Tuesday, March 11, 2014

Cykeltur längst med Bodensjön och Rhen

Godmorgon, vi har haft långhelg här i Basel så fast det är tisdag idag så känns det väldigt mycket som måndag för mig. Hela helgen lång har det varit alldeles fantastiskt vackert vårväder att njuta av. Låt mig berätta lite vad vi hittat på. Söndagen var the big highlight på denna helg.

Söndag morgon, soligt, vackert, fågelkvitter och goa 16 grader. Livet kunde knappt bli bättre. Vi hade bokat in en cykeltur med våra schweiz/tyska vänner. Kl 10 på morgonen så stod jag och C vid järnvägsstationen med cyklar och matsäck klara och väntade in våra vänner för att sedan ta tåget mot Schaffhausen som ligger ca 1.5 timmars tågfärd från Basel i nordöstra hörnet av schweiz.

I Schaffhausen ligger dessa mäktiga och imponerande vattenfall (som jag även en gång tidigare skrivit om). Schweiz egna version av Niagrafallen.

Redo för en härlig lång tur på cykel.

De är maffiga vyer och det dånar hela tiden från de stora vattenmassorna. Klippformationerna här som står i mitten är rätt coola. Den ena är så pass stor att man kan besöka den med båt som ni ser här på högra bilden och då komma riktigt nära impå fallen.

Hela tiden åker båtarna fram och tillbaka med sina passagernare från klippön och tillbaka till strandkanten.

Vi fick en helt fantastisk vacker cykeltur i det fina vårvädret. Solen sken och det var goa och härliga 16-18 grader. Så sköööönt!!!! Ett perfekt sätt att ta vara på en sådan här vacker vårdag genom att vara ute i friska luften hela dagen lång och röra på sig. Sådant passar mig perfekt.

Det blev en rejäl tur. Vi cyklade 53 km och sedan cyklade även jag och C fram och tillbaka från stationen och hem. Så idag är man lite lätt mör i benen efter att ha tillryggalagt ca 60 km på cykel.

Det var ju Chipotles matte och husse vi var ute på cykeltur med och naturligtvis var även Chipotle med. Han hade fått en sprillans ny vagn men den gillade han inte något vidare. Vagnen visade sig däremot väldigt smidig på de sträckor som var allt för trafikerade för att han skulle kunna springa brevid. Dessutom hade det blivit på tok för mycket för honom att springa hela 50 km så därför behövdes vagnen. Men det krävdes en hel del lockande med godis och det var en motvillig hund som till slut klev in i sin vagn varje gång.

Vi cyklade hela tiden längst med floden Rhen. Det är ju även den som rinner igenom Basel. Det är en lång flod men en vacker flod. Fågelkvitter och gröna fält, kor som betade fridfullt, nyplöjda fält. Lunch picknick här vid flodstranden.

Hade inte kunnat tillbringa dagen på ett bättre sätt. Njöt i fulla drag av varenda sekund även om vi körde på i ett bra tempo, hann bli både varm och flåsig i backarna.

Cyklade bland annat genom den medeltida lilla staden Stein-am-Rhein. I min guidebok står det bland annat att detta är en av de medeltida städerna som är bäst bevarade och som också är en av schweiz allra vackraste och pittoreska små städer. Blev helt tagen av vyeerna, torgen och de vackra korsvirkeshusen när vi passerade.

En liten stad med en stor portion charm som jag otroligt gärna vill besöka igen.

Ni ser vilka vyer och hur vackert landskapet var som vi passerade. Fördelen med cykel är ju att det går betydligt långsammare än med bil. Man hinner se, njuta och uppleva så mycket mer förutom att få massor av frisk luft som bonus och motion.

Trakten kring Bodensjön är otroligt grann. Ett populärt ställe att tillbringa en weekend eller sommar vecka vid. Sjön har två namn då den utgör gränsen mellan tyskland och schweiz. På den tyska sidan heter den Bodensjön och på den schweiska sidan heter den Lake Konstanze.

Stannade till här för att pausa lite och njuta av den eftermiddagssolens sista strålar. Pit stop för öl och lite kaffe. Här sitter C med Andreas.

Det enda som grusade dagen lite var att vi hade otrur och missade det tåg vi tänkt ta tillbaka till Basel med ca 3 minuter. Nästa tåg gick inte förräns 2 timmar senare. Klockan började lacka mot middagstid så vi bestämde oss för att stanna i och invänta nästa tåg genom att gå och äta middag någonstanns. Lät ju som en bra plan. Vi blev tipsade om en resturang men den visade sig vara så poppis att den var helt fullbokad för kvällen så vi gick vidare och hittade ett steak house. Vi beställde och sedan hände det inget och klockan tickade. Vi insåg att vi inte skulle hinna äta vår middag utan att missa även nästa tåg men det hade vi ju ingen lust med.

Vi fick ta våran middag to go. Fyra pappkartonger i en gul soppåse och sedan fick vi springa till station med hund och hämta våra cyklar och hoppa på tåget. Sådär lagom lyckat att sitta och äta direkt ur pappkartongerna med plastbestick medan alla andra passagerare stirrade intensivt på oss. Vi fick bli kvällens underhållning i kupén.  Det blev iallfall något vi fick skratta en hel del åt.

Det var en sådan otrolig och perfekt dag (förutom den lite märkliga middagen). Men just sådant här älskar jag. Bästa sättet att njuta av vackert väder och fin natur. Måndag som det var igår var ju helgdag för oss här i Basel i och med att karnevalen började. Kännes underbart med en extra ledig dag. Något från karnevalen har vi ännu inte kollat in men den pågår ett par dagar till. Det är lite roligt att köra, cykla, promenera kring Basel med omnejd just nu för det finns liksom trollgubbar och annat folk i märkliga kläder lite överallt som håller på att ta sig till eller från karnevalområdet i centrala delarna av gammla stan.

9 comments:

Annika said...

Vilken dag!
SÅ härligt ni hade det. OCH vilka bilder! Så sagolikt vackert där du bor. Som gjort för cykling! Förstår så väl att ni njöt i fulla drag av den dagen. OCH ni cyklade verkligen långt. Det var ju det perfekta cykelvädret också.
Mmmm…jag skulle gärna cyklat där jag också. Underbart, underbart fint!!
Vilka vattenfall! Å jag vill bara hoppa in i bilderna.
Kramar!!

Desiree said...

Annika, det var verkligen superhärligt. Jag inser att vi måste göra fler sådana här cykelutflykter på egen hand. Knäppt att inte ha kommit på det innan. Detta var det perfekta sättet att njuta av en solig och fin dag. Alldeles lagom varmt som du säger.
Kram!

Charlie sa ... said...

Å vilken dag, vilket skönt sätt att se vackra Schaffhausen, Stein-Am-Rhein och uppleva naturen längs med Rhein, på cykel - perfekt.

Det är verkligen vackert. Vi har i Tyskland njutit av Rhein…ljuvligt är det! Jag får längtan dit.

Så vackert fångat av dig. Tack för en fantastisk dos av vackra Europa. En härlig söndag Desiree!

KRAM

Anne-Marie said...

Du har bra kondis Desiree. :) Skulle aldrig klara av att cykla så långt.
Ser underbart ut med vårsol och man riktigt ser att det är riktig vår hos er nu.
Kul att Chipotle kunde följa med och hade sin egen vagn.
Korsvirkeshus är så fina. Känns som taget ur en saga nästan.
Middagen var ju litet speciell - hoppas att den smakade gott i alla fall. :)
Kram!!

Desiree said...

Lotta, det är verkligen vackert i dessa trakter. Kul att du gillade inlägget och bilderna :-)
Kram!

Anne-Marie, tack. Jodå nog kändes det även i mina ben lite dagen därpå. Har faktiskt inte tidigare cyklat så här långt. De andra verkade dock tycka detta var en promenad i parken så det var bara att bita ihop och hålla god min. Men jag njöt i fulla drag av denna dag. Korsvikreshusen är jättefina! Det är så härligt att det nu är vår på riktigt. Underbart på alla sätt. Tyvärr smakade middagen inget vidare men men sånt händer och man överlever.

Maria at inredningsvis said...

HÄRLIGA bilder :) så du bor i Schweiz ?? hur är det att bo där ?är det dyrt och är folk snobbiga som man hört ?? vad är det bästa.

Ha en fin dag söt :)

LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

Desiree said...

Maria, ja jag bor här i Schweiz vilket är ett underbart land. Ja det är relativt dyrt men inte dyrare än vad sverige är egentligen. Folk är inte snobbiga på något sätt. Ibland kan det vara lite svårt att lära känna schweizare men det beror inte på att de är snobbiga. Alla jag lärt känna här har varit väldigt trevliga. Svenskarna är ju inte heller jättelätta att lära känna. Schweizarna är på många sätt lite lika svenskarna.
Vi trivs underbart bra här. Älskar att bo mitt i europa.

Suzesan said...

Så underbart. Jag älskar att cykla. Det där vattenfallet var vackert. Ljudet av vatten är underbart avkopplande.Så långt ni cyklade. Duktigt. Äsch att andra ska stirra så där. För att ni åt. Om ni äter så är ni väl HUNGRIGA ;) Men så bra att man kan ta med cyklarna på tåget.

Åhh cykla.må-bra-grej.Bra motion. Ger fina benmuskler.

Kram
/Susanne

Anonymous said...

Vilken härlig dag!
Jag har aldrig cyklat längs Rhen och Bodensjön även om jag bor väldigt nära egentligen. Ska verkligen göra det någon dag! Dina bilder gjorde mig jättesugen!
Jag var i Sverige över helgen, där var det inte lika varmt men också soligt och fint.

En liten sak bara: Bodensjön heter inte alls Lake Konstance i Schweiz, det är ju bara det engelska namnet. Den heter också Bodensee här, på tyska alltså. :-)

Hälsningar från Winterthur! E.