Thursday, April 11, 2013

Just nu

Hur gick det igår? Ja som ni ser så har jag fått mitt Ausländerausweis nu. Jag får nu formellt bo, vistas och jobba i landet. Mitt B-tillstånd som jag fått är giltigt i 5 år. Efter 5 år kan man få ett C-tillstånd som är giltigt i princip hur lång tid som helst. Men man kan också förlora sitt tillstånd om man vistas utanför Schweiz i mer än 6 månader i sträck. 

Det visade sig att jag inte behövt vara så nervis heller. De har som policy här i Schweiz att personligen hälsa alla nya invånare välkommna. Jag fick träffa en handläggare som hälsade mig välkommen och som dessutom talade engelska. Jag fick en hel del info om sådant som kan vara bra att veta och fick med mig en del broshyer med mig hem. Man uppmuntras att lära sig tyska och jag skulle gärna skicka in ett intyg från de tyska kurser jag läser nu.

Annars? Om en vecka, nästa fredag åker jag hem till Sverige. Ska bli väldigt kul. Då har jag varit här ganska precis i 3 månader men det känns betydligt längre. För mig har det hänt så mycket och det har varit väldigt många nya intryck så det känns som jag varit borta i ca 1 år istället för 3 månader.

Basel befinner sig så när gränsen till både tyskland och frankrike. När vi var ute och gick en promenad i skogen för ett par veckor sedan kom vi till denna skylten som markerar gränsen helt plötsligt.

Jag trivs verkligen bra hittills i Schweiz. Känner mig väldigt lyckligt lottad som fått chansen att bo så här centralt mitt i Europa. Läget på just Schweiz är perfekt i kombination med att avstånden i Europa inte alls är lika långa som i USA. Det finns väldigt mycket för oss att se och uppleva här.

 Känner mig lyckligt lottad som redan hittat lite umgänge här i Basel. 

Jag har kommit igång med träningen och det känns toppen.

Sommarplaner? Inte direkt några ännu. Förmodligen blir det någon vecka i Sverige kring midsommar men vi vill gärna lägga semestern på annat håll för det finns många andra ställen vi är mer sugna på just nu.

Ikväll är det afterwork bland Svennegänget. Ska bli kul. Även om jag känner mig väldigt nöjd och lycklig med de kontakter jag lyckas knyta så känner jag fortfarande att jag gärna utökar min sociala krets ytterligare.

Idag regnar det men det känns ok med tanke på att det lovas både sol och härlig vårvärme i väderprognosen inför helgen. Ha en fin torsdag!

8 comments:

Saltistjejen said...

Först av allt GRATTIS Desiree! Härligt att allt gick bra och att du fick arbetstillståndet utan några problem! Skönt!
Och jag är verkligen glad över att du trivs så fint redan!!! :-) Och skönt att ni redan har ett socialt närverk även om man såklart gärna vidgar det ytterligare då man som ni flyttat till ett nytt hemland.
Men jag är säker på att det sker hela tiden. Lite i taget. Kram!!

Taina said...

Grattis Desiree!! Låter lite som green card? Vad skönt att det gick så bra och att det inte var något att vara nervös över. Trevligt sätt att de hälsar nya invånare på det här sättet. Skulle vara här i USA det...höhö.

Kramar!!!

Annika said...

SKÖNT!!!
Det märks i allt du skriver att du trivs toppen. Härligt!!!
SÅ glad för din skull.
Tänk att det redan gått tre månader.
Kan knappt fatta att det gått så fort.
Ja, tänk om de skulle hälsa alla nya invånare välkomna här...Tanken svindlar...
KRAMAR!!!

eastcoastmom said...

Om jag var i er sits skulle jag också stanna kvar i Basel och utgå därifrån i sommar. Sverige finns kvar!

Desiree said...

Saltis, tack så mycket. Känns väldigt skönt att ha detta fixat. Ja precis som du säger så faller pusselbitarna på plats lite i taget. Jag har ju trots allt inte varit här speciellt länge :-)
Kramar!

Taina, ja fast som tur är inte alls lika bökigt att fixa och inte lika dyrt heller. Jag måste säga att jag blev imponerad av att de tar sig tid att hälsa alla nya invånare välkommna personligen på det här sättet. :-)
Kram!

Annika, hi hi ja det skulle nog inte gå att hälsa alla nya välkommna i USA, pust. Det känns väldigt bra att allt blivit så bra hittills och att vi båda trivs utmärkt så far. Det har varit en bra start. Bättre än vad jag hade hoppats på så jag är innerligt tacksam.
Kramar!

Eastcoastmom, det är precis så vi tänker. Det finns så mycket häromkring som vi gärna skulle vilja se, uppleva och besöka. Vi hoppas på att det kanske kommer ner någon och hälsar på oss istället för att vi kommer hem. Det blir en segelvecka för C kring midsommar men resten av tiden lägger vi antigen här eller i USA till hösten.
Kram!

Anonymous said...

Harligt vannen att det gick bra! Later som om ni landat pa riktigt nu och kanner er hemma. Dom pratade om Basel pa radion har i dag och diskuterade hur det uttalas. Det later tydligen inte alltid som det BASEL vi tanker oss utan pa ett annat satt ocksa? Och dom lurade pa vilket som var det ratta. Och da tankte jag pa dig! :-)

Stor kram

Suzesan said...

Grattis.

Oj har du redan varit dör i tre månader. Oj och redan har ni hunnit med så mycket.

Så kul att vara och promenera och sen helt plötsligt vara i ett annat land.

Så där som "vart ska vi gå idag då till Frankrike eller Tyskland".

Kul för dig att få komma hem till Sverige och håller med att Basel skulle jag stanna i så länge det funkar. Så himla nära Sverige ändå med flyg. Nu när ni bor så fint. Allas "semesterorter runt om"

kram
/Susanne

Suzesan said...

Jag såg -Norrsken- är det ett andra namn. Fint.

Kram
/Susanne