Thursday, April 18, 2013

Torsdags Mix

Jag  passerar denna kyrka varje gång jag cyklar hem från stan. Nu är det ju bara SÅ otroligt vackert här! Häromdagen klippte de gräset och gjorde ordning rabatterna utanför. Fick en sådan där riktig sommar feeling då jag kände doften av nyklippt gräs. 

Men det ÄR sommar i Basel. Vi har haft 20-25 grader hela denna vecka. Jag går runt på små rosa moln och undrar hela tiden hur bra kan man ha det. Inte för att jag vet hur resten av sommaren blir här men jag njuter i fulla drag av detta just nu iallafall. Hittills har det ju varit mer sommar i Basel under denna vecka än vad det var i Stockholm på hela förra sommaren.

 Magnoliorna. Dessa magnifika och praktfulla magnolior. Just nu är de ju som allra finast. Här utanför kyrkan kunde jag inte låta bli att stanna till. Det var fler än jag som gick runt dessa träd och fotade.

Det var ju som om det slog om till sommar på en gång i söndags. Naturen har inte riktigt hunnit med som sagt men nu slår grönskan på stort. Tyvärr kommer det nog gå väldigt snabbt nu. Jag älskar just denna intensiva vårgrönska som finns just nu.

 
Tog några bilder i tisdagskväll då jag var på väg hem när jag passerade Rhen floden.  Jag var ju på vinprovning i tisdagskväll med det Amerikanska gänget. Fast på vinprovningen träffade jag helt nya personer. Värdinnan för kvällen bodde dessutom i ett av de riktigt gammla fina husen precis vid floden. Det var väldigt kul att få se hur ett sådant hus ser ut inifrån. Vackert med mycket gammal charm men jag måste säga att jag föredrar mer modernt.

Vinprovningen var toppen. Vi gick igenom 8 stycken olika viner från syditalien, från själv klacken på Italien. Jag hoppas verkligen kunna få gå på fler av deras sammankomster som de har en gång i månaden. En lustig grej var att jag dessutom träffade på en tjej från min tyska kurs som jag går här i Basel. Hon är inte Amerikanska men därmot gift med en amris. Så lustigt att träffa på någon man redan känner på ett ställe man inte alls förväntar sig.

 Kvällarna är riktigt sköna här. Ljumma kvällar och nätter. Någon jacka behövs inte ha med sig även om jag hade det av gammal vana. Det råder en väldigt härlig stämning i stan också då folk sitter länge på uteserveringar och njuter, pratar.

Fick en biljett för två personer som täcker inträde på en vin och mat mässa i Strasbourg då jag var på vinprovningen. Kunde först inte alls placera var Strasbourg låg. Fick googla då jag kom hem. Tja why not? Det ligger bara 1.5 timmar från Basel. Det här kan ju vara kul att gå på och jag har aldrig varit i Strasbourg.

Idag ska jag packa väskan för imorgon far jag till Sverige. Det ska verkligen bli jättekul att få komma hem en sväng också. 

Idag är det lite mer moln på himmlen. Känns som om jag lämnar Basel i precis rätt tidpunkt. Det kommer att komma in regn under natten och sedan kommer det att regna här hela fredagen och dessutom kommer temperaturen att gå ner en hel del. Men jag hoppas innerligt att den sköna sommarvärmen kommer tillbaka och att detta bara var ett smakprov på sommaren.

9 comments:

Miss Marie said...

Oj, träden är inte alls så gröna i München än! Här är det fortfarande bara knoppigt! Strasbourg ska vara riktigt fint så dit tycker jag ni ska åka om ni kan! :)

Saltistjejen said...

Fantastiskt vackert!!! Och härligt att ni har så vackert väder. Här har temperaturerna gått upp och ner en del. Igår runt 18-20 grader men det ska bli lite svalare igen u igen. Själv har jag inget emot det för jag vet att hettan kommer att slå till senare så jag njuter faktiskt av temperaturer som är varmare men ännu inte riktigt varma haha!
Härligt med Sverige-resa också även om du lär få lite svalare väder där.
Kramar!

Annika said...

VAD likt det är!
SÅ likt våren i Washington. jag skulle tro att vi kommit lika långt.
Dina bilder är helt underbart fina!!
Nu njuter fotonördar som vi :-)
Vi har nog runt 22 ungefär nu dagtid.
OCH jag har fönstret öppet hela natten.
Än har inte fukten kommit, det är skönt och lagom.
KUL att du ska hem en sväng. DET lär bli toppen,
Strasbourg har jag också bara hört det bästa om. TÄNK vilken central plats i Europa du bor på. UNDERBART!!!
Kram!!

Desiree said...

Marie, det går snabbt nu från dag till dag. Många har redan helt utslagna blad. Känner att jag måste läsa på mig lite om Strasbourg men det låter ju bra att det är vackert. Det ligger ju som sagt bara 1.5 timmar i bil från Basel så det kan kanske bli en perfekt weekend tur.
Kram!

Saltis, det kommer bli lite svalare här också som sagt och jag har inget emot det heller. Kanske får jag som jag vill och får njuta av våren lite längre om det inte blir tokvarmt för länge. Kanske blir det lite av att få chansen att trycka på den där pausknappen och få njuta av allt vackert som blommar just nu. Men jag hoppas givetvis på en fin sommar.
Kramar!

Annika, ja det är helt otroligt hur lika det är just nu mellan Basel och Washington/Reston. Så himla fint! Vi ska absolut ta chansen och försöka åka till Strasbourg på den där mässan.
Kram!

Anne-Marie said...

Ni har det så vackert och fint just nu. Ser så otroligt lummigt ut. Vi kommer tydligen också få uppemot +20-25 under 1-2 veckor nu efter några dagar med vintertemperaturer.
Världen är bra liten ibland när man stöter på folk. ;)
Aha, du skall hem till Sverige. Kan tänka mig att det blir roligt.
Kram!!

eastcoastmom said...

Våren i Basel ser underbar ut! Jag ölskar blommande träd, Magnolia är verkligen magnifika.

Desiree said...

Anne-Marie, så härligt att ni får lite skönt sommarväder. Nu är man ju rejält trött på vinter så det räcker. Ja ska bli jättekul att få komma hem en sväng.
Kramar!

Eastcoastmom, helt käääär i dessa magnolior. Såå vackra!
Kram!

Anonymous said...

Underbara bilder!!

Suzesan said...

Underbart och så vackert vid Rhen.

Alldeles underbara tider nu. Mot rätt tid. Tjhooo. Äntligen.

Men så festlig att du mötte en du kände på vinprovningen. Har hon kanske anslutot sig till samma för att lära känna nya människor som du??

Kram
/Susanne