Wednesday, July 1, 2015

Fullt ös på sommaren i Basel

Pust! Det är varmt nu i Basel. Fullt ös på sommarvärmen. Hela veckan har temperaturena legat på 30+ grader. Det kommer fortsätta vara 30-35 grader veckan ut. Utan AC vare sig hemma eller på jobbet blir det till att svetten lackar. Försöker klä mig så svalt som möjligt. Man blir ganska trött på jobbet på eftermiddagen genom att befinna sig i denna ständiga hetta. Det är svårt att koncentera sig sista timmarna.

Det är väldigt vackra sommarkvällar. Nere vid floden som är stadens vattenhål så är det fullt nästintill dygnet runt just nu. Eftersom det är alpvatten som rinner ut i Rhen så håller vattnet ganska svala temperaturer. Det är till och med så att jag (som är en av världens största badkrukor) kan tänka mig att hoppa i nu.

Allt man vill är att äta glass och hänga nere vid floden eller på något bad.

När det är så här varmt vill jag helst bara äta sval och lätt mat. Sallader, frukt och plockmat. Kalla soppor. Inga gratänger eller grytor eller varma soppor. Det skulle kännas helt fel nu. Svalt och lätt. Orkar inte stå i ett varmt kök och arbeta. Dagtid är det svalare inomhus än utomhus. Vi drar som sagt ner persinner för att hålla det så svalt som möjligt inomhus. På vår altan kan man knappt vara före kl 19. Det är för varmt. Behagligare inomhus som sagt.

Det är fortfarande fint och grönt. Vi får vattna våra blommor och örter varje kväll. 

Torsdag får vi Sverigebesök. Hela tre vänner som kommer på besök. Torsdag eftermiddag och kväll blir vi här i Basel och sedan sticker vi upp i Alperna tidigt fredag morgon för att cykla och vandra. Känns som ett väldigt bra beslut att ha bokat en helg i alperna. Det bör vara liiite svalare där iallafall. Vi har iallafall tur med vädret. Hellre lite för varmt än regn då man får besök. Sommaren här i Basel är inget att klaga på.

7 comments:

Anne-Marie said...

Sommarvärmen tycks vara igång litet överallt.
Känner igen mig i allt du skriver. :)
Idag när jag kom hem var det 35-36 utomhus.
Man blir lätt litet "avslagen" i hettan och saker jag vill göra på kvällen blir helt enkelt inte av.
Kul med besök och nya turer i Alperna.
Kram!!

Fröken L said...

Här verkar sommarvärmen äntligen vara på ingång nu. Längtar efter sol och bad. Håller med om att man inte blir särskilt hungrig på "riktig" mat när det är så varmt. Härlit med besök och en alptur.

Kram Linda

Anonymous said...

Vad harligt det ar med en har varmen anda. Fast vi har varken ac hemma eller pa jobbet heller sa jag vet vad du menar! Det later himla gott med glass nere vid floden!
Vad skoj med besok hemifran ocksa. Kommer ni aka hem nagot mer I sommar eller har andra planer?
Kram

Desiree said...

Anne-Marie, yes helt avslagen av hettan är ordet. Idag ska det bli 37 grader här och temperaturen fortsätter att stiga mot helgen som blir 38-39 grader. Igår åkte jag till badet på kvällen. Fick nog av hettan och slängde mig i poolen och simmade 1000 meter, såååå skööönt.
Kram!

Millan, ja då förstår du precis . Det ska bli kul med besök. Vi har lite funderingar på att åka till Blekinge i augusti. Första eller andra veckan och hälsa på Calles föräldrar på deras gård i Makrilla. Hämta lite grejer som de tog åt oss när vi rensade ur vårt förråd från lägenhete i Stockholm. Så vi kommer att bila upp och stanna några dagar. Jag tror vi satsar på att ta lite mer semester i början på oktober sedan. Kanske blir det Corsica.
Kramar!

Linda, så skönt och nice att ni också äntligen har fått lite sommar med värma och sol även i Svedala. Det har ni fått vänta länge på. Njut av sommaren.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Håller med, på sommaren passar det helt klart bäst med lättare mat! Gazpacho är min favorit, mmm. Kram!

Annika said...

Galet hett hos er.
OCH tortyr då det blir så varmt och ingen AC finnes.
USCH!!
Här i Sthlm pressar det mot 30 grader. Varmt nog. För varmt för Sthlm, tycker jag.
Förstår att du njöt av att SIMMA!!!
Hoppas det blir lite drägligare för er snart, runt 25 är bra.
Kramar!!

Suzesan said...

Jaaaa och såna härliga typiska sommarbilder. Här är också full fart på sommaren och igår fanns knappt en millimeter ledigt på stranden. Även proppfullt i vattnet.

På jobb och hemma ska det vara svalt. Jag har en toppenfläkt i köket. En bänkfläkt och sen drar jag för överallt så man inte släpper in värmen. Prova att ta en våt kökshandduk runt nacken och kyl ner om det blir för svettigt.

Hoppas du tar dig "mod " och hoppar i Rhen. Så vet du hur det är :) Jag själva skrattar åt ALLA badkrukor för jag förstår inte det. Sorry. Men alla är olika.
Heja dig

Kram
/Susanne