Friday, February 15, 2013

Galleri Fredag

Galleri fredag handlar idag om VATTEN som ämne från Annika i Ume. Rehn floden som flyter fram genom Basel är vacker. Jag är innerligt glad och tacksam över att den finns. Att ha närhet till vatten och ett stort vattendrag som detta betyder mycket. Otroligt vackert att gå här längst med strandpromenaden under fina dagar. Jag hoppas att jag kommer få njuta av många sådana.  Rhen delar faktiskt Basel i de två stadsdelarna Klein Basel och Grosse Basel (lilla och stora Basel).

Regndroppar på ett blad kan vara en sådan där detalj som är helt otroligt vackert ibland.


Vatten i olika fontäner kan ju fungera som konstverk i en stad. Till vänster en fontän i San Antonio, Texas. Till höger fontänen vid Norra Bantorget i Stockholm som ser ut som en gigantisk maskros.

Stockholm som även är känt som Nordens Venedig med allt sitt vatten. Vattnet gör Stockholm till en av världens vackraste huvudstäder.


Vatten i form av ett vackert vattenfall som detta i Siepsey, Alabama.


Fruset vatten i form av glittrande kristaller i naturen kan bli otroligt vackert.

Turkost inbjudande vatten som man inte annat vill än att kasta sig i. Åh dessa färger gör att man så gärna drömmer sig bort en stund. Kommer alltid att minnas dessa turkosa klara vatten utanför Key West, Florida.


Sedan är det allt något extra speciellt med öppet vatten och hav. Speciellt magiskt vid antigen solnedgång eller soluppgång. Vårt smultronställe i Alabama, Fair Hope.


En annan magiskt vacker morgon i Alabama då morgondimman ännu vilar över vattnet och man får den där ångan då luften är kyligare än vad vattnet är.

Mörka mystiska vatten. Stilla vatten där en och annan alligator ligger på lur och vilar som här i träskmarkerna i Okefenokee i Georgia.


Kallt gott vatten, det som släcker törsten allra bäst och kan vara så otroligt gott. Det allra godaste vatten jag någonsin druckit i hela mitt liv var faktiskt här i Schweiz ganska nyligen. Vattnet i Stoos där vi var och åkte skidor var bara så attans gott.



Näckrosor, näckrosblad som pryder en sjö.
Vatten på risfälten i Louisiana där vi även fiskade kräftor på de fälten som ännu hade vatten men där ris inte var planeterat.

Vatten som formar landskap. Slingrande floder som genom millioner år har format landskapet här denna nationalpark i Utah. Flodens vatten har skurit djupa canyons som bildat detta häftiga landskap.


Vatten är livsnödvändigt för våra regnskogar. Vi besökte regnskogen på Puerto Rico. Nog regnade det då vi var här, häftiga skurar som avlöpte varandra och när det inte regnade så låg vattendropparna som en tjock dimma i luften. Här var det 100% luftfuktighet hela tiden.

Jag önskar er alla en finfin fredag. Själv ser jag fram emot kvällens after work som jag ska ut på med några nya svenska vänner.

7 comments:

Annika said...

Mmmmmm...Desiree, vilket UNDERBART vatteninlägg.
Jag skriver under på allt du säger och jag njuter av dina ljuvliga bilder.
SÅ FINA DE ÄR, alihopa!!!
Jag är glad att ni har Rhen som flyter igenom Basel. Vi har ju Potomac, och jag tycker att det ger en skön känsla med lite vatten i stan.
KRAMAR!!

Desiree said...

Annika, tack. Vad kul att du gillade alla bilderna så mycket. Plockade bland mina egena favoriter. Ja du ni har ju fint där du bor som har en hel del vatten kring er både i Reston och när ni åker in till DC. Det gör jättemycket. Jag vet hur mycket vatten betyder för mig eftersom vi inte hade närhet till vatten då vi bodde i Alabama.
Ha en fin helg.
Kram!

Suzesan said...

Desiree DINA bilder är som POESI. Så vackra. Älskar den där bilden med dimman på vattnet. OM jag måste välja. Vatten betyder mycket för mig. MÅSTE ha det nära. Havet. Måste. Är van det. SEN "födseln"

Ha en bra helg.

Kram
/Susanne

Anne said...

Wow, Desiree. Underbara bilder. Helt fantastiska!!!!
Ögongodis och må bra för själen få titta på. Tack och mysig helg önskas dig.
Hoppas after work med dina nya kompisar var lyckad. Återigen, cred till dig som ger dig ut.
KRAMIS!!!

Charlie sa ... said...

Helt underbart att se dina bilder och läsa din text! Jag sugs rakt in i den sköna känslan som du så skickligt alltid förmedlar. Vill se mer ;)

Hoppas ni har en riktigt skön weekend. Jag unnar mig just nu pedikyr och massage.

Varm kram
Lotta

Anonymous said...

Fantastiskt vackra vattenbilder från olika hörn i världen!

Desiree said...

Suzesan, tack så mycket. Vad glad jag blir över att du gillar bilderna så mycket. Vatten betyder mycket för mig också.
Ha en skön helg.

Anne, tack så mycket.
Ha en fin helg du också.

Lotta, mmmm låter så skönt med både pedikyr och massage. Dina bilder som du bjöd på från semestern var ju så otroligt underbara.
Kram!

Annika72, tack.
Kram!