Wednesday, April 3, 2013

Lago di Comos andra sida


Jag måste ju också berätta om the other side of the story vad gällde vår påsk i Italien. Jag visade er de fina bilderna igår men det var inte riktigt lika fint hela tiden. Vädrets makter var INTE med oss under lördagen. Det var kallt och det pissregnade hela dagen. Men vi tröstade oss med att vädret inte var så värst mycket bättre i Basel heller och nu fick vi chansen att se och uppleva något nytt iallafall. Vi trotsade vädret så gott vi kunde och körde bil sightseeing kring byarna runt Comosjön. Det finns mycket att se här så jag skulle gärna komma tillbaka till det här området och då kan det alltid vara till nytta att ha rekat lite och se vilka byar man finner charmigast och helst vi bo i nästa gång.


 Vi åkte bland annat och besökte maffiga Villa Carlotta strax utanför Termezzo. Det finns gott om dessa stora och pampiga Italienska villor i trakterna här. Både sådana som nu kan besökas av allmänheten och de som fortfarande är privata. 

Fick frågan om jag hade sett till George Clooney när vi var här. Tyvärr gjorde vi inte det men det stämmer att han har ett hus i Cernobbio som endast låg några byar från vårt hotell. Kanske var det för kallt och ruggigt för Clooney för att han skulle behaga strutta runt på stan eller i sin trädgård. Det kan vi inte klandra honom för.


Trädgården som hörde till Villa Carlotta var imponerande den med. Vad sägs om dessa citrus lundar? Vem skulle inte vilja ha en sådan?

 
En del blommor och en hel del var på gång att blomma. Säsongen här nere börjar som sagt i mitten på mars och bästa tiden är förmodligen att komma hit ner om någon månad.

 Fler stackars turister som trosade vädret med sina paraplyer. Man fick göra det bästa då det regnade oavbrutet hela lördagen och endast var kring 6-8 grader. Vi var väldigt tacksamma över att ha bilen så att man kunde krypa in i värmen och undan regnet och ändå åka omkring och se en del.


 La Dolce Vita lever man sannerligen i Italien. Här går man inte hungrig. Älskar de där små delikatessbutikerna med goda ostar, skinkor och handgjorda pastasorter.


 Självaste orten Como som sjön är uppkallad efter är berömt för sitt siden som vävs här. Man såg en hel del jättefina sidenprodukter som dessa slipsar och olika otroligt vackra scarfs. Jag köpte faktiskt en scarf som jag gillade.


 
Middag eller lunch al fresco blev det inte denna lördag. Det här kortet tog jag under söndagen som bjöd på dessto vackrare väder. Såg väldigt inbjudande ut med alla dessa små resturanger där man kunde slå sig ner och njuta av en god måltid.

 Men vi behövde inte gå hungriga. Lördag kväll nosade vi upp en mysig resturang i vår by och njöt av god måltid. De små musslorna var delikata och pastan kokad perfekt al dente.
 Det finns gott om riktigt stora hus kring Comosjön. Imponerande Italienska Villor med lika imponerande trädgårdar till. Många hus skymtar man endast som ligger bakom grönskan och en stor imponerande grind.


 Typisk praktfull Italiensk villa som ligger storstilat vid strandkanten.


Comosjön kantas av små byar på sluttningarna. Det är väldigt vackert. Små slingriga smala vägar förbinder byarna med varandra. Italienarna susar förbi som ettriga små bin i sina bilar medan man själv sitter med andan i halsen och hoppas att vägen är bred nog för att man ska kunna mötas. Jag är glad att jag slapp köra här.



 Dessa små gränder med sina kullerstensgator är ju bara så vackra. Speciellt då solen får lysa på de gula och terakottafärgade husfasaderna.



 Något som gjorde mig väldigt lycklig var dessa magnoliaträd som stod i blom eller på G att slå ut när som helst. Påminner mig om mangolian i Södern och Alabama som blommade så vackert precis i början på våren.


 

Summa summarum så tyckte jag att vi fick både en fin Påsk och en fin Italien road trip även om det var regn och rusk på lördagen. Vi hann se en hel del och vi hann också med att reka runt till nästa gång. Vi åker gärna ner i dessa trakter igen. Dessutom har vi också kvar den Italienska delen på Schweiz. Vi får helt enkelt åka ner igen när våren kommit lite längre. Det tog trots allt inte mer än 4 timmar för oss att köra ner till Comosjön.

8 comments:

Victoria said...

Så vackert trots regn och rusk!!
Kram/Vic

Desiree said...

Victoria, tack.
Kram!

Miss Marie said...

Wow, mysigt med en tripp till Italien över påsk! Jag har inte varit vid comosjön men väl gardasjön, så jag förstår att det var mysigt!

Anne said...

Helt klart pampiga villor, ser ut som herrgårard eller små slott nästan.
Gllar bilden där du fotat två turister bakifrån då de går med paraplyer i den trånga gränden. Trots regnet och rusket så tycker jag det ser så romantiskt ut, skön stämning i bilden.
Alltid bra att reka också, få fler idéer för framtiden. Nu när ni bor så nära kommer ni säkert tillbaka till trakterna igen.
Som vanligt kul läsa road trip reportage.
KRAMAR

Desiree said...

Marie, kan tänka mig att Gardasjön är otroligt fin. Skulle gärna åka dit också.
Kram!

Anne, ja de är allt annat än vad vi menar med villor på svenska utan precis som du säger som slott eller herrgårdar. Trots regnet så fick vi ändå se en hel del.
Kram!

Anne-Marie said...

Tänk att det gick så fort att åka från Basel till Italien.
Det är vackert även om det regnade och var grått. :)
Maffiga hus och mysiga små gränder. Visst påminner gränderna litet om Gamla Stan.
Kan tänka mig att ni inte behövde vara hungriga med den matkultur som finns där. Kram!

Saltistjejen said...

Fantastiskt tycker jag! Så VACKERT! Även då det regnade!!! Din första bild med regnmolnen som är tunga vid berget och husen är otroligt fin tycker jag! Men visst förstår jag att det inte är lika kul att gå runt i såpass dåligt väder. Men jag vet känslan av att ha det så vackert omkring att vädret ändå spelar mindre roll än annars. När jag och en kompis var i Skottland hade vi ett par regniga dagar men det gjorde inte så mycket för det var så otroligt vackert ändå. Vi vandrade i bergen i mer eller mindre ösregn, var dyngsura men så glada ändå, hahaha!!
Kram!!!

Desiree said...

Anne-Marie, ja det är underbart att allt liksom är så nära på ett helt annat sätt här i Europa. Man har inte de där avstånden som man har i USA till olika länder och ställen. Alltid en njutning för sinnena att åka till Italien.
Kram!

Saltis, den första bilden gillar jag också ganska mycket. Vi hade tagit en av färjorna och kom vattenvägen. Det blev en fin vinkel att fota staden med de regntunga molnen i bakgrunden.Hi hi jodå ibland gör det inte så mycket att det regnar när det finns mycket att titta på.
Kram!