Wednesday, March 13, 2013

Upptäcksfärd

Förra veckan hade vi några dagar då det var riktigt härligt väder med vårvärme i luften. Passade på att ta en långpromenad en eftermiddag och gick på upptäcksfärd. Jag gjorde något av en fynd upptäckt. Vek av på en slinga som som gick längst med en liten bäck bland två olika områden i vårt närområde. Tänkte först att slingan förmodligen inte skulle sträcka sig så långt men jag hade fel. Jag fortsatte att följa bäcken som blev bredare och efter ett tag så var jag ute på landet bland fälten.

Här är den lilla slingan jag började på som följer bäcken och som går igenom ett bostadsområde. Den var fin och det var många som var ute och gick här med sina hundar.

 Slingan började här vid denna söta lilla Garten Resturang. Detta ligger bara ca tre kvarter från där vi bor. Jag hoppas på att de har en trevlig uteservering här under sommaren också för det skulle vara mysigt.


 Efter ett tag var jag som sagt ute på landet bland fält. Jag passerade något som jag antar var en skjutbana.


 Det blev en promenad på två timmar men det var riktigt härligt i vårluften. Vi hade ca 14 grader ett par dagar förra veckan. Nu har det slagit om hux flux och det är ruggit och kallt igen. Idag virvlar det små snöflingor utanför fönstret. Usch inte alls sugen på mer vinter just nu.


 
Passerade förbi en liten damm eller konstgjord sjö. De hade byggt några små söta hus för änderna som bodde här som ni skymtar till höger.

 Kom fram till ett skogsparti med fler fina slingor. Blev väldigt glad över min upptäckt. Här ser jag fram emot att promenera fler gånger eller ta mig en vacker löprunda. Kan tänka mig att det blir vackert här då bladen slagit ut på träden.
Känns  härligt att ha närheten till naturen också. Det är ju det man helst vill ha både närhet till stan och till fina naturområden som dessa.


Schweizarna är ordentliga och det fanns flera soptunnor som jag passerade på min promenad. Brevid soptunnorna fanns det bajspåsar till vovvarna. Det går inte ursäkta sig med att säga att man glömt bajspåsen hemma.

Sedan såg jag det här sättet att flytta. Det har jag aldrig sett innan. Jag såg det på ett annat ställe några dagar senare också. Smart att hissa upp och ner grejerna direkt. Detta kanske blir något för oss nästa gång. Har aldrig sett detta innan men gillar idén.

Nu ska jag iväg och rensa huvudet med ett spinning pass. Har suttit och intensiv pluggat tyska här sedan i måndags. Vi får kompis besök från Sverige ikväll och jag tänker ta resten av veckan ledigt från plugg. Jag har därför kört hårt tempo så att jag ska hinna köra igenom veckans matrial, fixa läxorna och ta igen den lektion jag missar på fredag. På fredag morgon bär det av igen för mer skidåkning i Grindelwald. Jippi!

10 comments:

Miss Marie said...

Väldigt smart flyttsätt! Men kanske blir för högt för oss här på sjätte våningen, flyttgubbarna får nog springa upp o ned istället! :)

Vilken fin utflykt! Kul att upptäcka nya saker!

Annika said...

Tycker att din plats att bo påminner om min.
SÅ härligt att ha både land och stad.
Älskar det.
SMART sätt att flytta på ja. Det är vettigt.
Härligt med alla skogsslingor.
-1 grad här denna morgon.
Snacka om att THE groundhog hade FEL detta år.
:-)
Kramar!!

Taina said...

Vilka springställen du hittat! Blev genast sugen på att springa just där. Finns det något härligare än att springa "på landet". Nice.

Det där med skidåkningen måste ju vara hur kul som helst nu när ni har så nära till fina skidorter! Förra inlägget gav även en sådan som jag, sug efter skidåkning. Underbara bilder!

Kram kram (här ska också pluggas, men jag ligger lite efter nu...)

Saltistjejen said...

Underbara omgivningar! Så härligt med sådan nartur kring er. oc du det ser vårigt ut också! härligt!
Ha nu superkul med ert besök!!!
kram!

Desiree said...

Marie, ja jag tyckte det var smart men man kan kanske inte bo allt för högt upp. Kanske är det främst i husen som inte har hiss som de gör på detta sättet.
Kram!

Annika, ja jag blev så glad då jag hittade den här slingan som ledde ut på landet. Det är ju precis den här kombinationen man gärna önskar sig med närhet både till stan och till landet.
Groundhog hade fel också här. Idag har det yrt snöflingor i luften och det har varit någon minusgrad. Man får hoppas på att våren snart tar komandot igen.
Kramar!

Taina, ja precis! Jag kände sådan glädje när jag hittade de här fina slingorna i skogen. Här tror jag nog det kommer bli några fina löpturer då våren återvänt. Mer skidåkning blir det redan nu till helgen som sagt.
Kram!

Saltis, ja ska bli jättekul med besök. Första kompisbesöket :-)
Kram!

Anonymous said...

Japp, så flyttar man i Bryssel också och Marie, de når högre än 6:e våningen med sådana hissar!! I vårt hus får man INTE flytta på något annat sätt, det är strikt förbjudet att flytta i den vanliga hissen...
Härligt att komma ut på landet så fort och vilken fin promenad/joggingsträcka du hittat!
Grindelwald är fint på sommaren också kan jag intyga! Jag var där en sommar och tittade på Jungfrau!

Anne-Marie said...

Verkar hur smart som helst att ta flyttvägen genom fönstret. Kanske inte går om man bor på 50:e våningsplanet;) men om huset inte har så många våningar verkar det ju perfekt.
Väldigt fint område ni har så nära inpå. Visste inte att ni hade naturen så inpå knutarna.
Skidåkning igen! Du blir proffs snart. Kram!

Anonymous said...

Vilket guldkorn du hittat! Så härligt att ta promenader eller en löptur där i vår, ser så idylliskt ut.

Mycket smart flyttanordning måst ejag säga! Sparar ryggen :-)
Kul med besök och mer skidåkning!! Ha det så härligt!
Kram!

eastcoastmom said...

Ser jättefint ut, både för promenad och att springa. Och vilka gröna gräsmattor!

Desiree said...

Petchie, intressant att höra att man kör på samma sätt i Bryssel och att man inte ens får använda vanliga hissen till att flytta.
Kram!

Eastcoastmom, ja jag är så glad att jag hittade detta.
Kram!

Anne-Marie, ja jag tycker också att det ser smart ut att göra på det här sättet. Det är härligt att kunna ta sig ut en sväng på landet.
Kram!

Christina, tack. Det är så härligt att detta finns.
Ser fram emot härliga löpturer här.
KRam!