Wednesday, April 10, 2013

Nervös

 
Godmorgon. Sitter här och mumsar frukost som ni ser men är lite nervööös idag. Jag har väntat på mitt Auslander weiss eller officella tillstånd för att som utlänning få vistas i Schweiz och också få jobba här. Det har nu kommit MEN jag har även blivit kallad på någon slags intevjuv för att kunna få hämta ut det. Jag ska bege mig till ändstationen på någon av spårvagnslinjerna och sedan har jag ingen aning om vad som händer. Brevet var på helt på tyska. Vet som sagt inte riktigt vad som väntar mig eller om de förväntar sig att jag ska kunna tala och förstå allt de säger till mig. Vet inte om de kommer att endast tala på tyska till mig. Även om tyskan blir bättre för var dag som går så  befinner jag mig ännu långt från att kunna hålla någon slags konversation med myndigheter. Well here I go så får vi se vad som händer.

Schweizare är väldigt ordentliga och punktliga. De kommer i tid. Deras tåg, bussar och spårvagnar går i tid. Här har SL verkligen något att lära.

Det är som sagt ett väldigt korrekt och ordentligt folk. Jag vet inte riktigt hur religösa de är. Men söndagar är helt klart en vilodag här. Man ska inte ägna sig åt någon typ av jobb. Inte städa, inte panta tomglas, inte tvätta tvätt. Schweizarna går en stilla promenad och umgås på söndagarna med familj och vänner. 

Det sägs att Schweizarna inte är lätta att lära känna. Vi kan iallafall stolt säga att vi har en äkta Schweisk vän. Killen som C bodde hos då han flyttade ner har vi behållt kontakten och umgänget med. Jättekul. Sedan är det ju så att som utlänning är det lättare att träffa andra utlänningar som också är kontaktsökande och inte heller har ett stort umgänge. Kaka söker maka effekten spelar in helt klart. 

Tycker att jag märker att betydligt fler röker här jämfört med Sverige. Men å andra sidan kanske det beror på att det inte finns snus här. Skulle alla som snusar i Sverige röka istället så kanske man skulle tycka att antalet rökare ökar dramatiskt.

Jag gillar alla små ställen som är en kombination mellan Café och Bar. Det känns kontinentalt. I Sverige så är det ju väldigt mycket antigen eller. Men jag gillar mixen som sagt. 

Lite vårbilder.


 Alla fina påskliljorna blommar så vackert nu. Väderprognosen för helgen ser fortfarande lovande ut.


 Lite värme så kommer allt att verkligen explodera och blomma ut för fullt. Det knoppas och är på G överallt.


 Forsythian blommar rejält överallt.

Den lilla trädgårdstomten slipper ha snö på sin luva. Han bor mitt emot oss på andra sidan vägen i en av rabatterna.

10 comments:

Anonymous said...

Oj vad spannande! Men ja jag forstar att du ar nervos ocksa. Det kommer sakert att ga stralande dock!

Vad fint och gront ni borjar fa det. I england ar varen minst en manad forsenad. Sa kallt! Och sa gratt dessutom. HOppas hoppas vi far lite var snart for jag insag forra veckan hur otroligt skont det ar med lite sol!

Kram

Saltistjejen said...

Lycka till Desiree!!!! Jag tror det ska gå bra. De måste ju rimlgitvis ha någon som pratar engelska på ett sådant ställe! För immigranter! :-)
Och så vackra vårblommor du har!!!
Njut av våren nu!
Kramar!

Miss Marie said...

I Tyskland röks det också en hel del, så skönt när man kommer till Sverige och folk inte blåser rökluft på en överallt! Föredrar absolut att folk snusar, då slipper ju andra andas in alla läskigheter!

Hoppas värmen kommer nu till helgen så vi båda får njuta av våren! :)

Taina said...

Alltid lika nervöst eller pirrigt med myndigheter när man inte vet vad som komma skall. De vill väl se dig i hög person och se att du är kapabel att jobba och inte är en "belastning" för samhället...hehe. Det kommer att gå bra!

Lycka till. Thumbs up!

Kramar

Annika said...

Förstår din oro. Jag hade varit skitnervös.
Men du ska se att det går bra, och du ska se att det går bra med engelska också.
OCH jag tycker det röks mkt mer i Sverige än i den del av USA där jag bor.
Lustigt det där.
Visst är det väl så att kaka söker maka. Absolut. Se på oss i utlandet, vi umgås ju mkt med andra svennar. men även med amerikaner i mitt fall, tack vare Peter mkt. Såklart.
Tror det är samma visa överallt, att det kan vara svårt att lära känna ortsbefolkningen. Kanske ngt mindre svårt i USA eftersom folk verkligen är mer öppna här. Men att få en riktig vän är inte lätt här heller...
Jag skattar mig lycklig åt de vänner jag har.
Snart kommer du också att lära känna fler trevliga människor.
Kramar!!!

Desiree said...

Millan, tack så mycket. Det gick bra och jag fick mitt tillstånd.Känns superskönt. Ja våren har varit väldigt sen här också men nu verkar som att det finns goda chanser att den kommer igång.
Kram!

Saltis, tack. Jodå det visade sig att jag inte behövde vara direkt nervös. Hon jag hade möte med talade englska även om allt matrial jag fick var på tyska.
Men så glad att jag nu har mitt tillstånd och kan vistas här helt legalt.
Kramar!

Marie, ja absolut. Håller med dig helt på den punkten.
Kram!

Taina, tack. Det ordnade sig som sagt :-)
Kram!

Annika, det gick riktigt bra och jag kan pusta ut nu. Känns toppen. I USA röks det väldigt lite. Det känns positivt. Tycker nog att det var lättare som du säger att komma i kontakt med ortsbefolkningen i USA som du säger eftersom de är väldigt öppna. Men svenskar tror jag inte är lättare att lära känna än Schweizare. Måste vara exakt samma problem utlänningar har då de kommer till Sverige. Antar att det kan vara lättare att lära känna Schweizare om man jobbar med dem och på så sätt träffar fler. Men Basel är en väldigt internationell stad. Det är hela 33% av Baselborna som inte är Schweizare. De flesta är från Frankrike och från Tyskland.
Kramar!

Anne-Marie said...

Ser att det gick bra trots nervositeten. :) Grattis! Härligt för dig att ha ditt tillstånd nu. Jag tycker du är jätteduktig som kämpar på med tyskan. Det är inte alldeles lätt.
Gillar det där att tidtabeller hålls. Undras just hur det är i den italienska delen av Schweiz? Om de liknar italienarna - som ju inte alls är lika bra på att hålla tiden.
Våren framskrider. Skönt att det inte "exploderar" utan faktiskt är litet vår. Kramar!!

Jane said...

Vad bra att det gick bra.
Japp, även i Tyskland röker många, usch det är jag inte van med längre.
Skönt med punktlighet!
Ja, jag tror att Schweiz liknar Tyskland lite, lite svårflörtade, söndagarna är helt döda.
Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, jodå även inom den Italienska delen av Schweiz så hålls tidtabellerna till punkt och pricka. Det sägs att många Schweizare gillar att åka till just de italienska delarna av sitt land för de får det härliga klimatet men kan också känna sig 100% trygga med att allt flyter på och det är ordning och reda som gäller.
Kram!

Jane, tack. Ja det där med alla som röker känns lite förvånande speciellt som cigg borde vara rätt dyrt här i Schweiz. Hi hi ja du fick till en helt korrekt summering där med lite svårflörtade och döda söndagar :-)
Kram!

Suzesan said...

Nu vet jag hur bra det gick för dig. I nästa inlägg men kan förstå om det var nervöst.

Ville säga att jag älskar alla blombilder. Just love them.

Kram
/Susanne