Monday, July 7, 2014

Långpromenad till Tyskland

Grönskan riktigt frodas nu liksom denna ljuva blomsterprakt. Varvat väder med värme, sol och regn. Riktigt vackert så här mitt i sommaren då allt blommar med mycket hortensia och alla praktfulla rosor.


Mixad helg. I lördags var jag bjuder på grillparty hos Frida. Hade en supertrevlig kväll. Söndag inledde jag med att köra ett spinningpass på morgonen. Sista chansen på ett tag eftersom gymmet från och med idag är stängt i två veckor för revision och städ. Jag brukar ju gå och träna ett par timmar varje dag måndag till fredag. Ett bra sätt att passa en tid, komma ut och få röra på sig. Nu får jag ta lite sommarpaus eller så får jag köra någon löprunda på egen hand. 

På torsdag kommer våra nästa besökare som är C´s syster med familj. Ska bli jättekul. Vi ska visa dem Basel och lite annat och sedan far de vidare ner till Italien och vi hänger på två dagar senare. De kommer att flyga ner och vi kommer att köra ner. 

Igår söndag var en riktigt varm och kvav dag. Tryckande hetta. Många som passade på att svalka sig i floden och flyta med. Man flyter ju med snarare än simmar. Jag gick en långpromenad med två kompisar. 


Jag och H passerade Tinguly museet och här hittade vi lite cool konst i parken utanför. En lyktstople som har "gått av".


 En public juxebox där man kunde välja olika låtar.


Medan vi gick så blev himmeln allt mörkare och det började även mullra oroväckande. Vi hade gått in i Tyskland men insåg att vi inte hade några Euros på oss och inte heller hade någon koll på bussarna där. Vi vände och gick tillbaka till Schweiz.


Hann precis passera gränsen (zoll=tull). Vinden blåste allt kraftigare och jag kände på mig att vi inte skulle ha många minuter på oss innan ovädret var över oss. Hann mer eller mindre precis rusa in på en busshållplats och ta skydd där då ovädret kom. Ett riktigt hejdundrande oväder, med regn, hård blåst, blixtar och dunder. Vi tog första bästa buss tillbaka mot stan. Såg folk som hoppade på bussen som var totalt dygnsura. När jag kom hem insåg jag vilket hejdundrande oväder som verkligen dragit in. Det hade blåst rejält. Massor med grenar och blad som blåst in på vår altan.

C var och cyklade denna helgen så han kom inte hem förräns på kvällskvisten. Nu är hans cykelturer slut så nu ser jag fram emot att få ha honom hemma under helgerna.

Här har det regnat på morgonen men nu skiner solen så jag ska passa på att komma ut innan regnet kommer tillbaka.

5 comments:

Katta said...

Jag kan riktigt se hur ni gick snabbare för att komma till busshållplatsen. Men hur som helst så fick ni er en fin vandring i vacker miljö. Blommorna som du fotat är riktigt glass läckra!

Så roligt att få bersök och själva också göra en resa. Ha de gott. Kram

Anne-Marie said...

Det låter som ett riktigt bra sommarväder tycker jag. Litet av varje. Här var det uppemot +40 igår! Och inget regn.
Ser ut som om du haft en fin helg och det var verligen en annorlunda park ni besökte.
Det låter så kul att kunna gå mellan länderna. :)
Kram!!

Suzesan said...

Bara rubriken fick mig att skratta. Promenera till Tyskland men gick tillbaka till Schweiz

Vi hade ett sånt oväder igår. Kom så fort och dränkte allt. Blixtar och dån inte muller. Men vet att här hos mig var inte värt. På Västra sidan stod det vatten överallt. MYCKET. Nån dm där det lutade. För övrigt sommarskönt.

Hoppas ni får en fin resa till Italien. Du är som en äventyrsbok allt är så spännande det ni gör och det du skriver. Tack Desiree :)

Kram
/Susanne

Madeleine i USA said...

Sååå coolt att det är nära mellan gränserna att man bara kan promenera över... :)
Såg mysigt ut att flyta runt i floden, men jag är en riktig badkruka, så en promenad hade fungerat lika bra.
Kram

Charlie sa ... said...

Vilken sommarkänsla! Det blommar så vackert nu och värmen är så där skön som man mår så bra av. Härlig helg du haft vännen.


Jätteroligt med besök och er resa tillsammans låter underbar!

Stor kram

Lotta