Monday, March 11, 2013

Skidåkning i Grindelwald

Det har varit en fantastisk skiweekend med C´s föräldrar i Grindelwald. Alperna is the shit, säger jag bara. Jag har ju aldrig åkt i Alperna tidigare. Vår tidigare premiär tur i Stoos för någon månad sedan får jag i princip räkna bort med tanke på att vädret var så dåligt så det blev knappt några åk för mig där. Men detta, wow, wow, wow! 

Jag kommer dela upp inlägget och ta första delen idag och nästa del imorgon. Det började kanske inte helt optimalt med vädret men gårdagens strålande väder ser ni på dessa bilder. Bättre och mer fantastiskt kunde de ju inte bli med strålande sol och klarblå himmel, snö som gnistrade i solen och en hel skiddag med finfina backar.

Det är ett stort område. Massvis med olika backar att välja på och flera system som man kan åka mellan. 213 km med pister att åka på och tre olika skidområden Grindelwald-First, Kleine Scheidegg-Männlichen and Mürren-Schilthorn. De flesta backarna här är blå och röda vilket passar mig perfekt. Fin kvalité och helt perfekt snö.

 
Vi bodde i Interlaken och tog först bilen till Grindelwald (ca 20 km mellan dessa orter) och därifrån tog vi tåg upp till Kleine Scheidegg. Tåget ingick i liftkortet.


 Så otroligt vackert och maffigt här uppe. Jag som aldrig sett mycket av Alpern innan blev helt tagen av denna natur och dess skönhet.

 Nu förstår jag vad folk menar med att skidåkning i Alperna omöjligen kan jämföras med skidåkning i Sverige. Backarna här är lååååånga, väldigt långa i jämförelse. När vi sedan skulle tillbaka till bilen för hemfärd så gick det åka hela vägen ner till parkeringen. Vi åkte gott och väl i säkert 20 mintuer minst för att komma från toppen till parkeingen.

 Här ser ni glaciären med sin massiva is mellan klippblocken. Det tyckte jag var riktigt coolt att se för det var också något jag aldrig tidigare hade sett.

 Lunch i solen på en uteservering. Detta kan man kalla njutning. Så attans sköööönt! Underbart med denna sol och värme. Lite solbränd blev jag allt på näsan.

 Medan C tog några åk på egen hand i puckelpisten så satte jag mig här i en solstol och njöt någon halvtimme med en kopp kaffe.

 Det var inte heller farligt med folk. Inga köeer till liftarna och gott om plats i backarna. Nog ska jag kunna bli lite duktigare på skidåkning här känner jag. Denna gången började vi lungt så att jag fick värma upp i några blå backar och kunde sedan åka röda backar. Här finns det så många backar att välja på att man inte tröttnar i första taget.

Såg några som var ute och flög para-gliding. Såg härligt ut även om jag inte tror jag skulle våga. Här nedan är den berömda Eiger väggen som lockar otroligt många klippklättrare. Det är många som har omkommit då de försökt ta sig upp på denna vägg. 2006 lossnade en del av Eiger så att Grindelwald som by höll på att stryka med men tur nog klarade sig. Finns flera toppar här bland annat Jungfrau som alla ligger på runt 4000 meter. Till Jungfrau kan man åka upp till toppen och det är något jag gärna skulle vilja göra någon dag. 

Detta är ett otroligt vackert område av Schweiz och definitivt ett område man kan åka till även under resten av året. Här finns många fina vattenfall att titta på och att vandra här om sommaren och om hösten är också väldigt vackert. Vi kommer säkerligen att åka tillbaka under året. Faktum är att vi återvänder redan på fredag. Vi får mer besök och denna gång av en kompis och eftersom det är bra backar här så blir det mer skidor här även nästa helg. Något som jag ser fram emot MYCKET redan.

13 comments:

Monica said...

Härliga foton, underbart vackra! Det är verkligen magiskt i denna alpvärld och att solen värmer där i all det vita:-). Kan rekommendera att hyra en skidlärare, spelar ingen roll vilken nivå man är på, de har sett alla och har en enorm erfarenhet av skidåkare så de ser så mycket vad de ska rätta till och lära ut. Har massor med trix så sedan tänker man, var det så här enkelt:-), tycker man det blir för mycket med en heldag kan en halv passa så hinner man träna på de nyförvärvade kunskaperna ett tag till nästa gång. Själv blev min slalomdebut i Schweiz, Kandersteg, Lauchernalp, Adelboden och sedan Grindelwald, innan jag åkt slalom alls i Sverige och jag hade flera självutnämnda slalomproffs;-) med på vägen utför. Varje dag. Men så bra att få riktig undervisning sedan:-), kan räcka med ett tillfälle bara och man får ut mer av skidåkningen. Man kan fråga om allt. Och ha trevligt under tiden och bli ett slalomproffs själv;-)

Annika said...

ÅÅÅ Desiree!!
DET DÄR var ju MAGISKT!!
Violken helt UNDERBAR helg!
OCh vilken SKÖNHET!!
Det liksom lyser igenom hela texten, och via dina bilder, hur lycklig du är.
Love it!!
Vilken vacker plats.
OCH vad härligt att det inte var mkt folk.
Ser fram emot del 2!
Kram!!

Desiree said...

Monica, tack för tipset. Jag har funderat på detta och jag tror jag kommer att göra slag i saken och ta någon eller ett par lektioner. Det tror jag skulle vara superbra för mig. Åh vad kul att du åkt en hel del i Schweiz. Vilken ort är din favorit?
Kram!

Annika, så nice här! Helt otroligt. Det här var en helt annan skidupplevelse än vad jag någonsin tidigare upplevt. Jag är så innerligt glad att vi hade tur med vädret och fick sol på söndagen. Sådan njutning.
Kram!

eastcoastmom said...

Ja, en bra dag i fina backar är verkligen kanon!

Anne said...

Jag ska erkänna jag aldrig känt nåt sug eller intresse efter alperna, är ingen skidåkningsfantast alls så den där världen har aldrig direkt lockat mig. MEN det ser ju helt fantastiskt ut på dina bilder och jag ska erkänna att jag plötsligt känner ett litet frö till intresse kanske såtts. Om inte för skidåkningen så ser det ju så majestätiskt ut att bara sitta och blicka ut mot de här bergstopparna, att uppleva landskapet.
Du skrev backarna är långa och att det säkert tog er 20 minuter komma ner, det låter ju rätt intressant. Är det då mer lång som i betydelsen icke brant, alltså mer lång och utdragen njutbar skidåkning nerför (passande för icke duktiga skidåkare) istället för väldigt brant, svår och lång skidåkning nerför? Det låter rätt tufft med så lång nerföråkning om det dessutom är krävande backer?

Bilden på glaciären var cool.

Klättring, kan tänka mig det är populärt och att det tyvärr även förekommer dödsfall varje år.

Förresten, erbjuder de snowshoeing i Alperna? Vi har ju en del berg i bergskedjan öster om oss, Mount Hood det närmaste med ski resort. Där vet jag att det är rätt populärt med snöskor och folk jag känner som provat säger att det är himla kul.

Visst har din C och hans pappa haft lite av årlig tradition att åka ner till Alperna varje år?
Nu när ni bor så nära Alperna och du har möjlighet skida mer låter det lite som du fått stor aptit för skidåkning också, kul!!!

KRAMAR

Anne-Marie said...

Wow vilken alpmiljö! Har faktiskt aldrig sett Alperna på vintern utan bara på sommaren. Vackert båda årstiderna.
Ni verkar ha haft en kanondag i solen. :)
Att ta lektioner eller hyra en lärare tror jag kan vara jättebra. Jag åker inte slalom nuförtiden men åkte för många år sedan i Sverige under en vecka och gick då i skidskola. Du är säkert bra på att åka men jag hade aldrig åkt tidigare och det var nödvändigt att ha litet extra hjälp. Kram!

Monica said...

Hej igen, de orterna jag nämnde är fina allihopa plus Zermatt, sedan har jag åkt i Italienska och Österrikiska alperna men Schweiz är ju något speciellt, väldigt vackert och så fint nere i alpbyarna. Och ibland kunde man välja något varierande väg ned men jag hade alltid duktiga skidåkare med mig då för ibland var det gränsfall:-), lätt att få lite för hög fart samtidigt som det är en härlig känsla, men roligt när man blivit lite säkrare och jag har aldrig skadat mig, bara lite blåmärken:-). Så kul att ha nära till detta och det blir bara vackrare och vackrare nu, i mars och april, massor med snö men skön sol, är helt underbart. Och glada människor som njuter:-)

Monica said...

Med väg ned menar jag ända ned till byn som kan vara långt som du säger med härlig åkning fast skönt att veta lite av svårighetsgraden för det går ju inte att vända:-)

Suzesan said...

Härligt. Jag skulle vilja se allt sånt. HAR aldrig:)

Oj så härligt inlägg. KUL att det gick bättre denna gången. Som andra sagt så TA skidlektioner. Några. Så kommer du bli proffs. Modiga du.

DET hade jag gjort;) Vet de som gjort och varit så nöjda.

SÅ skönt att bara sitta och slappa i solen. Underbart.

Kram
/Susanne

Anonymous said...

Ja wow, wow, wow säger jag med! Så häftigt! Vilka vyer! Ahh, önskar jag kunde åka skidor!
Vad kul att du får chansen nu, kommer bli riktigt proffsig med alla de där backarna :-)
Kram!

Desiree said...

Eastcoastmom, jaaaa vilken fröjd :-)
Kram!

Anne, jag har full förståelse för att det finns många som aldrig är intresserade av att åka utför. Mina egna föräldrar är inga utförsåkare och inte min bror heller. Jag började först som tonåring och sedan blev det ett långt uppehåll innan jag började igen. Men jag har alltid gillat att stå på skidor då jag fått chansen.
Det finns både branta backar och snälla flcka backar. De som tog oss från toppen ner hela vägen till dalen var blå backar som räknas som enkla. Jag tycker fortfarande själv att det blir läskigt då det blir för brant.

Jag såg snowshoeing här också. Det tycker jag du ska ta och prova på. Inte svårt alls och kul att testa.
Ja det stämmer att Calle och hans pappa har som årlig tradition att åka skidor några dagar varje år. I år fick det bli här och så fick jag också hänga med liksom Calles mor fast hon fick njuta av solen i solstolen istället. Jag hoppas bli bättre och få mer erfarnhet nu när vi endast bor ca 2 timmar från Alptopparna.
Kram!

Anne-Marie, kan tänka mig att det är otroligt vackert här på sommaren också. Vill väldigt gärna komma hit och vandra lite då. Jag ska se till att ta någon lektion så att jag kan få lite tips och känna mer trygghet även om det blir lite brant ibland.
Kram!

Monica, tack vad kul att höra lite vad du gillat bäst. Hi hi ja som du säger så går det ju inte att vända när man väl valt att ta skidbacken hela vägen ner till byn. Man får se till att kolla pistkartan innan och se vad det är för svårighetsgrad på backen. Pågår skidsäsongen hela april ut för det mesta?
Kram!

Suzesan, jepp jag tror skidlektioner skulle sitta kanon och att jag skulle ha massor att lära mig. Så det lär det absolut bli framöver.
Kram!

Christina, tack. Det var superhärligt här.
Kramis!

Monica said...

Wengen glömde jag, där går årliga störtlopp:-), är jättefint och genuint. Ja jag tror man kan åka hela april, det ligger ju så högt allt i Schweiz och om snötillgången varit god under vintern så finns det tillräckligt, vi hade en tradition med 10 dagar under påsktiden, var sagolikt, påsken varierar ju i tid men underbart den tiden, vår i byn och vårvinter i backarna. Så friskt! Man blev som ny:-). Vi besökte Bern och gamla stan, var fint också.

Victoria said...

Så OTROLIGT vackra foton - så till och med jag som inte alls har åkt mycket skidor - känner en intensiv längtan att vara där! Lyckos er som har så mycket fint nära er.

Många kramar/Vic