Tuesday, March 24, 2015

Den vackraste årstiden



Hela jag fylls av vårkänslor och vårlycka just nu. När jag cyklade hem från jobbet igår kunde jag inte låta bli att stanna och fota. Kolla in vilka jätteknoppar det är på Magnoliaträden hos oss. De lär slå ut vilken dag som helst nu. Älskar träd som blommar på bar kvist. Det är så otroligt vackert så här års. 

Bäst ljust nu är nog cykelturen till och från jobbet dagar som denna då solen lyser, det doftar vår i luften och man hör fåglarna sjunga. Jag tycker om känslan att ha solens strålar i ansiktet och få ha på mig mina solglasögon. Milt och skönt nu med ca 15 grader om dagarna. Den optimala temperaturen.

Det knoppas och spirar precis överallt i rabatterna. Att se sådant här fyller hela min själ med lycka.



Bild lånad från nätet (recept.nu)


I söndagskväll lagade jag en öppen lassange som blev så väldigt god. Den såg också riktigt snygg ut när man la upp den på tallrikarna. Jag använde mig av färska lassangeplattor som jag kokade snabbt max 1 minut. Sedan la jag lite tomatsås på botten av tallriken, följt av en lassangeplatta. På ena halvan av pastaplattan la jag på en mix av spenat, vitlök, lök och ricottaost och sedan vek jag över andra hälften av plattan på detta. På toppen några matskedar med grönalinser och några matskedar tomatsås till och sist lite riven parmesanost och färsk klippt basilika. Riktigt gott.

I fredags fick jag också en färsk brödleverans av min bagarkompis, Anna. Hon är ju verkligen proffs på detta med att baka bröd. Detta brödet kallade hon Salta Rosmarie. Skorpan är härligt salt och knaprig och brödet är kryddat med rosmarin. Kvisten med rosmarin är ju pricken över i:et här. Ett vackert bröd som nästan är lite av ett konstverk och sedan detta riktigt goda surdegsbröd. 



Frågan är nu vad det är för väder och hur man ska packa nu när vi flyger till Sverige till helgen. Kollade in prognosen på yr igår för Stockholm och det såg lite ut som om vintern hade återvänt. Vi får hoppas på att det blir en bättre prognos. 

6 comments:

Suzesan said...

Så gott. Lasagne är supergott. Läste att du fått oväntat besök. Coolt att kunna få middagsgäster så långväga ifrån. Nästan som när man bor nära. Med spontanbesök. Kan inte hjälpa dig med råd om packning då det är liiite skillnad mellan Halmstad och Sthlm ;) Här "våras" det i lagom takt. Varmt och kallt. Solen värmer rejält men vinden är isande. Men det följer sin -norm- Jag är så himla glad för att det inte är någon tjäle i marken.

Ha en bra resa till Sverige.

Kram
/Susanne

Annika said...

När jag ser dina fantastiska vårbilder inser jag hur långt efter vi ligger er iår.
ÅÅÅ gud, magnolian. Jag älskar den!
OCH allt som blommar på bar kvist. Underbart!!
Snart kommer det!!
Jag brukar säga att jag är en trafikfara under våren, allt är så ljuvligt vackert.
Ja, även på hösten med alla färger. Helt livsfarlig i trafiken, vill bara se på det vackra, haha!!
Din lasagne ser så god ut.
Mums!!
Kramar!!

Desiree said...

Susanne, ja superkul att min kompis ringde och sa att hon var på väg. Det blev mycket uppskattat och jag hoppas hon snart kommer på återbesök.
Tack får nog se till att packa lite varmare kläder för säkerhets skull.
KRamar!

Annika, ja visst är magnolian fin! Så vackert när dessa maffiga träd blommar med sina stooora blommor. Love it! Du har rätt i att varje årstid har sin speciella skönhet. Hade inte velat vara utan någon av årstiderna.
Kram!

Anne-Marie said...

Våren hos dig har verkligen kommit långt. +15 kan vara lagom tycker jag. Vi lär få uppemot +25 ett par dagar denna veckan. Det är alldeles för varmt nu i mars tycker jag.
Men så god lasagne du lagade. Låter verkligen gott.
Och det där brödet vill man ju knappt skära eftersom det är som ett konstverk. :)
Kram!!

Desiree said...

Anne-Marie, ja jag måste säga att 15 grader känns helt perfekt så här års. Hade inte velat ha det varmare. Det måste få vara vår innan det blir sommar :-)
Lassange är en sådan där perfekt rätt som de flesta gillar och som också kan varieras i nästintill oändlighet med tanke på vad man fyller den med.
Kram!

eastcoastmom said...

Magnolia, så fint! Här lär de inte blomma än på ett tag...