Monday, January 26, 2015

Anna-Maria island

Hemma i Basel igen. I går sov jag 12 timmar i sträck. Sov dock inte en blund på flyget trots att jag hade lyxen att ha ett tomt säte brevid mig. Fick inte till någon bekväm sovställning ändå och han som satt bakom mig tok snarkade och sov hela flighten igenom. Skönt att ha en mellandag som återställare. Hade inte klart av att att inte ha en mellandag. Hela dagen igår gick jag omkring som en seeeg zombi. C skulle brygga kaffe men glömde sätta i kannan så vi hade kaffe över hela golvet i köket. Sådana där tabbar man gör då man är seg. Med hjälp av en melationtablett gick det utmärkt att sova i natt så jag hoppas att jet laggen snart är puts väck.

Anna-Maria island som även kallas för Anna-Maria key är en barriärö som ligger strax utanför Tampa. Tog oss ca 1 h och 15 minuter att köra från Tampa ut till ön. Man passerar flera broar för att komma ut till ön som inte är speciellt stor (11 km eller 7 miles lång). Lämpar sig utmärkt att cykla runt. Söder om Anna-Maria ligger Longboat key. 

Den klassas som en "hidden gem" och det kan man absolut säga att det är. Här finner man ännu lite av det som är det gammla Florida. Här råder en lugn och skön avslappnad stämning. Havet är turkost och stränderna kantas av den vackraste pudervita sand man kan tänka sig.

 Pelikanerna tycker jag är coola. Specielt då man ser dem dyka ner i havet för att fånga fisk eller då de kommer seglande genom luften på väg att landa på vattenytan. Man ser många andra fina fåglar som Häger.

Jag älskade lugnet och den sköna semsterstämningen som rådde här. Inte alls lika mycket folk som på andra delar och öar. Vi körde ner hela vägen till Venice som inte alls var lika charmigt. Vi körde till Siesta Key som skulle ha en av de bästa stränderna men jag måste säga att stränderna på Anna-Maria var minst lika bra. Sanden var precis lika pudervit och glittrande som på Siesta Key och inte alls lika mycket folk på Anna-Maria. 

Finns också gott om Beach access på Anna-Maria. Det är lätt att ta sig ner till stranden och man har inga problem att finna parkeringar på olika ställen om man tar bilen.


 På morgonen hade jag i princip hela stranden till mig själv mer eller mindre. Brukade sticka ut mellan 7 och 7:30 och köra en löprunda på stranden. Finns inget som slår den känslan, de vyeerna, de färgerna på himmlen och ljuset som när man springer längst med beachen då dagen gryr.


Som några av er redan sett på instagram och FB så kommer vi återvända även nästa år till Anna-Maria island. Vi har redan hyrt detta hus ovan i januari nästa år. Även om jag har som princip att egentligen inte återvända till exakt samma ställe då det finns så otroligt många vackra platser att besöka på jorden så har jag inget emot att återvända hit igen nästa år. Det är svärföräldrarna som bjuder igen. Jag tackar absolut inte nej utan tvärtom mer än gärna ja till att få njuta av en vintersemeter här igen. 

Då förra Florida resan blev så lyckad och både svärföräldrarna och svägerskan med familj gärna reser till Florida igen bestämdes det att jag och C skulle kolla om Anna-Maria island var ett bra alternativ och även försöka hitta ett trevligt ställe att bo på. Det här huset är stort och rymmer oss alla utan problem. Det ligger ca 50 meter från stranden och har även pool till tjejerna.



 Den där gammla charmen finns som sagt kvar på Anna-Maria. Det är inga höga byggnader vare sig hotel eller condos. Högsta byggnaderna är ca 3-4 våningar. Finns ett par av de där gammla charmiga motelen kvar från 60-talet som de renoverat och som bara har ca 10-15 rum.


 Väldigt blandad bebyggelse. Allt från stora lyx hus till enkla enplanshus. Väldigt många hus hyrs ut till semesterfirare. En hel del nytt byggs. Men den där genuina charmen finns kvar.


Norra äden på ön har den absolut finaste pudervita sanden som är len som socker. Men här får man se upp med strömmar. Nu blev det inte så mycket badande för vår del eftersom vattnet i havet var relativt kallt.


 Det jag verkligen gillar med ön är att det inte alls var överbefolkat på något sätt, att stranden var lätt tillgänglig och vacker. Lagom med både människor och hus.



 En del av charmen är också alla små butiker och resturanger som finns här. Här finner man de där genuina butikerna som inte är kedjor utan unika små pärlor. 

Ett guldkorn var Poppo´s Taqueria. Gud så gott! Mex mat finns ju inte alls på samma sätt i Europa som i USA. Jag tror vi åt på Poppo´s åtminstonne 3 gånger.

Naturligtvis har jag också passat på att äta massor med fisk och skaldjur som jag älskar. De där fiskarna man inte kan få tag på här i Europa som Mahi, Grouper och Red Snapper.

 Vädret i januari kan vara lite svajigt beroende på hur pass varmt det är. Första veckan var lite si så där. Dagar med högsta temperatur på 13-15 grader. Får erkänna att en av dagarna så slog vi till och med på värmen i lägenheten där vi bodde första veckan och lagade en värmande god soppa till middag. Andra veckan var desto soligare och varmare. C badade en av dagarna och vi njöt annars av stranden genom promenader, joggingturer och genom att lapa sol och slappa i solstolarna.

Kändes ok att lämna nu eftersom temperaturen åter skulle gå ner kring 15 grader. Det var också betydligt lättare att lämna då vi vet att vi kommer att återvända nästa år.


Jag har njutit av otaligt vackra solnedgångar och soluppgångar också för den delen. Solen sänkte sig ner i havet vid 18 på kvällen och kikade upp vid 07 dagen därpå.



Rätt häftigt att bara sitta och titta hur solen kryper ner i horizonten och havet. Det där speciella ljuset som råder strax efter att solen har gått ner och strax innan solen kommer upp tycker jag är magiskt vackert.

5 comments:

Annika said...

Oh my LORD vilka bilder!!
SÅ fint!!!
Underbar ö!! Peter och jag har precis bokat biljetter ner till Miami i april, och sen bilar vi ner till The Keys.. Ska bo på en resort på Marathon. Men självklart kommer vi att tillbringa mkt tid i Key West.
Ska bli såååå härligt, och dina bilder ger otrolig mersmak.
Anna Maria Island ser LJUVLIG ut!!!
Ja, jag kan tro att tempen kan vara lite svajig även i Florida i januari, speciellt när det är kallt norröver, och det var det ju då ni var här.
Visst är fish tacos så gott!! Mmmm....
Huset ni hyrt till nästa år ser ju så fint ut!!
Ser fram emot fler bildbomber och reseberättelser från Florida!

Desiree said...

Annika, låter underbart med er resa ner mot Key West och Marthon. Tycker att Key West har samma sköna avslappnade semesterkänsla som Anna-Maria. Ni kommer säkerligen att få en kanonfin semester. Lyllos er som har det framför er. Perfekt att flyga ner till Miami och sedan bila ner mot Key West. Det är en vacker sträcka när man kommer ut på the Keys. Kör dock inte för fort för de är dukiga på att kolla fortkörning på just denna sträcka och det kan bli dryga böter (fick vi erfara en gång). Det kommer mer framöver. Tog så många bilder när vi var där, svårt att låta bli.
Kramar!

Anne-Marie said...

Men vilka härliga bilder.
Var tvungen att titta på kartan var Anna-Maria Island (låter nästan som min ö ;)) ligger. Har inte varit på västra sidan av Florida - bara i Miami och Florida Keys.
Pelikaner är häftiga. De finns faktiskt i Lake Shastina där jag bodde ett tag. Visste först inte att de bodde i mina trakter.
Inte dåligt att bli bjudna av svärföräldrarna. :)
Det var ett fint och stort hus som ni hyrde och kan hyra igen.
Hyrde ni genom Airbnb eller genom något annat företag?
Underbar sand. Ser otroligt mjuk och skön att gå på.
Mycket god mat ser jag att ni ätit. Litet annat det än Denny's. ;) Härligt med mycket fisk och skaldjur.
Kramar!!

Charlie sa ... said...

Galet vackert!!
SÅ ljuvligt Desiree. Jag blir varm inombords och det är omöjligt att inte bli helt förälskad i Anna Maria Island. A slice of heaven, paradis.
En plats att njuta av, koppla av.

Underbart ni haft det vännen och jag har förstått av dina bilder på Insta och FB att ni haft det fantastiskt.

TACK för den här dosen av välbehag. Jag längtar efter semester mer än någonsin nu!

KRAM

Anne said...

Aaahhh, ser HELT fantastiskt ut. Seriöst alltså, ser så underbart ut att man vill hoppa in i bilderna. Definitivt en ö att återvända till utan problem, så himla roligt att ni redan vet att ni kommer göra det. Jag gillar att ha saker att se framemot, även om de ligger långt i tiden. Den här tiden på året (eller runt jul-och nyår) är det skönt komma iväg så det är toppen ni vet det blir att åka nästa år igen (eller ja, senare i år). Kul hyra hus på det där sättet, har förstått det är vanligt och så mycket yta att man inte trampar på varann heller utan har privat också. Skönt kunna laga mat också, speciellt om man är större sällskap. Som sagt, något att se framemot.
Anna Maria Island verkar precis så där genuin som man hoppas och tänker sig, skön lunk och rytm. Otroligt fina stränder och vilka solnedgångar (och uppgångar). Tröttnar man aldrig på och det är nåt speciellt att se det vid havet.
Skönt med batterierna laddade och förhoppningsvis ska inte jetlaggen bråka nåt mer med dig nu. Kramar!!