlar brukar ta mig ganska lång tid. Jag går omkring och försöker få koll på sortimentet. Det tar ett tag att sätta sig i detta och nya typer av varor som man aldrig tidigare sett. Det är kanske inte heller alla gånger så lätt om man inte förstår språket. Ibland får man gissa och hoppas på det bästa. Ibland blir det bra och ibland helt fel. Man gör massor med nya upptäckter i vilket fall som helst.


 Mejeri avdelningen är underbar här. Det finns minst lika mycket att välja bland här som i Sverige. I USA var det svårare för oss att hitta vissa mejeriprodukter som creme fraiche och kesella speciellt om man kanske ville ha en lite magrare variant men mejeri utbudet är stort här och det finns alla tänkbara former på det mesta. 

Jag måste säga att jag efter att ha bott i USA i flera år la märke till hur man i Sverige har ett stort fokus på smör och grädde. Svenskarna älskar både sitt smör och sin grädde utan tvekan. Jag skulle baka här och sökte efter vanligt margarin att baka med. Jag fann margarin men bara i 200 grams förpackning som här. Det fanns också byttor med margarin på 500 gram men om man vill baka så är det smidigt att bara kunna skära av så mycket man ska ha på förpackningen. Däremot hittade jag också något som heter kochbutter (matlagningssmör). Vet inte vad som skiljer kochbutter från vanlig butter. Men det funkade helt klart att baka med också.

 När det gäller pålägg och skinka är de olika lufttorkade varianterna betydligt vanligare här än i Sverige. I Sverige kör man ju mest med kokt eller rökt skinka som pålägg. Men denna lufttorkade tunnt skivade skinka är verkligen jättegod.


 Tillbaka till smör som man brer på smörgåsar. Här finns sådana här små gulliga paket. Mindre paket med smör jämfört med Sverige. Man konsumerar tydligen inte lika mycket smör känns det som här. För oss passar det perfekt då vi ändå inte är några storkonsumenter av smör.


 Det finns mejeriprodukter jag aldrig sett tidigare. Jag skulle köpa matlagningsgrädde och trodde att detta var just vanlig matlagningsgrädde. Gissa om jag blev förvånad då jag kom hem och öppnade förpackningen. Detta var förvisso grädde men grädde blandat med gelatin som man tydligen kan använda som bas i både matlaning och bakning och för att göra tiramisu ect. Jag fattar fortfarande inte riktigt hur man ska använda denna produkt.


Sedan har man ju även detta med olika tyska ord och dialekt mellan Tyskland och Schweiz. Grädde i Tyskland heter sanhe och här i Schweiz heter det rahm. Fick lära mig detta på min tyska kurs här.


Det där med långbarhets mjölk är inte alls dumt. I Sverige är ju det ganska ovanligt men här är det tvärtom. Det är betydligt mer vanligt med långbarhetsmjölk än färsk mjölk. Jag måste säga att långbarhetsmjölken här är riktigt god. Jag känner ingen som helst skillnad mellan vanlig färsk mjölk och denna version på långbarhetesmjölk. Smidigt att kunna handla på sig flera liter på en gång och sedan plocka in i kylen allt eftersom då de har en hållbarhet på ca 4 månader. Aldrig torsk på mjölk hemma.

Man finner varor som man inte finner i Sverige. Frusna körsbär hittade jag aldrig i frysdiskarna i Sverige medans det finns både här och i USA. Nu kan jag göra körbärskaka året runt om jag så önskar.

 Svarta bönor är något som både jag och C älskar. Men det kan vara riktigt svårt att hitta här. Man får söka bland de där speciella varorna på import hyllorna. Svarta bönor på bruk från USA hittade jag till slut. Dyrt men gott.


 För den som gillar att baka hamnar man självklart i mjöldjungeln. Jag har hittat vanligt vitt mjöl, fullkornsmjöl, dinkelfullkornsmjöl, rågmjöl men jag har än så länge inte hittat grahamsmjöl. Däremot har jag hittat grahamsbröd här. Finns det grahamsmjöl här och vad heter det i sådanafall?

Eftersom det är söndagsstängt överallt som jag skrev om så blir det ju så att ALLA ska handla på lördagar. Det är helt galet överallt då. Rena rama julrushen varje lördag i matvarubutikerna. Jag och C provade en gång och kände oss helt slut. Vi tar istället en kväll i veckan och åker till Tyskland och handlar. Funkar väldigt bra för oss. Inte alls lika mycket folk då. Många butiker i Tyskland har öppet till klockan 22. 

Detta med att kunna handla vin i en vanlig mataffär är något jag gillar. Perfekt att ha allt på ett ställe och kunna köpa någon flaska då man funderat ut vad man vill äta till helgen.
 Jag tycker som sagt att butikerna både här och i Tyskland överlag är jättefina och fräscha med hög standard. Mycket större utbud på ekologiska och fina grönsaker. Detta är min favoritbutik i Tyskland. Känns precis lika lyxigt som att kliva in på Whole Foods i USA. 

18 comments:

Anonymous said...

Vad roligt att lasa om era olika produkter. Jag har nu kommit dithan att jag nastan tycker det ar svart att handla hemma i sverige da jag inte hittar de produkter jag brukar anvanda har. Omvand problematik omman jamfor med hur det var nar jag forst kom hit :-).

Langbarhetsprodukter har jag valdigt svart for. Tycker att de har en viss eftersmak som ajg inte tycker om. Tex mjolken man far itll kaffet pa sas flyg .. nej, det ar inget for mig! Men sen ar jag ingen mjolkdrickare egentligen utan har det enbart i grot, kaffe och te.

Grahamsmjol finns inte har heller sa jag koper det fran ocado.com pa natet. Tror egentligen att man kan blanda sjalv men det verkar lite klurigt ...

Kram

Annika said...

Det där måste vara så enormt svårt och samtidigt spännande, att upptäcka nya produkter.
OCH att försöka hitta sådant man vill ha. Basvaror.
Nu är det andra ggn du lär dig igen, första ggn var här i USA.
Skinka, korv och sådant gissar jag är mkt godare i Schweiz och Tyskland än det är hemma.
Brödet också va?
Visst är det härligt med vin i affärerna. Önskar att Sverige också kunde ha det.
Det underlättar så enormt mkt.
Att slippa gå på tråk-systemet.
Jättekul inlägg att läsa, så intressant.
KRAM!

Annika said...

Vill du ha ett care package med svarta bönor? De är ju superbilliga här om man köper de torkade: typ 89 cent påsen. Jag kan pula ner 3-4 såna påsar i ett vadderat kuvert och skicka över!

Mejeriprodukterna saknar jag inte så väldigt i USA (ibland skulle det vara gott med filmjölk men kefir går bra det med). Färsk jäst önskar jag lite att man kunde få tag på, och färsk strömming/sill.

Men nu ska jag ju flytta till San Diego om ett par månader och då vore det ju pinsamt att klaga på bristen på färsk fisk...

Suzesan said...

Hi hi jag vet inte vad grahamsmjöl är. Graham mehl. FÖR lätt. Fråga på kursen;)
Jag tycker det är så roligt att handla i utländska mataffärer. Men svårt.

I dem finns ju allt "som inte finns hemma". Vet när jag var i Tyskland när Euron var ny för mig. Oj vad billigt allt var när det kostade 1 och 2 och 5 euro. Hoppla hoppsansa. TÄNKTE mig inte för. Fick hjälp av en tysk kollega att lösa ut mig ur kassan tills jag gått till banken.

Härligt med vin i affärerna.

Kul inlägg. Körsbär som är så GOTT.

Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Så kul att få se hur du botaniserar i mataffärerna nu! nya varor och nytt språk. Lite klurigt men säkert roligt och spännande också. Och visst är just matkultur så olika i olika länder. Skandinaver har ju som du säger en förkärlek till mejeriprodukter. Här i USA skulle jag säga att man överdoserar just OST men inte den goda osten då utan snarare den rätt trista "amerikanska". Men ost är det ju till det mesta...
Kram!

Desiree said...

Millan, förstår precis det där med att det vänder efter ett tag. Även om vi inte bodde i USA mer än 4 år så tyckte jag då vi kom tillbaka till Sverige att det fanns en hel del jag var van vid som jag inte fann och sedan fanns även nya produketer jag inte sett tidigare.
Jag tycker inte heller om långbarhetsmjölken i Sverige. Precis som du säger så har den någon lite underlig bismak. Därför var jag först väldigt skeptisk mot denna mjölk här. Men här finns inte den där underlika bismaken. Jag kan inte känna någon som helst skillnad mellan den mjölken jag drack i Sverige som var färsk mjölk och den jag dricker här som är långbarhetsmjölk.
Det lustiga är att det finns grahamsbröd här men inte grahamsmjöl. Jag fattar inte????
Kram!

Annika i Reston, ja det är en spännande värld som öppnar sig och som ibland också är frusterande när man byter land eller kontinent och kommer till en ny matvaruaffärs kultur. Skulle verkligen bli knivit om man hamnade i Asien eller i något land där de har ett annat alfabete. Ost och korv utbudet är helt ljuvligt som sagt. Det finns inte en sorts Emmentaler ost eller en sort gruyere som man är van vid från Sverige utan här finns hur många varianter som helst.
Brödet är väldigt gott här. Finns många goda sorter, både ljusa/mörka, grova och nätta. Du kan hitta alla sorter här.
Det är så skönt och nice att slippa dra iväg till systemet utan kunna plocka några flaskor medans man handlar allt annat man ska ha. Gillar mycket. I Alabma sålde de inte stark sprit i mataffären men här gör det det. Du hittar allt här men för oss är det vin och öl som är mest intressant.
Kram!

Annika, åh gulle dig vad snällt och omtänksamt. :-)
Jag tog faktiskt med mig ett paket torra svarta bönor att koka här eftersom C redan varnat mig att han hade svårt att hitta svarta bönor. Så jag har så vi klarar oss ett tag. Min föräldrar kommer också troligtvis under våren och då kan de ta med sig ytterligare ett paket. Men jag tackar så mycket för din omtanke.
Kul och spännande att du ska flytta till San Diego. Lyllos dig måste jag också lägga till. Blir allt lite avis. San Diego har ju det perfekta klimatet och nog lär du få tag på väldigt mycket god och mycket färsk fisk där. San Diego är ju ett dröm ställe att bo på.
Kram!

Suzesan, jag tror faktiskt att du har helt rätt. För jag har hittat bröd som heter just Graham brot. Din gissning lär ju vara korrekt. Ja hi hi man får allt räkna om priser från Euro till kronor för att få insikt om det är dyrt eller billigt. Vilken tur att det löste sig för dig. Tycket det var nästan knivigare i USA då man dels fick räkna om dollar till kronor och sedan skulle man ju även räkna om pounds och gallons till kg, liter, gram osv. Jag gav upp efter ett tag och bara handlade det jag ville ha.
Kram!

Saltis, smör och grädde må vara svennarnas svaga punkt men som du säger så gillar amrisarna ost och socker. Tyvärr den där tråkiga osten som inte smakar mycket alls. Det ska vara långa osttrådar och och fett då är de nöjda. Smält ost har de ju dille på.
Men visst det är spännande att gå runt och botanisera här och lära sig nytt. Det mesta man vill ha tag på hittar man här tycker jag. Har svårt att komma på produkter och saker jag saknar jättemycket från Sverige än så länge.
Kram!

Annika said...

Ingen orsak :) . Ja, speciellt ur matsynpunkt (och vädersynpunkt) ser jag verkligen fram emot flytten.

En annan grej - med tanke på diskussionen om grahamsmjöl ville jag ju fråga dig som är bakexpert: är whole wheat flour samma sak som svenskt grahamsmjöl, och har det samma egenskaper när man bakar? Jag skickade ett recept på whole wheat pancakes till min syster i Sverige men visste inte riktigt vilken sorts mjöl som motsvarar whole wheat.

Boel said...

Intressant! Jag skulle garna se keso i mathyllorna har i Australien.

Anne-Marie said...

Vad roligt att få veta litet mer om hur maten är i mataffärerna.
Man får helt klart botanisera ett tag och lära sig vad som passar och inte passar. Det minns jag från min första tid i USA när jag förtvivlat letade efter ost med låg fetthalt. :) Michael tyckte det var litet komiskt.
Just mat och mataffärer är en stor kulturell skillnad mellan olika länder.
Kram!

Charlie sa ... said...

Vad roligt! Både att se ditt hemmakontor (vad fint du ordnar och så duktig du är med din tyskakurs!)

FInt att se hur det ser ut där du sitter vännen!

Ja, som "gammal Österrikare" känner jag igen mig i det du beskriver. Vad roligt att ni är nöjda med utbudet och att det ni hittat en riktigt bra affär som känns "Whole Foods" - det står ju för hög kvalitet, ekologiskt, bra urval.

Tack för dina rara ord idag!

Stor kram
Lotta

Anne said...

Superkul inlägg, helt i min smak de här matinläggen.
Jag tycker utbudet verkar otroligt stort, fräscht och gott. Gott bröd och bra mejerivaror, just de områdena tycker jag själv är rätt viktigt och det verkar ju helt suveränt hos dig.
Jag tänkte också på det där med smör och grädde förra året då jag var hem. Man kunde ju se typ pallar med bara smörpaket. Det var annars lite komiskt också i fjol för då jag var hem var det tydligen smörbrist (smörbrist, hur kan det bli det tycker man liksom...). Smör och grädde, ja det gillar svennarna. Lite extra mer säkert nu när LHCH (fick jag till rätt bokstavskombination nu) är så himla populärt.

Den där bönburken ser väldigt bekant ut, jag har precis samma märka och burk i mitt skåp just nu :)

Märkligt att bönor ska vara så dyrt, just bönor upplever jag ju som nåt är väldigt billigt och lite sådär att vill man hålla nere matutgifterna köper man bönor (jag åt mycket bönor som student t.ex.).

Vad fräscha matbutikerna verkar, den där långa vinhyllan ser väldigt inbjudande ut också. Perfekt att kunna köpa samtidigt man handlar mat. Som du vet kan man ju göra det där jag bor också.
Gillar.


KRAM!

Anonymous said...

Grädde blandat med gelatin?!? Hmmm.... :-) Väldigt intressant inlägg!! Konstigt att det inte finns några bönor tycker jag.
Vad gör man med mjölken för att det ska hålla så länge undrar jag?

Jag saknar svensk keso i USA, cottage cheese smakar inte som svensk keso! :-) Annars är ju Whole Foods en fröjd att gå runt i även om det alltid blir superdyrt fast man bara kommer därifrån med en kasse :-)
Kram!

Desiree said...

Annika, whole wheat flour är inte riktigt samma sak som grahamsmjöl för jag hittade Graham flour i Alabama. Men jag tror att det går alldeles utmärkt att baka och göra pannkakor med whole wheat flour istället för grahamsmjöl. whole wheat flour lär motsvara det man kallar i Sverige för fullkornsmjöl.
Kram!

Boel, jo keso är något jag skulle sakna om det inte fanns. Det fanns både i Alabama och här som cottage cheese. Eftersom jag hade svårt att hitta kesella eller quark som det hette i USA så fick jag vara kreativ och köra just keso i min mixer så att den blev slät och sedan baka med denna. Det funkade. Ibland får man vara kreativ :-)
Kanske hittar du någon annan typ av färskost som funkar för dig.
Kram!

Anne-Marie, jag förstår dig aboslut. Det stämmer verkligen som du säger att just mat och mataffärer är en stor kulturell skillnad mellan olika länder.
Kram!

Lotta, tack själv vännen. Hittills har handling varit många positiva erfarenheter. Inte så mycket som jag kommer på att jag saknar med en gång.
Kram och ha en fin dag.

Anne, förstår att du känner igen bönburken och märket. Jag tycket också att det var något väldigt välbekant över den då jag först såg den. Insåg sedan att det var ett märke jag kände igen från USA. Det finns gott om andra bönor, vita bönor, kidney bönor ect men just svarta bönor på burk är importerade och ovanliga. Har inte heller sett några torra svarta bönor här nu när jag funderar. De är alltså bara de svarta bönorna som är dyra.
Kram!

Christina, ja precis-jag reagerande med samma förbryllade skepsis som du. Men det kanske är en utmärkt produkt om man bara lär sig använda den på rätt sätt.
Jag tror man pastöriserar den på högre temperatur och tryck för att den ska hålla så länge. Den behöver inte heller förvaras i kyl förräns man öppnat förpackningen.
Ja det har du rätt i att svenskt keso smakar annorlunda. Jag tror att det är betydligt mer salt tycker jag i den amerikanska keson än den svenska men det känns som om det även är andra skillnader.
Kram!

Anonymous said...

Åh, du fattar inte hur jag NJUTER av dina inlägg om Schweiz som den Schweiz-älskaren jag är :-) Migros var den affären vi alltid handlade på, om vi inte körde till Frankrike ;-) UHT-mjölk är den enda mjölken vi köper, så smidigt att alltid ha hemma och eftersom vi ändå inte DRICKER mjölken rakt upp och ner utan har i gröt, kaffe matlagning etc så märker jag ingen skillnad.
Du måste testa Migros kalvkorvar (saucisse de veau på franska, kalf-wurst? på tyska???)! De är vitgrå och förpackade en och en, supdergoda att steka. Mina kompisar som bott i Schweiz efter mig (tyvärr flyttar den sista tillbaka till Frankrike nu i mars, snyft) brukar alltid ha med sig sådana korvar och RÖSTI (vacuumförpackad i platta paket) till mig när vi ses. ÄLSKAR!
Har ni testat de vita vinerna från Lavaux (Genevesjöns kust sas) än? Mycket goda!
Stor kram!

Anonymous said...

Nu kom jag på vad mer jag skulle tipsa om: viande des grisons, vad det nu kan heta på tyska? Det är lufttorkat oxkött som är väldigt mörkt och som man ofta äter till raclette (min stora favorit!!). Jättegott! Man kan få tag på det här i Bryssel men det är mycket dyrare än i Schweiz. Det heter Bündnerfleisch på tyska! http://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCndnerfleisch

Anonymous said...

Jag tycker det är både spännande och frustrerande att handla mat i nya länder. Det tar verkligen tid att vänja sig, lära sig vad saker heter, var de finns i affärerna, vad man kan använda istället för sånt man inte hittar och var man hittar specialbutiker som har utländsk mat från Sverige och så. Efter fyra år i Washington flyttade vi till Kalifornien i somras, så nu håller jag på att vänja mig igen...

Jag använder whole wheat istället för graham och tycker att det funkar utmärkt. Den amerikanska keson har jag lärt mig gilla, men jag tycker inte att kefiren funkar som ersättning för fil riktigt. Fil med havrefras står med på listan över saker jag ska äta när vi åker till Sverige i sommar!

Desiree said...

Petchie, tack för alla tips. De vita kalvkorvarna har vi faktiskt testat redan. Du har helt rätt de är fantastiskt goda. Någon speciell kryddning på dem som gör dem extra goda. Jag ska även kolla efter den lufttrokade skinkan du tipsar om. Jag måste säga att jag som sagt inte märker någon smakskillnad på UTH mjölken och som finns här och den mjölk som är färsk som finns i Sverige.
Har ännu inte testat vinerna från Lavaux området. Men ser absolut fram emot detta. Vi vill gärna åka ner till detta vackra område och besöka lite vingårdar på plats och handla. Det skulle vara himla kul och helt underbart.
Tack för alla tips. Helt klart finns det mycket gott här så man lär inte svälta på något sätt.
Kramar!

Familjenlalloo, ja det tar sin tid att vänja sig och hitta sina favoritprodukter eller nya favoriter då man kommer till ett nytt land. Håller helt med dig angående kerfir eller buttermilk som finns i USA. Den Svenska filen är bara såååå otroligt mycket godare på alla sätt. Tack för tipset om whole wheat. Jag tror nog att det bör gå utmärkt att köra med detta istället. Blev bara lite nyfiken eftersom jag som sagt hittat grahmasbröd men inte fanns grahmasmjöl. Men jag klarar mig utan grahamsmjöl.
Underbart att ni har fått möjligheten att prova på att bo på båda USAs kuster.
Kram!

Anonymous said...

Jag tror faktiskt att grahamsmjöl är fullkornsvetemjöl, möjligtvis att det ska vara en speciell grovlek eller så bara.

Dessvärre har vi aldrig fått bo på östkusten, utan vi bodde i Seattle, Washington innan vi flyttade söderut. Stor skillnad ändå visserligen...

/Sara