Monday, August 24, 2015

Kräftskiva Basel

I lördags anordnade Christin kräftskiva för oss, sina närmaste Baselvänner. Ett litet men naggande gott glatt gäng på 10 personer. Vi var både svenskar och andra med internationell mix. Kul och gott! Kräftorna hade vi köpt på IKEA.
Folk här äter inte kräftor så det säljs inte i vanliga butiker. Men igen blev vi alla riktigt glatt överraskade av hur bra dessa IKEA kräftor var. Riktigt goda!


Det dukades fint (med makrillservetter och allt) på Christins stora och härligt inbjudande altan. Hennes nya lägenhet är verkligen tipp topp. Alla hade med sig något så det blev en bra knytis. Vi hade fantastiskt väder, helt perfekt för en sommarkräftis med ca 25 grader och sol. Hade inte kunnat önska oss bättre väder. Gick att sitta ute på altanen hela kvällen utan att frysa.



Sånghäften med snapsvisor hade jag printat ut. Hittade tidigare års verison från en kräftskiva vi haft här under vårt första år i Basel. Själv skippade jag dock snapsen i år då jag hade haft huvudvärk hela dagen. Jag är inte jätteförtjust i snaps generellt. 




Supertrevligt och lyckat kräftkalas. Tack Christin!

10 comments:

Annika said...

KUL med kräftskiva. Vi har alltid en med svennegruppen här också. Men iår blir det först i oktober. Lika kul ändå.
Ja, IKEAs kräftor är goda. Kan också avstå från snaps. Lätt.
Kramar!!

Miss Marie said...

Mmmmmmmm, vad gott! :)

Desiree said...

Annika, ja kanns kul att fa ha upplevt arets kraftskiva. Blir sakert toppen for er I oktober. Det behover ju inte nodvandigtvis vara augusti utan funkar minst lika bra I oktober.
Kram!

Marie, yes :-)
Kram

Anne-Marie said...

Har aldrig varit så väldigt förtjust i kräftor men vet ju att många älskar dessa skaldjur.
Trevligt med fin dukning och litet sånger.
Snaps har jag aldrig druckit och kommer heller aldrig att dricka. :)
Kram!

Charlie sa ... said...

Sommarkräftis! Så kul och gott. Älskar skaldjur i alla dess former...hoppas det blir kräftor här med ;)

Jättefina bilder med vackert ljus, ser verkligen inbjudande ut.

Stor kram!

Lotta

Anne said...

Vad mysigt det ser ut! Jag älskar skaldjur förutom kräftor som jag har mycket svårt för, men gillar kräftskivor ändå. Så mysig tradition med sensommarfest. Nä, snaps är ingen höjdare och jag brukar också hoppa den helt. Men om man nu ska dricka någon, så är den med flädersmak är rätt ok. Det ser ut om ni hade samma pack av blandade småflaskor i olika smaker som vi också haft någon gång. Den med beska droppar är fruktansvärt äcklig, förstår faktiskt inte hur någon kan få ner den.
Schysst lägenhet, ser ut som otroligt stor altan. Apropå boende, ni kan fortsätta bo i er lägenhet? Har för mig att ägaren var nån kille som var bosatt utomlands...? Eller så kanske jag blandar ihop det med Hammarbysjöstad.
Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, jag tycker det är gott i lagom mängd någon gång per år men sedan är jag rätt nöjd vad gäller kräftor.
Kram!

Lotta, tack vännen.
Kram!

Anne, jag gillar kräftor i lagom mängd någon gång per år som sagt. Men inte så att jag älskar dem så mycket så jag frossar i dem då tycker jag nog att andra skaldjur är godare. Håller helt med dig att om det ska vara snaps får det vara den med flädersmak.
Vi får bo kvar här och läget är lugnt. Det var i Hammarbysjöstad som vi hyrde i andra hand av en kille. Här hyr vi i första hand så så många andra Schweizare. Det är underbart skönt att det finns en fungerande hyresmarknad.Ca 2/3 hyr sitt boende här snarare än äger.
Kramar!

Charlotta Ljungblad said...

Jag är ingen kräftätare men tycker ändå det är himla mysigt med kräftskiva haha. Men nja, snapsen går väl ner men det är knappast någon favorit här heller! Kram!

Eleonor i Nashville said...

Vad roligt med kraftskiva. Och att ni hade andra internationella vanner dar sa dom fick uppleva det :)
Jag maste visa Jason kraftskiva nagon gang i Sverige. Jag ar sjalv ingen skaldjursatare sa har kommer det nog inte bli av ;)
Hangde de andra vannerna som inte kunde svenska med i sangerna? ;)

kram

Ika said...

Härligt det ser ut! Måste genast bege mig till IKEA:)