Monday, June 17, 2013

Lauterbrunne och Murren

Har haft en toppen helg uppe i alperna denna helgen med våra goda vänner från Lund som kom och hälsade på oss. Vi har njutit i fulla drag av gott sällskap, god mat och sist men inte minst denna sagolika naturupplevelse som vi fått här uppe. Nästan surrealistiskt vackert. Naturen här är bara så maffigt vacker. 

Vi åkte från Basel till Lauterbrunnen som är känt för sina många vattenfall. Här finns över 70 stycken kring dalen i alla möjliga storlekar. Eftersom också våren varit försenad i år så var alla dessa vattenfall extra praktfulla just nu. Lauterbrunnen ligger ca 2 timmar sydväst om Basel.

Ett av de stora vattenfallen kunde man gå upp till och ta en närmare titt på vilket vi gjorde.


Så otroligt häftigt och maffigt med dessa vatten kaskader som kastas ner för bergväggen. Stigen upp ledde till själva fallet och fortsatte sedan. Det visade sig att följde man stigen så kom man in bakom själva fallet. Så coolt!!!


 

Bakom fallet hade man sedan en magnifik utsikt över dalen. Vattnet brusade och forsade. Framför sig hade man fallet som en vacker vattenslöja. 

Något annat som vi hade denna helgen var en otrolig tur med vädert. Dagen innan vi kom hade det regnat hela dagen och tidigare i veckan hade det också varit relativt ostadigt. Men när vi anlände på fredag förmiddag så lyste solen och små vackra lätta moln flöt omkring på den klarblå himmelen. Hela helgen har varit sååå fin! Det har också varit lagom varmt med ca 15 till 20 grader. Betydligt varmare än vad vi trodde det skulle vara. Jag hade mycket varma kläder som jag aldrig fick användning för. Bättre att ha med lite för mycket än för lite dock.



 
Här har vi det gott i solen på en uteservering med Sara och Fredrik. Vi är så glada över att de kom ner och hälsade på oss och att vi fick uppleva denna maffiga natur tillsammans med dem. Har haft en helg full med vandring, mountainbiking (killarna körde cykel) och mycket fotograferande samt god mat  och sagolika vyeer.

Mycket som blommade överallt. Naturen här uppe visade upp sin allra praktfullaste sida.


Murren som vi bodde i är en liten alpby som ligger på 1600 meter. Den lilla byn är helt bilfri eftersom man inte kan ta sig hit med bil. Från dalen där Lauterbrunnen ligger tog vi först en gondol en bit upp och därefter så tog man ett tåg. Färden upp till Murren tog ca 30 minturer och var i sig helt spektakulärt vacker. Från gondolen hade man en maffig utsikt över dalen långt därnere. Det lilla tåget tuffade sedan med oss ombord förbi snöklädda alptoppar, ängar med vilda blommor och kor som betade rofyllt.


Jag kan som sagt gärna tänka mig att bli Schweisk ko i mitt nästa liv om man får beta grönt gräs på alpsluttningarna och njuta av denna utsikt.



 
Tågfärden var sååå vacker! Spåret följde bergskammen och de vita alptopparna tornade upp sig och blev mer och mer imponerande och majestätiska. Vi bodde på hotel Eiger och hade utsikt över de högsta alptopparna som är på ca 4000 meter. Här uppe ser man också glaciären som täcker vissa partier av topparna.

Den lilla kyrkan i byn fotade jag tidigt imorse. Den var bara så söt.

 Vackra gammla trähus med vackra fönster. Typiskt för alpstugor och hus är att ha spetsgardiner som här och sedan även pelargoner i blomlådor som pryder varje fönster. 

Känner en stor lycka över att jag har fått chansen att bo i så vackert land. Jag hade ingen aning om att alperna kunde vara så imponerande och vackra även sommartid. Dessa vyer har fått mig att tappa andan om och om igen.


Jag har tagit så otroligt mycket kort denna helgen. Kameran har gått varm och jag borde nästan ha fått träningsvärk i pekfingret av alla knäpp jag gjort. Jag har därför ännu inte hunnit gått igenom alla bilderna. Detta inlägg får bli ett litet smakprov på det jag hunnit gå igenom hittills men det kommer mer. Det var helt omöjligt att låta bli att ta kort på kort då man befann sig i denna maffiga natur.

7 comments:

eastcoastmom said...

Verkligen magiska vyer!

Taina said...

Jag sitter här och kippar efter andan! Holy cow vad fint. Fint? Nä, det är som eastcoastmom säger MAGISKT! Och den där kon jag nämnde förut är kanske inte så dumt liv i alla fall.

Vilka bilder du tagit. Så himmelens fantastiskt fina. Gillar dem alla och bakom vattenfallen är coola som bara den.

Ser gärna fler bilder ;)

Kramar!

Annika said...

OJ så fantastiskt vackert det ÄR!!
Ja, du bor ju onekligen i ett av de vackraste länderna på jorden nu!
Det är bara att njuta.
OM jag bott där skulle jag nog fota hela tiden, precis som du gör.
ALLT är ju som en dröm!!
Ja, gärna alpkossa i nästa liv :-)
Jag ser också gärna fler bilder.
KRAMAR!!

Suzesan said...

DEt är så vackert så jag fick så där VACKERT-ont aj aj aj ..ja en beskrivning om att få dåndimpen. KUL att du vill bli alpko i nästa liv. Ha ha. Tänk när jag såg kor första gången gå på snedden och beta. Jag sa att de måste ha två korta ben och två långa. För lutningen där jag såg dem. Lyckliga alpkor så gott gräs och skön utsikt.ÄR köttet gott??

Tänk att åka tåget så där. Var det inte hisnande. Men underbart.

Kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Vilket fantastiskt landskap!
Otroligt egentligen! Det ser så REBT ut också! Krispigt liksom.
Och en del av bilderna får mina tankar till "Sound of Music" hahaha! :-)
Kram!

Anonymous said...

Så vackert!! Magiskt! Första bilden påminde mig om Yosemite, men det här är vackrare! Om vi flyttar tillbaka till Sverige igen så står vandring i alperna högt på listan!! Och ja, en alpko skulle jag lätt kunna vara med dessa vyer. Underbart, jag blir helt lyrisk :-)
Kram!

Desiree said...

Eastcoastmom, ja jag tappade hakan gång på gång. Helt otroligt vackra vyeer.
Kramar!

Taina, tack så mycket. Det var så coolt att få komma in bakom vattenfallet. Som du säger helt magiskt vackert här uppe!
Kram!

Annika, toppen det kommer några bilder till. Ett inlägg till som jag bildbombar er med. Kunde inte låta bli att fota och fota.
Kram!

Suzesan, när man ser dessa alpkor som går och betar här så lyckligt så förstår man varför Schweiz har så myckt goda mjölkprodukter. Köttet är otroligt gott här med. Riktigt dyrt kött men bästa kvalité och det ser man ju på dessa kossor att de fått bästa kvalité på sina liv.
Kram!

Saltis, ja här uppe kände man sig uberhurtig när man vandrade i denna rena alpluft. Var som en enda långa spavistelse för både kropp och själ. Fantastiskt på alla sätt.
Kramar!

Christina, ja ni måste hit och vandra. Bor vi kvar så får ni så gärna komma och bo hos oss några dagar i Basel också.
Kram!