Thursday, February 13, 2014

En ganska bra och ganska vanlig torsdag

Godmorgon kör en liten torsdagsfavorit med en torsdagslista.

Fortsätter att frossa i alla vackra tulpaner som finns i alla möjliga färger. En läcker bukett i mixade färger gäller för veckan.


 Igår var en riktigt härlig dag med massor av sol och omkring 10 plusgrader. Hela kroppen fylls av vårkänslor. Kanske våren är på G? Hoppas på en lite tidigare vår här i år då den var rejält försenad förra året i hela europa.

Tyska studierna går framåt men det gäller att plugga flitigt. Har nu kommit upp på en sådan nivå där det börjar bli rätt tufft. Mycket att hålla rätt på. Men jag tycker det är jättekul med språk och att få chansen att lära sig ett nytt språk ser jag som en fantastisk chans. Fick några nya studieböcker igår som jag beställt. Man lär sig även en hel del svensk grammatik när man studerar ett annat språk. Ackusativobjekt, dativ, böjningar av adjektiv med mera. Alla dessa regler att hålla rätt på. Snurrar rejält i huvudet. Varje vecka har vi små uppsatser att skriva och även duggor som det gäller att klara. Jag ägnar 2-3 timmar varje dag åt min tyska.

Till helgen ska vi iväg och åka skidor. Vi åker med några av C´s kollegor till fantastiskt vackra Murren som vi besökte i sommras med våra svenska vänner. Ska bli kul att komma tillbaka hit och uppleva denna charmiga stad vintertid. Liten stad, högt upp i bergen där ingen biltrafik tillåts. Man parkerar sin bil i dalen och tar sedan linbanan upp. Det ska bli kul att åka lite skidor. Premiär för mig denna säsong.

Jag hoppas att det finns tillräckligt med snö för det har under detta året varit lite snöfattigt i de norra alperna. Men enligt prognosen ska det komma snö.

Det blir därmed tidigt uppstigning lördag morgon för vi sticker redan vid 07 på morgonen för att kunna vara i backen till förmiddagen. Ska bli jättekul!

6 comments:

Martina said...

Härligt väder!
Jag älskar ocksa sprak! Hade jag tiden sa skulle jag läsa en massa sprak. Min tyska skulle behöva en rejäl avdamning till exempel. Det var ju tyvärr väldigt manga ar sen jag använde mig av den. Men nagonstans djupt inne i huvudet finns det nog lite kvar.
Kramar

Annika said...

Torsdggspunkter gillas starkt!!!
Vår hos er. VINTER så det sprakar om det här med snömassor!
Tulpaner har jag inte köpt denna vecka eftersom vi ska vara borta så mkt.
Du är duktig med dina studier. Heja dig!!
Kramar!!

Anne-Marie said...

Jag blir imponerad av hur fokuserad du är på dina språkstudier. Vad är "duggor"? Kanske något mycket enkelt som jag inte fattar. ;)
Kul med alphelg. Det är inte dumt att ha så nära som ni har till allt möjligt - olika slags natur, städer, byar osv.
Kram!!

Desiree said...

Martina, ja visst är det kul med språk. Inser att jag borde ägnat mig åt språk istället för naturvetenskap egentligen. Jag är övertygad om att din tyska finns där i bakhuvudet. Skulle du bara börja prata och resa till något tyskspråkigt land så skulle mycket komma tillbaka igen. Jag känner själv att jag borde damma av min spanska men just nu får jag nog lov att fokusera på tyskan så länge.
Kramar!

Annika, ja oj vilken skillnad det är i år på USA och europa. Helt galet med denna vintern ni har haft. Läste i DN idag om denna fruktade isstorm som ska drabba USA ända långt ner i södern. De har snö igen nu i AL. Stay warm and safe. Håller tummarna för att ni kan åka och att det går bra för Karolina.
Kramar!

Anne-Marie, aha kanske borde ha förklarat. Duggor är små prov. Vi har två till tre små prov varje vecka. Varje prov tar ca 30 minuter till en timme att göra. Det är helt klart en av de bästa sakerna med schweiz att det är så nära till så mycket. Älskar detta.
Kram!

eastcoastmom said...

Hoppas ni får tidig vår. Här har vi massor med snö...

Saltistjejen said...

Låter underbart både med vårkänslor och skidåkning! Blir riktigt avis eftersom vi har rent ut sagt skitväder här nu. :-)
Och du är otroligt duktig tycker jag som tar dig an tyskan så bra. Förstår att det är svårt, men samtidigt är det alltid roligt när man känner att man utvecklas.
Kram!!