Monday, March 18, 2013

Bästa skidhelgen ever!

Vi har haft några superhärliga skiddagar i Grindelwald. Det hade inte kunnat bli bättre skidhelg känns det som. Jag har fått uppleva min bästa skidåkning någonsin so far. Både fredag och lördag var det strålande vackert väder med knallblå himmel som fick snön att gnistra extra vackert. Fredagen var dock ganska kall med ca minus 7-10 grader. Då fick jag köra med några extra lager kläder. Man kände hur kylan bet i kinderna då man susade ner för backarna. Lördag var lite varmare med endast någon minusgrad och det var helt ljuvligt. 

Häng med på helgens bildbom:


 Jag tror inte jag kan tröttna på dessa magnifika vyeer av alperna som finns här. Så otroligt vackert och maffigt!


 Fredag i en av sitliftarna där vi fällt ner visiret. Blev lite coolt att fota genom det gula plexiglaset.


 Dessa snöklädda toppar är som sagt något man njuter och beundrar. Många av topparna här är på ca 4000 meter men tyvärr är de för branta för att man ska kunna ta sig upp och åka skidor här. Skidåkningen stannar vid ca 2000 meters höjd.


Extra roligt har det förstås varit för oss då vi har haft Elsa med oss på denna skidweekend. Har bestämt oss för att detta ska få bli en tradition och hoppas på att hon kan komma och åka med oss varje år några dagar. Det var också hennes första gång med skidåkning i alperna vilket hon klarade galant.


Vi har njutit av både lunch och eftermiddagsfika i solen på de olika uteserveringarna. Färsk alpost har vi provat denna gången och den är riktigt god. Den säljs lite överallt.

 Lite roligt för jag stod och fotade när C här till vänster glider in i min bild. Skidåkningen har varit kanon. Jag och Elsa tog en skidlektion ihop lördag morgon och det var verkligen något av det bästa jag har gjort. Tack för alla tips om att jag borde ta mig en lektion. Skidläraren var duktig och såg med en gång vilka fel vi gjorde. Vi fick göra olika övningar och höll på under tre timmar med honom vilket var intensivt men ack så bra. Jag känner att jag har fått lära mig mycket. Jag har blivit betydligt säkrare och tryggare i min skidåkning. Jag har klarat backar som jag aldrig skulle vågat mig på innan jag tog skidlektionen. Det blev till och med en svart backe. Jag känner mig mäkta stolt som tog mig ner för den.


 En vilo paus i solen på en uteservering med bästa tänkbara utsikten. 


Vi har njutit av god mat och god dryck. Goda viner och gedigna schinitzlar och goda viner.


 Denna gången bodde vi i en mindre by och detta var utsikten från vårt hotellrum. Ganska coolt att ha denna utsikt från balkongen.

Lördag stod vi på skidor från strax före 9 på morgonen då vår skidlektion började tills halv fem på kvällen. Vi var alla tre väldigt trötta men ack så lyckliga. 

Söndagen blev inte alls lika fin tyvärr. Det blåste hårt och var både mulet och kyligt. Sikten var inte alls lika bra så det var svårt att se konturerna på underlaget vilket gjorde skidåkningen trixig. Det blev en lite kortare dag. Men jag inser dock vilken lyx vi har som bor här och har dessa backar på nära håll. Vi kan välja bort dagar med dåligt skidväder och faktiskt plocka de fina och bästa dagarna .




24 timmar senare hade vädret förbytts helt. Nu blåste det nästintill stormvindar och snön yrde ordentligt kring bergstopparna. Här kan det bli snabba skift i väder omslag. Något man får ha all respekt för. Under söndagen åkte vi fram till 13 tiden och sedan beslöt vi oss att avsluta med en kaffe nere i Grindelwald och sedan påbörja vår resa hemmåt.


 Här görs det Rösti till hungriga skidåkare.


 Detta är tåget man tar upp till toppen på Jungfrau. Det kostar extra (ganska mycket extra). Verkar extra poppis bland Japaner och Indier som vi sett många av som tog detta tåg.


 Det finns hotell även precis vid backen om man så önskar här uppe men jag kan tänka mig att man får betala betydligt  mer då än vad vi gör som bor  nere i en av byararna ca 20 minuter bort.


Elsa och Calle är redo att susa ner för backen.

Vi har haft en fantastisk skidweekend på alla sätt. Det hade inte kunnat bli bättre som sagt. Jag känner att jag verkligen fick en break through med skidlektionen när det gäller min skidåkning så det har gjort att jag tycker det har blivit ännu roligare med skidåkning.

Nu blir det liten blogpaus igen för vi sticker till Paris i eftermiddag. Har precis vinkat av Elsa som tagit flyget hem till Svedala. Nu ska väskan packas om och i eftermiddag tar vi tåget från Basel mot Paris som tar ca 3 timmar. Känns otroligt coolt och lyxigt att få chansen att göra något sådant här. Mot Pariiis!

17 comments:

Monica said...

Åh så jag minns vyerna, det är underbart vackert i "dina" Alper, härligt att du kan uppleva det här. Jag gjorde ett inlägg för ett tag sen på min blogg om Grindelwald bl a med gamla foton. Kul det blev så bra med skidlektion, tänk vad mycket man kan lära sig på kort tid:-). Och det skiftande vädret ska man ha respekt för som du säger, det kan blåsa upp till storm snabbt och bäst att vara nere i byn då:-), det var vi inte en gång och det var väldigt svårt att ta sig till säkrare plats. Ha en fin paristripp, du får uppleva mycket, nästan så det låter mer spännande än att bo i Stockholm:-)

eastcoastmom said...

Jag är avis!!! Jag tog skidlektioner två halvdagar första gången vi var i Utah, så jag vet att det är superbra!!!

Annika said...

FY tusan vad totalt LOVELY!!!
Du bor i ett av världens vackraste länder, och det SYNS!!
TÄNK att du BOR där!!
Vilken ynnest.
Bilderna är UNDERBARA!!
OCh lyckan då du skriver lyser igenom totalt!!
SMART att ta skidlektioner.
HA det nu så KUL i Paris, din globetrotter!!!
:))
NJUUUT!!!!
KRAMAR!!!

Taina said...

Ser ju hur fint ut som helst! Annat än vårt lilla pluttberg i Jay Peak! Svarta backar Desiree??? Jag bockar och bugar. DET har jag inte vågat mig på än. Har ju bara hållit mig till gröna och blåa. Jag som annars är äventyrlig av mig men skidåkning, njaaa, där går jag bet!

Vad mysigt med Paris! Hoppas ni får njuta av lite vår nu. Här tycks den ha kommit av sig helt, tyvärr.

Kramar!

Anne said...

Desiree, de här bilderna går inte av för hackor. Wow, dubbel-wow. Det behövs inte sägas så mycket mer, det är fantastiskt vackert. Jag tycker det är så coolt med alla restauranger/fikaställen som ligger där i backarna och att man kan pausa och vara högt uppe bland bergen, omgiven av den här skönheten. Ni bor verkligen helt perfekt, det kan nog inte bli bättre än så här.
Vad kul också att du känner du fått ett genombrott i skidåkningen, det märks på dig att du blivit rejält biten och blivit passionerat intresserad. Kul då du bor på en plats med fantastisk skidåkning så när.
Ser framemot lite Parisbilder!
KRAMAR

Anonymous said...

Jag har aldrig åkt skidor i Alperna, men någon dag så! Ser ju helt fantastiskt ut!

Jag är så inspirerad av att ni ännu en gång lämnat Svedala och gett er ut på äventyr, precis som min dröm är, så jag har gett dig en blog award.=)

Anne-Marie said...

Visst är det svårt att se sig mätt på dessa vyer. :) Underbart vackert!
Men så bra att du tog en skidlektion och verkligen roligt att du fick ett genombrott. Minns när jag helt plötsligt märkte att en del av rädslan släppte och det var mycket roligare att åka.
Du är verkligen en storresenär. Tur att du inte har ett jobb ännu. ;) Kram!

Anonymous said...

Visst är det fantastiskt när man flyttar till ett nytt ställe och plötsligt får möjlighet att se och göra nya spännande saker utan att åka iväg på semester? Fortfarande efter snart ett år här njuter vi varje gång vi sätter oss i bilen och kör in till San Francisco som ligger en timme härifrån. Tidigare bodde vi i Seattle och hade öken, vulkaner, regnskog, skidåkning och vinodlingar inom ett par timmars avstånd. Vilken förmån vi har som får bo i olika länder!

Suzesan said...

Härligt att läsa och att du lät så glad för din skidåkning. Grattis Vad modig och duktig du är. FINA bilder och jaha PARIS är härligt. Dock ett tag sen jag var där. TYP;)

Underbara bilder. Önskar jag kunde åka skidor nerför. Men jag är bra på annat.

Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Så UNDERBART! jag blir helt avis!!! Och skidlektion var det toppen att du tog. M tog en privatlektion han med då vi åkte skidor i Vermont för en herrans massa år sedan. Det var hans första gång på slalomskidor och att han fick 2 timmar med egen lärare var guld! :-)
Kram!!

Liz said...

Antligen har jag tid att kommentera ditt inlagg fran Grindelwald/Interlaken. Jag har ju givetvis last och njutit av de andra inlaggen om skidakning och ert besok i min gamla hemstad Interlaken! :) Visst ar det vackert!!?? Som jag sagt forut, Schweiz ar underbart vackert, jag saknar det sa otroligt, vyerna, alperna, utsikten. Det gar inte att se sig matt pa, och som du kommer marka ar varje arstid lika vacker. Nar glaciarerna borjar smalta lite och alla blommor borjar titta upp...det ar slaende vackert! Njuter och suckar har vid datorn, langtar tillbaka och ar sa glad att jag hittat din blogg och att du nu flyttat till Schweiz av alla stallen sa jag kan njuta annu mer av dina inlagg!!

Det ar underbart och jag vet ju sa val hur det ar dar...jag har ju sjalv statt vid foten av dessa backar, tittat ut over samma utsikt..kant samma bergsdoft..

Lite roligt att du namnde japanerna och Jungrau tag banan. Det var verkligen sa hos turiesterna. Japanerna hade en tvaveckors Europa tour och de var sa trotta sov hela tiden enligt busschaffuorerna som bodde pa hotellet, nar han stannade bussen klev dom alla av, tusen foton togs och sen sov dom tills nasta stopp...Da ofta inte hela familjerna hade rad att folja med, togs det otroligt mycket foton aven pa den tiden, da man ville visa allt och lata dom dar hemma ta del av det man sett.

Det finns ju sa manga stallen att aka skidor pa i Schweiz sa att ni ar just i Grindelwald, mina gamla trakter, gor det annu roligare att lasa!

Tack for underbara foton och att du delar med dig frikostigt!

Ha det underbart i Paris, forhoppningsvis far ni fint vader, och hinner turista en del, och hinner ni inte med allt man ska se, ar det ju bara tre timmar bort..:)
Stor kram!

Desiree said...

Monica, du har så rätt i att det är underbart vackert här. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som får uppleva detta. Skidlektionen gav mig så himla mycket. Nästa säsong ska jag börja med en till. Ska kika in på din blog och kolla ditt inlägg om Grindelwald. Det skulle vara jättekul att se dina bilder.
Kram!

Eastcoastmom, jag ska abslout se till att det blir fler skidlektioner för det ger ju otroligt mycket. Iallfall för mig som behöver få mer erfarenhet.
Kram!

Annika, vi hade det toppen på alla sätt. Bra väder som detta gör en enorm skillnad för skidåkningen och upplevelsen. Hi hi ja ibland känns det som jag verkligen lever jetset liv, från de magnifika alptopparna till Paris ;-)
Kram!

Taina, det blev bara en svart backe en gång men jag kunde ju inte låta bli att få skryta lite :-)
Även om Jay Peak kanske inte är så högt så är det ju ändå otroligt underbart att ni har en bra backe på nära avstånd så att Liisa kan få njuta och få många härliga stunder i skidbacken.
Kram!

Anne, du har så rätt i att det inte kan bli bättre än så här. Det är något alldeles speciellt när man sitter där på en uteservering i solskenet bland alptopparna. Svindlande vackert och en otrolig njutning.
Ja det känns jättekul med genombrottet som skidlektionen gav. Det lär bli fler lektioner för jag behöver dem.
Kraaam!

Myhran, du bara måste åka skidor i alperna någon dag. Det slår allt annat big time. Jag hoppas att du får chansen att prova på detta snart och då du gör det också får njuta av strålande vackert väder.
Kram!

Familjenlalloo, jag håller med dig till 100%. Det är en sådan lyx och fantastisk möjlighet att få flytta och bo på sådana här ställen. Ja att få flytta och prova på att bo på olika ställen runt om i världen och ta för sig av det som finns just där. Jag är evigt tacksam över alla chanser jag har fått i livet att få se och uppleva så mycket som jag hittills har gjort. Ska kika in på din blog för det du har säkert massor med underbara smultronställen och roadtrips att dela med dig av där jag kan få inspiration.
Kram!

Suzesan, tack så mycket. De senaste veckorna har varit händelserika. Underbart på så många sätt.
Kramar!

Saltis, ja det var bland det bästa jag har gjort. Guld värt precis som du säger. Jag ska se till att det blir fler sådana. Nu börjar säsongen lida mot sitt slut så det kanske inte hinns med så mycket mer skidor men till nästa säsong ska jag börja med en lektion.
Kram!

Desiree said...

Liz, tack så mycket fina du. Som du säger så är det så otroligt vackert. Ibland känns det som om man har klivit rakt in i ett vykort. Jag ser fram emot att få återvända hit under de andra årstiderna också. Kan mycket väl tänka mig att just varje årstid har sin speciella skönhet. Var det just i Interlaken du bodde alltså? Otroligt vackert!
Jag blir så glad över att du tycker om mina inlägg och foton. Jag ser fram emot många fler sådana här underbara skidhelger. Som du säger finns det många ställen att åka skidor på. Vi kommer säkert att prova fler men jag tror redan nu att jag kan säga att Grindelwald kommer att förbli en favorit för vår del.
Kramar!

Anonymous said...

Svart backe!! Wow!!! Bra jobbat!! Härligt att du har fått ett break through med skidåkningen! Bu när ni har så nära så lär du bli riktigt duktig!
Och nu Paris, underbart! Så nära ni har, ni bor verkligen mitt i smeten!
Kram!

Desiree said...

Christina, ja jag är sjukt stolt över detta även om den kan inte var värstig backen av de svarta. Tack så mycket har haft det helt underbart. Kommer bloginlägg med bilder från Paris inom kort.
Kram!

Liz said...

Jag bodde i Interlaken i ett halvar (en sommarsasong dar jag jobbade) sen bodde jag i Bern i tva ar, i Neuchatel i ett ar, sen bodde jag i Luzern ett ar och sen sista tiden i Schweiz da i ett halvar i Interlaken innan flyttlasset gick mot Tyskland, utanfor Frankfurt. Men landet ar ju sa litet att jag rest kors och tvars och sett det mesta av landet. Det ar underbart vackert i alla delar, och jag alskar att man kan fran snokladda berg ta taget och aka till palmprydda promenader vid vattnet i Tessin, Lugano sjon. Underbart vackert och som sagt, alla arstider ar underbara. Ser fram emot fler utflykter!!
Kram

Charlie sa ... said...

Helt fantastiskt! Jag blir så sugen på alper, Europa, maten och känslan så jag smäller av när jag läser det här!!!

Jag har just läst om Paris...say no more. Nu ska jag berätta hur jag känner för den staden och dina bilder ;)

KRAM!!