Thursday, October 29, 2015

Halloween


Oktober är snart slut och det nalkas mot Halloween. Det är ingen stor högtid här, inte jämfört med USA. Men igen har vi turen att bo i ett område där det dels bor mycket barn och där Halloween firas. 

Det är frivilligt att delta. En informationslapp skickas ut i grannskapet och där får man lite information om Halloween och hur det hela går till. Vill man vara med sätter man upp lappen på dörren och då vet barnen att det är fritt fram att komma dit och plinga på och säga "Trick or Treat".

Men i år kommer vi inte vara hemma. Vi har nämligen blivit bjudna på Halloween partaj. Själva inbjudan var den här knotiga gubben som man fick knåpa ihop för att få fram hela inbjudan. Ett annorlunda och roligt inbjudningskort.


I vårt  område finns det också en Queen of Halloween. Här sparas inte på krutet på något sätt. Nog får henns dekorationer och plätt uppmärksamhet. Dagligen går det förbi barn där och är väldigt imponerade.


 Fler och fler karvade pumpor som lyser börjar dyka upp i grannskapet både äkta och de som är gjorda i keramik. Vi har inte karvat vår ännu så det får vi göra under lördag dag.

Firar ni Halloween där du bor? Hur brukar du fira?


3 comments:

Annika said...

Jag gillar att det finns en Queen of Halloween i ert område också :-)
Den här drottningen här har tacklat av lite, hehe.
Men det finns en King of Halloween i mitt område som lätt kommer att vinna iår. Ska se eom jag kan fota hans pynt. HELT sanslöst.
Gillar regelerna i ert område, då finns det ingen tvekan om vad som gäller. SMART!!
Vad roligt med Halloweenfest. Ingen sådan för mig iår. Trist nog.
Vad ska du klä ut dig till? Gillar verkligen inbjudningskortet!!
Kramar!

Charlotta Ljungblad said...

Gud vad mysigt! Jag har inte firat Halloween sedan jag bodde i USA, men Alla Helgona firar vi alltid i min familj för min mamma fyller år då. En av de finaste helgerna jag vet, faktiskt. Kram! Trevlig helg!

Desiree said...

Annika, känns som om du fortfarande är en stark Halloween Queen. Ja vore kul om du kunde fota lite från King of Halloween. Jag har lyckats hitta lite av våra Halloween outfits från USA. Jag tror jag kör på min bumble bee outfit :-)
Kram!

Charlotta, Alla Helgona är fint. Det firas här i Schweiz. Det är så mysigt och vackert att besöka en kyrkogård då. En glädje helg för er också eftersom din mamma fyller år.
Kramar!