Monday, January 5, 2015

Hello 2015

2015, nytt år, ny start. Ser fram emot vad det nya året kan bjuda på och hoppas att det blir ett minst lika gott år som 2014 (vilket var ett väldigt bra år på alla sätt). Någon jobbångest eller januariångest har jag inte alls. Har ju faktiskt jobbat en del under mellandagarna. Dessutom börjar vår semester på fredag då vi sticker till soliga Florida på två veckors underbar semester!!!!




Har köpt årets första tulpaner. Nu har jag städat ur allt som har med julen att göra. Tog ner de sista ljusslingorna igår. Älskar tulpaner. Känns som en fräsch och fin start på året med en sådan bukett.



Nyårsafton var en vacker och solig dag med en temperatur på ca minus 3 grader som känndes alldeles lagom. Vi firade i Tyskland. Våra tysk-svenska vänner bor ett stenkast från gränsen mellan Schweiz och Tyskland men inne på den tyska sidan. Det var vi, värdparet Gustav och Veronika, deras två små barn, Gustavs syster med familj bestående av make och tre barn och sedan ytterligare en kompis till värdparet som också var svensk. 


Vi började med lite glögg utomhus där de hade gjort och tänd vackra snöbollslyktor, sådana som man gjorde som barn. Sedan hade de också en öppen eld som vi stod och värmde oss runt.

Snön som kom för drygt en vecka sedan är nu helt borta. Nyårsafton och nyårsdagen hade vi fortfarande snö. I lördags vaknade vi av ihärdigt regn och gråväder. Det regnade sedan intensivt hela lördagen så då regnade all snö bort. Hela lördagen var kall,blöt och grå så vi åkte och kollade in en ny vinbutik som vi spanat in i Frankrike och fick med oss några flaskor med Bordeuxvin hem förstås. Sedan åkte vi vidare till Tyskland och besökta Vitramuseet som hade en fin och intressant utställning om Alvaro Alto. 

Idag fyller min älskade C år. Han ska firas ikväll med något gott till middag. Han har önskat sig oxfilé med potatisgratäng till middag och sedan mandelflarn med vaniljglass och hjortronsås till efterrrätt. 


Idag är det en kall och klar morgon med minusgrader även om snön nu är borta. Jag är glad över mina dubbdäck eftersom det nu när jag ska cykla iväg till jobbet kan ligga förrädiska isfläckar på sina ställen som man inte ser. Men dessa klara men kalla morgnar är fantastiskt vackra.

5 comments:

eastcoastmom said...

Så fint med snöbollslyktor!
Det där Vitramuseet låter som nåt jag skulle vilja se.

Desiree said...

Eastcoastmom, ja visst är det fint. Fick sådana härliga bardomsminnen då jag såg att de gjort denna. Vitramuseet skulle du gilla. Väligt cool och de har många bra utställningar med lagom jämna mellanrum.
Kramar!

Anne said...

Tycker morgonljuset är så fint på den kyliga vinterbilden! Vackert.
Alltså, vilken perfekt timing åka iväg nånstans nu. Ni är kloka som planerat så här, och åker iväg på semester på fredag. Ni slipper verkligen den där tomma och trista januarikänslan jag själv sitter med för tillfället. Hoppas att ni får en kanonsemester. Kommer du ta med datorn eller blir det bloggpaus?
Kram

Anne-Marie said...

Låter som om ni hade en riktigt trevlig nyårsafton.
Så fint med snöbollslyktor. Det var länge sedan jag gjorde snöbollar och snögubbar.
Härligt med vintersemester i sommarvärme.
Kram!

Desiree said...

Anne, ja det tycker jag med. Just nu i skrivande stund kikar jag ut på just en sådan orangeblå himmel och ser hur lite vit rök stiger ur en skorsten. Vackert!
Jag burkar ofta få de där januarivemodet. Känns som en sådan lång och tung månad speciellt då december varit fyllt med fest och glamm. Känns bra att sticka nu och när vi sedan kommer tillbaka så är ju januari näst intill slut. Nu är det också lågsäsong i FL (högsäsongen börjar i februari till april). Just nu låtar jag åt att ta med datorn faktiskt.
Kramar!

Anne-Marie, ja jättefina. Jag minns som sagt hur jag brukade göra sådana här som barn. De lyste så vackert genom fönstret hela nyårsafton.
Kramar!