Tuesday, August 26, 2014

Marktplatz

Då jag cyklar till mina tyska lektioner två gånger i veckan så passerar jag alltid marknadsplatsen vid stortorget mitt i stan. Älskar att parkera cykeln och strosa runt med kameran och kika på vad som finns.


 Allt ser ju så otroligt gott ut. Så fräscht och färskt. Det är verkligen säsongens smaker som är sammlade här. Närproducerad direkt från bönderna och gårdarna som finns utanför Basel.

Bästa kvalité. Allt ser nyskördat och nyplockat ut.

Förutom frukt och grönsaker så finns lite av varje tex lite borstar och korgar. Man säljer också svamp, bröd, ostar av diverse slag, salamikorvar, oliver och färskpasta.

Även saft och sylt finns. Flädersaft har de här. Man finner squash som man inte finner i butikerna. De mesta i vanliga butiker är mer plockat efter en mall vad gäller storlek och form. Men här har vi gul squash tom är lite prickig, grön squash som är lite krokig osv.

Det här med Farmers markets är poppis här. Det hålls marknad på många håll daglien måndag till lördag. Lördag är den stora marknadsdagen. Men vill man njuta av marknaden en lördag så får man kliva upp lite tidigare för det gäller att komma i tid. Kl 11 är det näst intill slutsålt så det är bra att vara på plats vid 9 redan. 

Önskar er alla en fin dag. Här är det regnigt och grått idag. Innemys väder. Väder då man gärna sitter med en stor kopp te i händerna , lagar lite comfort food eller bakar något. Lite höstkänsla idag faktiskt. 

6 comments:

Miss Marie said...

Åh, saknar marknaderna i München nu! Så härligt att få handla mat så.

Desiree said...

Marie, mmmm ja helt underbara vare sig man handlar eller bara strosar runt.
Kram!

Annika said...

SÅ fint! OCH så fräscht!
Gillar verkligen Farmer's Markets!!
Det är grejer det.
FINA foton, Desiree!!
Kramar!

Anne said...

Instämmer, så fint och fräscht. Snacka om inspirerande och att vilja äta mer grönsaker och frukt när utbudet är sådär.
Det är nog nåt jag måste säga jag kan sakna i Sverige, tänkte på det nu i somras att även då när utbudet ska vara som bäst (mitt i sommaren) så tycker jag inte de svenska grönsaks-och fruktdiskarna är så imponerande faktiskt. Du har ju en fantastisk tillgång i Basel och vi har det här i USA.
Just utbudet på grönt och frukt skulle jag sakna om jag bodde i Sverige.
Har kollat igenom dina gamla inlägg, vilka fantastiska utflykter och saker ni gjort. Den senaste vandringen i Schweiz hade helt gudomliga bilder. Italien såg också så pittoreskt och ljuvligt ut, där uppe i bergen.
Kram!

Suzesan said...

Helt underbart att ha det så nära. Färgsprakande. Älskar't.

Vi har en fin sensommar men det är även lite höstkänsla för det blir mörkt fortare. Flyttfåglarna har börjat röra på sig. Såg jag igår. Det känns i luften liksom att det är på gång. Men när de stänger på simstadion här med 26 grader i saltvattnet i poolen ja då är det väl höst ;) ha ha det är på söndag. Tempererat vatten. Från havet utanför.

Kram
/Susanne

Anne-Marie said...

Så mycket gott ni har på era marknader.
Och just att det är färskt och närproducerat gör ju inte saken sämre.
Finns det verkligen inte marknader liknande Farmers Market i Sverige? Tänker på Annes kommentar.
Kram!