Thursday, February 14, 2013

Lite av varje

Vintern har inte gett med sig än. Den där underbara dagen med plus 14 grader var bara en liten apitretare. För senaste veckan har vintern hållt ett ordentligt tag om Basel. Någon enstaka plusgrader eller till och med minusgrader. Jag är glad att jag behöll dubbdäcken på cykeln. Luften känns rå, kall och fuktig. Inget väder man känner för att gå ut och gå i bara för att ta en promenad.

Altanen står orörd och får fortsätta göra det ett tag framöver. Längtar till våren och tills jag får fixa lite här ute.

Så här ser kontakterna ut i Schweiz med tre hål. Lysknapparna är fyrkantiga.

 När det gäller elapparater är vårt hem en mix av både svenskt och amerikanskt. Ibland blir det till att skarva som ni ser från amerikanskt till svenskt till schweiskt. En och annan transformator har vi också för att våra amerikanska hushållsmaskiner samt damsugaren som också är från USA.


 Ny micro har vi äntligen köpt. Underbart! Micro är något man lätt tar för givet tills man står utan och då märker man hur mycket den underlättar i vardagen. Så mycket lättare att värma rester, luncher och tina grejer med en micro.


 Den här lilla köksön köpte jag på IKEA sist och den passar prefekt i hörnet i vårt kök. Oljade in den och den blev ännu snyggare sedan får den ju även ett bättre skydd mot fläkar på det sättet.


 Vi var i Zurich i söndags och hälsade på en kompis/tidigare kollega till mig. Jag och A jobbade ihop innan vi flyttade till USA. När vi skulle flytta hit till Schweiz hittade jag henne via Face Book och såg att hon bodde i Zurich. Tog kontakt och hon bjöd över mig och C. Jättekul att ses igen. Zurich är största staden i Schweiz och ligger ganska precis en timme från Basel. Även om det är den största staden så bor det inte mer än ca 350,000 invånare här. Vi blev bjudna på något riktigt traditionellt Schweiskt, nämligen Racelette. Ost som man smälter och äter tillsammans med kokt potatis och andra skivade grönsaker. Mest ost man äter. Man får äta med måtta men blir ändå ganska snabbt väldigt mätt. Vi tog oss en promenad efter måltiden för att jobba bort lite ost. Kom upp på denna höjd med en vacker utsikt över just Zurich.

I väntan på mitt gymmedlemskap så körde jag ett till maraton pass i tisdags. Det känns fortfarande. Pilates, TRX, Kick Power, yoga och Core mellan 10 och 17:30. Men denna gången hann jag också njuta av pool och bastu någon timme. Lite soft fick det också bli. Kul att få chansen att prova på många pass. Yoga är inte riktigt min grej medan pilates är något jag gillar desto mer. Jag somnade som en klubbad säl tisdag natt iallafall.

Idag är det alla hjärtans dag men inget jag plannerar att fira så mycket. Önskar er en fin alla hjärtans dag. Har ni plannerat in något romantiskt?

10 comments:

Anonymous said...

Josses det var inget daligt gympass!! Jag gick for forsta gangen i mandags pa evigheter och jag kanner fortfarande av det. Och det var anda bara 90 minuter. Forstar att du fortfarande kanner av ditt pass.

Hm, nja, vi firar inte sa dar jattemycket. Jag kopte en liten grej till barnen att vakna till i morse och en flaska Whiskey till Ben. Ben ska laga mat till mig ikivall sa att maten star pa bordet nar jag kommer hem fran spinningen. Men det ar det hela. Spinning ar kanske inte det mest romantiska satt att fira Valentines pa ;-).

Kram!

eastcoastmom said...

Februari är oftast snöigaste månaden, så än ska man nog inte ropa hej... Vilken dröm att kunna testa så många olika pass, och att du orkar!!!

Annika said...

Ja, precis som Eastcoast säger är februari den snöigaste månaden på hela året. Samma hos oss.
Det är verkligen en vintermånad.
Men, sedan kommer ju våren.
OCH himmel vad duktig du är!! VILKET PASS!!!!
OMG!!
Hatten av, Desiree!!!!
Kramar!!

Suzesan said...

Glad Alla Hjärtans dag.

Vad kul med Zürich.

Oj du kommer få RUTOR över hela kroppen som du tränar;)

Bra jobbat. NEJ ingen romantik vad jag vet. Hoppas kan jag ju -in my dreams-.

kram
/Susanne

Desiree said...

Millan, låter som ett perfekt firande att få lyxen att maten är färdig när du kommer hem från spinningen. Jag köpte bara lite jordgubbar som vi kan ha som efterrätt för att lyxa till det idag annars inget speciellt firande.
Jodå jag känner ännu av tisdagens pass. Jag får passa på att prova ordentligt och träna ordentligt innan jag har tecknat mitt medelmskap. Jag kan inte gå så ofta men det får bli dessto effektivare istället :-)
Kram!

Eastcoastmom, ja onekligen får man det där bakslaget i februari då man först tror att kanske är våren på G och sedan blir det nästan ännu mer snö och kyla. Men jag hoppas på att våren kanske börjar komma någon gång i mars här.
Kram!

Annika, ja februari är visst en riktig vintermånad här också. Jag har nog lite träningsabstinens som gör att jag kan köra på i många timmar. Men förhoppningsvis kan jag teckna mitt medelemskap snart och då kan jag köra oftare och lite mer lagom.
Kram!

Suzesan, glad alla hjärtans dag till dig också. Det blir nog inga rutor på magen jag tror tyvärr man får jobba ännu mer än några timmar i veckan för att man ska få det. Men det känndes ändå otroligt kul och skönt.
Kram!

Anne said...

Instämmer med andra, hatten av för att du orkar med tuffa pass på raken, vilket får in mig på följande fråga. Funkar det bra med tyskan då du tränar? Känner du att du hänger med och förstår instruktionerna och så?
Aha, ligger Basel sååå nära Zurich. Låter ungefär som städerna är lika nära som Uppsala och Stockholm med andra ord.
Vi känner en svensk kille i Zurich, han har bott där många år nu, jobbar i finanssektorn och blev faktiskt nyligen arbetslös (inte helt lätt inom den branschen nu, vad jag förstår), det är väl mycket finanse jag personligen tänker på då jag hör Zurich.
KRAMIS
ps intressant läsa om gränsshoppingen och det matinlägget, hann aldrig kommentera men vill bara snabbt flika in här jag tyckte det var intressant. ds

Anne-Marie said...

Kan tänka mig att våren spelar litet spratt ytterligare några veckor. Vi har haft uppemot +12/13 nu men nästa vecka skall det bli snö och kallt igen.
Desiree - du är otrolig med dina pass. Jag är imponerad.
Intressant att de har tre hål för kontakterna. Det minns jag faktiskt inte alls från mina besök i Schweiz.
Visst är Zurich en vacker stad. Har bara varit där en gång men tyckte om den. Hjärtansdagkram!

Charlie sa ... said...

Heej!!

Saknat dig!

Jag har lite catching up to do, har varit nästan helt off line i 12 dagar.

VIlken fin köksö, har kikat på den. Härligt med många träningspass och olika möjligheter!

STOR allahjärtanskramar till dig!

Lotta

Anonymous said...

Wow! Du är inte dålig med din träning! Imponerande! Jag blir helt slut av en lite promenad nu efter att ha varit sjuk :-D Längtar att få komma igång igen.

Har ni transformator till Kitchen Aiden? Vi funderar på att köpa en, de är så billiga här mot i Sverige :-)
Mysigt att besöka Zurich, har en vän som bor där just nu, hade varit kul att besöka honom.

Kram!

Desiree said...

Anne, nja det är väl lite sådär med tyskan under passen. Vissa grejer fattar jag men det är mycket jag inte fattar heller. Men jag kikar mig omkring mycket och försöker se vad de andra gör och hur de gör. Det funkar ju rätt bra att bara kolla in vad som händer.
Det är otroligt vanligt att åka och handla mat i Tyskland. Tydligen hade C läst att tyskarna som bor närmast Schweiska gränsen hade velat inför en Schweizfridag så att de fick ha sina parkeringsplatser för sig själva och slippa alla Schweizare som ständigt åker och handlar i tyskland. Å andra sidan kommer tyskarna till Schweiz för att tanka sina bilar eftersom bensinen är billigare här än där. Det går väl jämt ut :-)
Kram!

Anne-Marie, tack. Oj vilka skift när det gäller temperaturer hos dig. Jag hoppas snart att detta grå vinterväder ger med sig. Jag vill gå ut och gå och utforska, njuta av sol, fågelkvitter och blommor.
Kram!

Heej Lotta, saknat dig också men så glad för din skull att du fick njuta av denna helt fantatiska resa med dina nära och kära. Dina bilder är helt breathtaking!
Kul att du är tillbaka nu och välkommen hem vännen.
Kramar!

Christina, du kommer säkert igen starkt bara du får bli helt frisk ska du se. Men ta det lungt i början. Ja vi har en transformator till vår kitchenaid som vi köpte i Alabama och tog med oss till Sverige. Det funkar utmärkt. Det är rätt stor prisskillnad. Det funkar jättebra och det är något jag kan rekomendera.
Kramar!