Tuesday, January 6, 2015

Direkt importerat från Sverige

Hade tänkt ha det här inlägget redan innan jul men det blev inte av så jag tar det nu istället. Varje gång man åker hem ser man ju till att ta med sig lite smått och gott till sig själv. 

Jag köpte bland annat denna fina ljusstake på Designtorget. Har gått och småsuktat efter den ett tag och denna gång så bestämde jag mig för att den minsann skulle få plats i resväskan. Enkel men ändå läcker. Man kan tydligen köpa fler och sätta ihop dem som ett nystan eller sätta ihop dem på en längre rad.
Bovetemjöl hittar man inte här så det passade jag på. Gott att göra pankakor eller plättar på. Äkta god dansk mandelmassa har vi tidigare saknat för diverse recept och bak.
 Olika magazin och tidningar är jag en sucker för. Alltid underbart att bläddra i och få inspiration. Eftersom vi skulle fira jul på egen hand det här året så blev det en hel del tidningar med julrecept.


Sill ville vi självklart ha på vårt julbord och så anjovis till Janssons. Jag var lite kluven till att våga köpa med mig sill på glasburk. Mardrömmen är ju att den går sönder och läcker ut bland alla kläder. Vet inte ens om man skulle få bort den där silllukten om detta hände. Vad händer.....jo självklart så går en av burkarna sönder. Jag hade ändå varit förutseende nog att svepa in den i tidningspapper. Tur i oturen var att den sprack men höll ändå ihop tack vare tidningspapperet. Det hade läckt igenom pappret och lite på en av C´s t-shirts men resten av packningen hade klarat sig, pust! Mardröm! Det blir inget med sill i glasburkar hädanefter. Aldrig mer vågar jag detta igen. Tur var ju också att väskan klarade sig för hur hade sanerat den från sill spad och lukt?

Kaviar till äggmackor. Messmör till C (jag gillar det inte) och så makrillpålägg i tub som jag gillar.


Passade på att inhandla nya tyska literaturen som jag kommer behöva när nya kursen drar igång här i slutet på januari. Har bestämt mig för att fortsätta för att jag tycker att det är kul och lärorikt. Helt perfekt att kunna gå distanskurser på det här sättet.

Gott knäckebröd självklart. Här kan man få tag på IKEAs knäcke och sedan vanligt Wasaknäcke i butikerna men vill man ha något utöver detta som är lite mer lyxigt så får man se till att ta med från Sverige.


I julklapp fick vi en ny jättefin Globalkniv av mina föräldrar. Fick den stora kockkniven här på bilen och den lite mindre hade jag sedan tidigare och den har varit min stora favorit i köket. Bra knivar av hög kvalité är A och O i köket om man gillar matlagning.


Lite glögg blev det sjävklart också. Men vi hann inte med att smaka på dessa så de står sig förhoppningsvis bra även till nästa år. På julafton kände vi inte för att öppna en hel flaska för att bara ta lite grann.


Ny almenacka med svenska helgdagar, namsdagar och veckonummereringar. Även om jag själv inte är så förtjust i detta med veckor så är det viktigt att hålla rätt på om man läser svenska kurser som min tyskakurs. Jag är nog lite gammaldags och konventionell som gillar att ha en fickalmenacka i papper. Jag använder den i telefonen lite grann men gillar de gammla hederliga papperalmenackorna.



Så lite mer tidningar att ha att njuta och lyxa till det med då man har haft sköna lediga dagar under jul och nyår. 

Vi firade C igår med en god middag igår bestående av entrecot och potatisgratäng och sedan fick han glass, mandelflarn och hjortronsås till efterrätt. I skrivande stund kikar jag ut på den kalla men klara och otroligt vackra januarimorgonen. Som Anne skrev till mig så är dessa morgnar så otroligt vackra med sitt speciella ljus och denna orangeblå färg som fyller himmlen. Ser lite vit rök som stiger ur en skorsten. 

Igår återkom alla till jobbet efter julledigheterna. Här är man inte ledig under trettondagshelgen så vi jobbade igår och jobbar idag också. Känns lite underligt att snart sticka iväg på semester då alla precis kommit tillbaka men det käns också otroligt skönt att ha just detta att se fram emot nu. På fredag bär det av mot Floridas soliga bredgrader.

5 comments:

eastcoastmom said...

Globalknivar är klart bäst!

Desiree said...

Eastcoastmom, ja de är helt underbara att jobba med.
Kramar!

Anne said...

Gillar såna här inlägg :)
Jättekul att se vad som kom med i väskan. Svenska tidningar är ju helt underbart att ha, även om man kan kolla svenska recept på nätet så är det icke samma sak som att bläddra i tidningar. Efter min matlagningskurs blev jag ju såld på bra knivar så dina julklappsknivar suktar jag lite extra efter. Globalknivar är alltså riktigt bra? Ser här i kommentaren att eastcoast också nämner dem.
Hehe, vilken modig tjej du är som vågade packa ned sillburkar. Vilken himla tur det som gått sönder inte läckt mer ändå och att allting klarade sig. Som du säger, hur sjutton skulle man få bort lukten från väska och kläder? Nä, jag tror inte heller man skulle kunna sanera det. Det lät så roligt att läsa, jag ser framför mig de välpackade sillburkarna som åker där i väskan på bandet och hur man bara hoppas att måtte det nu gå vägen... Jag är förresten likadan, vill också ha papperskalender.
Vad mer var det jag tänkte säga. Jo, vilken mumsig middag födelsedagsbarnet fick!
Bara några dagar kvar nu tills flyget lyfter!
Kram

Desiree said...

Anne, ja sådant tycker jag alltid är intressant att se vad andra tar med sig från Sverige. En bra kniv kan ju alltid bli en bra födelsedagspresent till dig eller något sådant.
Jag inser att de måste handskas ganska ovarsamt med alla väskor och har man en mjukare väska är det stor risk att den krossas under ett berg av tunga väskor. Aldrig mer sill i glasburk för min del i väskan. Jag tror inte att det hade gått att sanera den väskan om det hade läckt ut helt. Jag får hålla mig till matjes i konservburk och köpa annan sill på IKEA.
Kramar vännen

Suzesan said...

Ett härligt inlägg. Jag tycker om Grebbestads ansjovis. Det är den enda jag använder. Gillar de nya små burkarna och så skrattar jag lite till detta med sillen. Men tur att det inte läckte mer. Men att den sprack och knäckebröden höll. När jag handlar så tycker jag det är roligt att se vad andra handlar. Brukar tjuvkika på det.

Ha ha ha nn gång när vi bilade till Spanien fick jag för mig att ta med matjessill. Vi skulle vara där i tre veckor. Vet inte varför jag fick för mig att ta med dem. Alltså jag glömde av dem på vägen ner. Det var då vi tänkt äta dem. Ihop med ägg och bröd och lätt på vägen som mellanmål. Så när vi var framme så kunde jag hälla ut dem. De hade löst upp sig till vätska. Tänkte ju inte på dem och värmen. Jag gillar inte handtagen på globalknivar. Annars är de ju bra. Bra kniv är viktigt och vass.

Kram
/Susanne