Thursday, June 20, 2013

Just nu...


 Just nu är det otroligt kvavt. Himmlen ser dramatisk ut och jag tror att det är en stor urladdning som är på väg. Det ska vara risk för åska hela dagen idag och ikväll ska det komma regn. Sitter här med lite huvudvärk och vet inte riktigt om det är gårdagens picknick vin eller åskan eller en mix av båda. Idag ska det iallafall vara lite svalare med ca 23 grader. Det är dock rätt kvavt så det känns ändå klibbigt i luften.

Jaaaa, jag fick äntligen se folk som badade och simmade i Rhen! Det här kortet är inte så bra men ni ser lite på prickar som flyter i vattnet på vänster sida. Det är folk som badar. Fick inte med mig riktiga kameran igår utan bara mobilen. Men det var fullt med folk som badade och hade sådana där vattentäta säckar där de la sina kläder och värdesaker och sedan använder som flytboj. Det ser himla roligt ut att se hur folk flyter nerför floden via strömmen. Det är fortfarande rätt strömt som sagt. Vattnet är inte heller så varmt ännu. 18 grader är lite kyligt för min smak så jag väntar lite till så får Rhen värmas upp lite till.

En annan rolig grej som man definitivt hajjar till över är tjejer så går i endast bikini nere på stan. Tänk er folk som skulle gå i bara bikini på en huvudgata i er stad. Men här badar man i floden, går längst med flodstranden eller går upp  mot city för att ta spårvagnen hem. Jag känner igen att min pryda sida kommer fram för jag hade känt mig lite väl avklädd i endast bikini och skor om jag hade lämnat badområdet.

 Just nu har de någon miljökampanj och olika organisationer får adoptera en soptunna och dekorera som de vill. Vissa som dessa är ju väldigt fina och roliga.


Igår mötte jag upp med min svenska kompis Christin och vi njöt av en superhärlig picknick vid flodkanten. Sommarvärme i Basel gör floden till ett väldigt populärt vattenhål. Känns som om halva stan letar sig ner hit. Folk badar, grillar, picknickar, man har alla uteserveringar. Det är en otroligt festlig och glad stämning i luften. Detta var en onsdag kväll men kändes som en lördag kväll. När jag och Christin packade ihop vid 23 så var det fortfarande fullt ös med både folk och på uteserveringarna som höll öppet. Som en perfekt sommarkväll som ingen ville skulle ta slut. Nog lever Basel och Baselborna upp när det är sommar.

 
Picknick var perfekt.Vi gick till typ Basels NK och köpte med oss en flaska rosévin och varsin sallad och sedan hade jag packat ner filt, frukt, bröd och lite ost och kex i min ryggsäck. Sedan köpte Christin denna denna variant på apelsindrink till oss. God och fräsch.

Så glad att jag fick uppleva en sådan här kväll nere vid floden och se hur Baselborna njuter av en sommarkväll. Väldigt härlig stämning här. Folk fortsatte att bada och simma fast det mörknat vid 22. Cyklade sedan hem med vinden i håret och kände mig väldigt lycklig över att vi trivs så bra här.

Imorgon är det midsommar i Sverige. Det firas naturligtvis inte här. Jag och C har inga speciella planer faktiskt. Vi kommer att påbörja vår färd mot Sverige på lördag morgon med bil så det lär nog bli en ganska stilla och obemärkt midsommar för oss i år. Det gör mig ingenting faktiskt. Vissa dagar blir ju svåra att fira och få till rätt stämning om det inte firas runt omkring en eller om man inte är fler som firar ihop. Det får bli vad det blir imorgon.

10 comments:

Anonymous said...

Liknande väder här i Bryssel! Det mullrade en massa igår morse och regnade men det blev aldrig någon riktig urladdning - kanske därför det fortsatt vara kvavt. Jag var hos doktorn i tisdags och mitt blodtryck var lägre än vanligt, det är lågt i vanliga fall men graviditet + vädret gör att jag känner mig snurrigare än vanligt.
Härligt att folk badar i floden men jag skulle nog vara lite för skraj att jag skulle krocka med en båt eller nåt för att ligga och flyta i strömmarna.
Jag störde mig på folk (amerikaner) som gick runt i bikini i vårt område i San Juan - och man såg att de fick blickar av lokalbefolkningen (även om de så klart inte märkte det själva). Jag tycker också att man minsann har lite mer kläder på sig när man lämnar strand / badställe! Märkligt!
Kram och trevlig icke-midsommar (vi ska inte heller fira och det årliga firandet i sommarstugan är inställt för min brorson är inlagd på sjukhus med urinvägsinflammation som gått upp i njurarna, stackaren)

Annika said...

Men vad mysigt det låter att hela stan lever upp under sommaren.
OCH mysigt att bada i Rhen. Trodde inte den var ren (HAHA) nog att simma i, men det är den alltså. KUL!
Du måste testa senare i sommar.
Vad lustigt det ser ut med all mossa på taken. En ovanlig syn för mig, men säkert vanlig hos er.
Men gud, att se folk i bikini har jag nog aldrig sett utanför poolerna här. Tror ingen skulle få för sig att gå ut på gatan enbart i bikini här.
Känner inte alls igen det Petra säger, men det kanske är annorludna på PR. Men i DC kan jag säga att ingen går ut i bikini på gatan, haha...
Jag struntar totalt i midsommaren. Min minst saknade svenska högtid,.
Kramar!!

Desiree said...

Petchie, det har ännu inte kommit något regn här så det är väldigt kvavt men jag tror det kommer till kvällen/natten. Jobbigt med så lågt blodtryck. Är du sjukskriven nu? Lågt blodtryck är väl ändå bättre än högt om man nu måste välja mellan dessa eller?
Jag tycker det blir för avklätt med bara bikini på en allmän gata mitt i stan. Jag hade känt mig obekväm.
Tydligen finns det regler om vart man får simma och man måste vara noga med att hålla sig på rätt sida just för att det inte ska bli någon olycka där man krockar med någon båt eller stor pråm. Jag tycker också att det ser lite farligt ut. Nu är det fortfarande väldigt strömt så jag väntar nog på att Rhen blir både varmare och lite lugnar innan jag vågar mig på ett dop där.
Kraaam!

Annika, hi hi jo då Rhen är tillräckligt ren för att man ska kunna bada där. Men jag väntar som sagt ett tag till känner jag. Det är lite lustigt med de gräsbevuxna taken vi har men nu tycker jag att de är riktigt fina. De var förbi för några dagar sedan och trimmade till alla taken så att växterna inte blev för höga och rensade ogräs. Nu är det extra fint. Jag känner att det inte gör mig så mycket att det inte blir något midsommarfirande för vår del. Vi ska ju åka dagen efter så vi hinner inte med något firande. Det är helt ok. Vissa seder blir svåra att fira helt solo.
Kraam!

Saltistjejen said...

Kanske vore det skönt med en urladdning då. Och få in lite svalare och friskare luft. Så brukar jag ofta känna när det är åskluft och tryckande hetta.
Härligt att bada i Rhen. Så vattnet är rent där då? Här badar ju vissa i East river men DET skulle jag absolut inte vilja göra frivilligt haha! 18 grdaer lät annars skönt tycker jag om det är så hett på land som ni har det nu. Då blir man ialllafall svalkad. Och bikini på stan, tja jag vet inte. Kanske skulle jag inte gå runt i det men det är j rätt vanligt i "sommarstäder" t ex även i Sverige att se folk i badkläder i affärer och på gatorna och serveringarna. Själv hade jag nog svept något runt midjan eller haft en skön tunika över men tycker egentligen inte det är så konstigt att se bikiniklädda personer på stan när det är så varmt. Dock ser jag helst att man har lite mer kläder på sig om man går in i mataffärer. Det känns fräschare så. :-)
Midsommar är en helg jag tycker mycket om, särskilt sedan vi fick barn. Att föra de traditionerna vidare till E känns som ngt jag gärna vill göra så jag är glad över att vi har ett så fint firande här i Battery Park. Vi kommer att åke ner dit imorgon eftermiddag och fira med andra svenskar, midsommarstång och dragspelsmusik! I like it!
Hoppas ni får en bra hemresa också!
Kram!

Charlie sa ... said...

Heeej!!

Fint det ser ut, somrigt och skön stämning. Härligt att floden används till badande också ;)
Er picknick ser toppen ut!

Tycker det låter underbart att ni trivs så bra. Life is good, eller hur ;)

Det blir en lugn midsommar hos oss med. Att ta sig in till Battery Park är ett projekt...får se om det blir av men jag blir lite sugen nu när jag ser att Saltis ska vara där!

Glad Midsommar och ha en jättefin resa hem till Stockholm.

KRAM!

Desiree said...

Saltis, det blev riktigt skönt med urladdningen. Luften blev betydligt svalare och det kvava försvann. Jätteskönt!
Jodå det såg hyfsat rent ut. Men det kommer bli ännu klarare vatten längre fram och mindre strömt också. Det finns ju fortfarande snö kvar i alperna som håller på att smälta och så länge smältvattnet rinner ner från alptopparna i Rhen så kommer det fortsätta vara strömt och något grummligt. Det finns en officel dag för att simma och bada i Rhen som de firar här varje år i augusti. Måste kolla upp när det är. Har nog tänkt prova att hoppa i någon gång under sommaren.
Jag skulle nog vilja dra på mig ett par shorts eller en kjol om jag har bikini och ska upp bland folk på gatorna.
Jag gillar midsommar och firar gärna men i år har vi ingen att fira med och eftersom vi också ¨åker tidigt lördag morgon så kan vi inte heller festa loss. Men nog blir det lite sill och lite jordgubbar ändå.
Kram!

Lotta, tack. Det var supermysigt. Ganska länge sedan jag körde picknick men det var en underbar kväll och med superhärlig fest och sommarstämning som låg i luften. Tack så mycket och glad midsommar till dig vare sig det blir i Battery Park eller en mer stillsam variant hemma.
Kraam!

Suzesan said...

OJ vad svart. Bra med urladdning. Rensar. Blir skönt sen.

Oj vad jag tycker det är kul med att förflytta sig med strömmen så i Rhen.Fast jag hade haft svårt för det för jag tycker inte om när man inte ser botten.

Nej jag går inte heller i bikini utanför badområdet. Vill gärna ta en sommarlätt tunika och shorts kjol eller nåt sånt på mig.

Jag personligen tycker inte om bikini i en stad OCH absolut inte i affärer. Men men vi är ju alla olika.KUL att de vågar att göra det. Jag menar att vara så obekymrad för det ska ju inte spela roll.

Åhh ha en bra resa nu då till Sverige och GLAD midsommar.

Kram
/Susanne

Suzesan said...

Alltså botten på där man badar.

Kram
/Susanne IGEN;)

Anonymous said...

Men ah vad mysigt det sag ut med en picknick vid Rehn! Underbart. Ar din svenska kompis nagon du kanner hemifran eller har ni lart kanna lite svenskar i Basel nu?

Midsommar ja .. jag jobbar som vanligt och ikvall ska vi pa 40-0ars kalas sa inget firande for oss idag. Men imorgon ar planen att fira med midsommarstang pa ett stort gronomrade har i Bristol. Tyvarr lovas ca 15 grader och regn sa vi far se hur det blir ...

Sa ni ska pa semester till sverige nu i helgen? Hoppas att resan gar bra och att ni far en harlig vistelse hemma!

Ps, brukade C ga pa Lovmarknaden i karlskrona dagen innan midsommar nar han bodde dar? Det ar en grej som jag verkligen saknar har for det var alltid startskottet pa midsommar for oss!

Kram!

Desiree said...

Suzesan, åh vad kul att du provat att bada i Rhen. Jag är som sagt väldigt sugen men väntar gärna tills det blir lite klarare vatten och lite mindre strömt. Bikini i butiker eller bara överkropp på män, nejtack. Strandklädsel hör hemma på stranden men inte mitt i stan känner jag.
Kramar och Glad Midsommar!

Millan,låter som ni har en rolig kväll framför er och så håller jag tummarna för att det inte regnar imorgon så att ni får chansen att fira lite midsommar. Jag ska ta och fråga C om han brukade gå på Lovmarknaden i Karlskrona.
Glad Midsommar Millan och trevlig helg.