Thursday, January 29, 2015

Torsdagslista


Dags för en torsdagslista med punkter. Vad händer här i Basel? 

Snö till och från. Jag gillar att det har snöat en hel del uppe i alperna. Sedan gillar jag att även om det snöar här i Basel så brukar inte snön ligga kvar speciellt länge, någon dag eller några dagar på sin höjd brukar det vara. Jag har fortfarande vinterdäcken kvar på min cykel men funderar på att kanske ta av dem.

Mycket grå väder. När jag kom tillbaka från Florida sa min kollega, Allison att jag inte missat något direkt. Det har varit grått och kyligt hela tiden sa hon. Ännu ett perfekt skäl till att dra mot soligare bredgrader så här i januari enligt min mening. Man får chansen att få lite sol så här mitt i vintern och januari blir inte så där seg och lång som jag annars tycker att den brukar vara. Jag är defintivt en person som gärna blir en snowbird över vintern. Man kallar alla de som flyr mot södra bredgrader över vintrarna för snowbirds i USA.

Medan vi var i Florida så släpptes ju den Schweiska Franken fri gentemot Euron. Det stod glaet mycket om detta i alla tidningar. Det betyder att värdet på våra löner stigit vilket är positivt. Det har blivit betydligt billigare att handla på andra sidan gränsen både i Tyskland och Frankrike. Det har tydligen blivit rena rusningen för att åka dit och veckohandla. Jag har på flera ställen läst varningar om att åk inte till Tyskland eller Frankrike en lördag för det är alldels galet mycket folk.

Däremot så har allt detta varit en negativ effekt för företagen inklusive det företag som vi jobbar för eftersom de tjänster vi säljer blivit 20% dyrare efter detta. Nu har vår företag gått väldigt bra senaste åren och kan förmodligen ta denna smällen. VD:n har tydligen sagt att vi troligtvis inte kommer att kunna göra någon vinst i år men alla kan vara trygga i att ingen kommer att förlora sitt jobb iallafall. 

Jag tackar återigen min lyckliga stjärna att jag lyckades få en fast anställning innan jul och detta hände annars hade det nog inte sett så ljust ut. 



Tulpantider.Njuter av min bukett med tulpaner. Nu är det tulpantider och jag unnar mig en ny bukett med jämna mellanrum. 

Jetlag. Så olika den slår varje gång. När vi kom till Florida så dröjde det nästan en hel vecka innan vi kom över jetlagen helt. Vaknade ofta vid strax efter fem på morgonen och var superkvälls trött. Nu tillbaka i Europa så har jag kommit iväg till jobbet i tid på morgonen (brukar börja vid 08) men oj vad kvällstrött jag är även här. Efter att ha jobbat en hel dag och sedan tränat också så kan jag inte hålla gluggarna öppna efter 22. 

Medköpt från USA. Jag passade på att handla sport och träningskläder i USA. Så mycket billigare där än här. Ett par nya löpskor och även lite kul och nya träningskläder. Sedan var vi självklart på en stor outlet. Älskar Calvin Kleins underkläder. De sitter så himla perfekt. Smink på Sephora passade jag också på att köpa. Önskar att jag hade haft lite mer plats i väskan för att knöka ner ett stort doft ljus från Yankee Candle. Jag hade lastat max vikt på väskan när vi lämnade USA så det hade inte gått ner en pinal till.


Passade på att både äta och köpa med mig lite Mexikanskt. Här i Europa tycker jag inte alls att det finns samma riktigt bra utbud på Mex-mat eller Mex-produkter. Salsa Verde och majstortillas fick det bli.

Även en påse med Bagles som ligger i frysen (det är därför påsen ser så frostig ut). Svårt att hitta bagles här annat än bara vita vanliga.

Ha en fin fin torsdag. Känns skönt att min första arbetsvecka nu är avklarad. Förhoppningsvis har jag kommit över jet lagen till nästa vecka.

8 comments:

Miss Marie said...

Förstår att det är svårt att komma tillbaka men förstår att det är värt det! Härligt med sol o värme mitt i vintern.

Katta said...

Åh, det har jag totalt missat med vad som hänt med er valuta. Aha, du har fått fast anställning, det känns säkert ritkigt bra. Hur mycket semester har du per år?

Dina vinterbilder trots mindre snö såg lite kallare ut än de jag postat idag. Här vräker snön ner idag. Ha en bra dag!

Annika said...

Bra med lite snö hos er också.
HHI!!
Och ja, jag tror att du blir Snow Bird när du blir stor :-)
Kan se dig och C med ett hus i FLA dit ni åker på vintern. SOFT!! Så kommer vi och hälsar på :-)))
Euron har ju dippat en hel del, har jag läst.
Jetlag sucks, it really SUCKS!!! OCH jag tycker BARA det blir värre med åren (det också, haha).
Tulpaner, så FINA!!!!
Så glad att du har jobb!
Kramar!!

Anne said...

Håller så med! Det är verkligen olika hur hårt jetlaggen slår till. Vissa gånger går det så smidigt och vissa gånger är det rena helvetet... Något knep jag kört med en gång har inte funkat alls följande gång så jag vet inte, det verkar helt enkelt vara lite av lotteri hur det blir.
Kul läsa om dina inköp!
Och vilken himla tur du hade som fick din fasta anställning före jul. Förtjänad tur kan man säga, det var du mer än värd men så skönt att du fick ett fast jobb före det och kan slappna av. Mycket trevligt få mer för pengarna och att ens lön blir mer värd samt billigare handla. Jättepositivt!! Det vore inte helt fel att över en natt få en sådan glad överraskning :)
Januari är en seeeg månad, jag tycker det. Nu är den ju nästan över och jag måste säga att det känns skönt, samtidigt har det ändå gått väldigt fort och nu börjar man märka det blir ljusare igen också.
Kram!

Desiree said...

Marie, så sant, absolut värt att utstå lite jet lag :-)
Kramar!

Katta, jo det har verkligen svängt med valutan medan vi var i USA. För oss blev det ju med ens 20% billigare att vistas i USA men en stor nackdel för vårt företag som vi jobbar för som säljer tjänster till USA, Asien och övriga Europa. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag hann få fast innan detta hände. Får se hur det utvecklas framöver.
Här har man generellt 5 veckors semster.
Kram!

Annika, hi hi det tror jag känns ganska säkert att jag blir snow bird :-) Men gärna det för mig. Ja jetlag sucks men ändå värt det hela.
Kramar!

Anne,helt klart som ett lotteri med jetlagen som du säger. Hade jag inte fått fast innan detta hände så tror jag att mina chanser hade varit minimala att hitta något alls. Jag är så tacksam!
Januari är inte min favorit månad men det blir så mycket bättre och lättare när man har lite semster som det här att se fram emot, dessutom går den ju förbi i raketfart. Fler semesterar i januari får det gärna bli.
Stor kram!

eastcoastmom said...

Kan tänka att man handlar bättre Mex-mat här i USA. Och bagels förstås!

Anne-Marie said...

Det verkar vara vinter i stort sett överallt. Dock inte i Weed. Tycker att det verkligen börjar märkas nu att det blir ljusare både på morgonen och eftermiddagen.
Att vara snowbird finns det många som är här i USA. Ingen dum tillvaro att man tar hemmet med sig och åker dit det passar och vädret är mer behagligt.
Jag läste om schweizerfrancen och hur allt påverkades väldigt snabbt sedan den släppts gentemot euron. Vilken tur att du fick ditt jobb innan allt detta skedde.
Kram!!

Desiree said...

Eastcoastmom, absolut!Man både handlar och äter mycket bättre Mex-mat i USA jämfört med Europa.
Kram!

Anne-Marie, jag anammar mer än gärna trenden att bli snowbird. Skulle gärna tillbringa 3 månader varje år på sydligare bredgrader som Florida. Ja verkligen tur med jobbet annars hade jag suttit i en rätt knivig situation.
Kram!