Thursday, March 7, 2013

Häng med upp på kullen

Häng med upp på kullen till området med de fiiiina och stoooora husen. Jag har tagit en del promenader i vårt närområde och fann en dag detta område. Här bor det inte fattigt folk. Kan tänka mig att det bor en hel del bankpampar här. Husen är många gånger enorma med stora majestätiska grindar. Det är vackert område att promenera i. Tog en löptur också en dag och det är garanterat bra backträning att springa runt på kullen här. Bildbom på stora och imponerande hus följer.

 Man får dessutom chansen att njuta av en fantastisk utsikt över Basel.


 Finns många coola hus med läcker arkitektur. Detta huset måtte ha ett riktigt härligt ljusinsläpp.


 Man ser en hel del trädgårdsfirmor här uppe också. Gissar att många här kör med lawn service eftersom många av trädgårdarna är rätt stora liksom husen.


 Ännu ett hus med läcker modern arkitektur. Lite nyfunkis som jag tycker är himla snyggt.


 Ett coolt boxhus kanske? 


 Enorma grindar som leder upp till en stor driveway.

 Lite mer traditionell stil på hus .


Här och var finns lite tomma tomter. Jag antar att man tänker sälja tomten eller bygga ett nytt hus här.

 Lite konstigt hus med detta torn vid sidan. Inte min smak riktigt.


Tycker detta hus är dessto snyggare.

 Dubbel garage och stora pampiga grindar har vart och varannat hus här. Det kändes lite som om jag plötsligt strosade runt i ett Amerikanskt välbärgat område.


 Helt klart Amerika känsla som om man befann sig inne i något gated community.




 Ännu ett hus med speciell stil.De flesta husen här är säkert arkitektritade.


 Vad tycker ni om taket på det här huset? För mig känns det lite som ett pepparkakshus där degen liksom har smält ut och bildat taket.



 Flera av husen hade pool på tomten här också.

 Vissa hus stora som minislott.


Bor man så här gäller nog att ha både trädgårdsmästare och städerska.


Jag gillar att promenera här men jag fick vara lite diskret med kameran då jag gick omkring här så att folk inte skulle se att jag fotade och tro att jag var där för att reka runt och plannera inbrott eller något in den stilen. Men nog blev jag fascinerad av dessa enorma hus med sina pampiga infarter och grindar. Snacka om herren på täppan som bor här uppe på kullen.

Igår då jag cyklade hem på kvällen efter att ha varit på Svenska tjejmingelkvällen så kändes det så otroligt skönt i luften. Klockan var ca 21 och det var fortfarande ca tio plusgrader ute. Lycka helt klart!

11 comments:

Miss Marie said...

Men jösses, vilka hus!!! Om huspriserna är något som de är här i München så är det ju inte direkt några fattiglappar som bor där! Jösses! Fanns en del fina hus, men vissa förstår jag inte riktigt designen av... Jag kanske inte är tillräckligt sofistikerad! ;)

Desiree said...

Marie, jag gissar också att det inte bor några fattiglappar här. Känns som om det ändå finns många här som har gott om pengar. Det är rätt mycket fina butiker nere på stan också som jag inte ens skulle våga gå in i känns det som. En del hus här är ju lite underliga och en del är riktigt coola. Jag gillar den där nyfunkis stilen en hel del.
Kram!

Saltistjejen said...

Ja vilka hus!!! Himmel! Känns verkligen som Gräddhyllan i Basel? :-) Och som fu säger lite som att gå eller åka runt i ett välbärgat amerikanskt villaområde.
Haha jag tänker lite på min ena chefs hus där vi ju var på fest för ett par veckor sedan.
Kram!

Desiree said...

Ja detta kändes verkligen om man kommit upp på gräddhyllan som du säger. Jag låtsades vara på promenad och smygfotade. Jag valde en gata och sedan ångrade jag mig och gick tillbaka och då träffade jag på en man som undrade om jag sökte något. Känns som om de har koll på de som är ute och går här i deras område. Det är ju inte en gated community trots allt så jag har ju rätt att gå omkring här precis som alla andra. Kul att din chef bor i ett sådant stort och fint hus.
Kram!

Annika said...

Ja, det påminner lite om de finare områdena här.
Absolut.
Tjusiga hus!
OCH ja, jag kan tänka mig att man har mkt "hjälp" då man bor i de husen.
Det ska till för att de ska kunna ens "gå runt".
jag vet, jag känner mig alltid så "sneaky" då jag går runt med kameran och fotar hus.
Man vet aldrig vad folk tänker, och jag brukar också tänka att de tror att man planerar inbrott o dyl.
Gillar också nyfunkisstilen, ja TACK!!
Kram!!

Desiree said...

Annika, aha du och jag tänker så lika :-)
Fina, stora hus,kul att kolla in.
Kram!

Anne-Marie said...

Det var inga dåliga hus. :) Verkar vara Basels Bel Air.
Som du säger behövs det nog en del hjälp om man har ett så stort hus. Kul att följa med på din tur. Och vilken härlig utsikt!
Kram!

Anonymous said...

Vilken häftig blandning av hus och stilar! Och det ser inte billigt ut att bo där... nej.
Skulle vilja gå runt och fota palatsen häromkring men är också rädd för att folk ska tror att jag är ute och rekar :-)
Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, ja de rika har nog råd att skaffa hjälp med att sköta hem och trädgård som tur är för dem. Utsikten är inte dum här.
Kram!

Christina, ja visst är det läckert :-)
Kul att gå runt och kika som sagt.
Kramar!

Suzesan said...

Fnissade åt pepparkakshuset. Såg nästan ut som ett hus för Hobbits. Jaså SÅ bor gräddan. Kul att smygfota lite.

Tack för rundan;)

Är nog än mer maffigt i verkligheten än på bild.

Kram
/Susanne

Liz said...

Harligt omrade med fina "villor" som sagt. Det kunde ju ha varit ett stort battre villaomrade/gated community har i USA, dar det ocksa ju ofta finns otroligt dyra hus. MEN, vad inte ska forglommas ar ju att huspriser i lilla Schweiz ar fruktansvart dyra, aven for mindre "normala" hus. Sa det skulle vara intressant att hora priset pa ett av dessa hus. Du far halla koll och rapportera maklar priser om du ser, det skulle vara kul att hora. Det ar ju sa mycket byggforeskrifter och instruktioner pa hur och var man far bygga hus i Schweiz och med tanke pa att sa mycket av landet ar obeboeligt med berg, sa ar ju marken otroligt dyr. Sa har man rad med marken/tomten i dessa omraden, spelar det nog inte nagon roll alls vad man bygger for hus, det finns nog inte mycket limit da for arkitekterna...darav kanske sa manga olika stilar?

Om det ar promenad avstand till dar ni bor later det ju riktigt bra, en saker och bra stadsdel ni bor i!

Stor kram!