Wednesday, April 15, 2015

Fantastiskt skön start på veckan

Det är så himla vackert just nu och det går samtidigt alldeles för fort. Detta är min favorit kyrka i Basel. Byggnaden är så vacker i sig och sedan lägger de ner så mycket jobb och pengar på att planeringarna. Kyrkan blir vackert inramad av de två stora maffiga Magnoliaträden på var sin sida. Så här ser det tyvärr inte alls ut längre för nu ligger de flesta blombladen på marken från båda Magnoliaträden.

Det är många som stannar här och fotar inklusive jag själv. 
Jag är så glad att jag bor på ett ställe där det finns gott om vackra stora Magnoliaträd. I Stockholm finns inte så mycket Magnoliaträd men däremot fanns det gott om sådana i Alabama.


 Man märker att grönskan börjar ta över mer för varje dag som går. Allt eftersom det blir grönare så börjar fler och fler blomblad att falla till marken. Men jag älskar grönskan också. Den där första grönskan som är så skir och intensiv samtidigt.

Det här vackra Magnolia trädet som jag stannade då jag cyklade till jobbet i förra veckan har redan tappat alla sina blomblad märkte jag idag då jag cyklade hem från jobbet. Lite sorgligt men jag antar att man älskar denna  period extra mycket då allt blommar på bar kvist just för att den blir liksom extra speciell och ljuv. Man vill hinna njuta av det hela till max för man vet att det snart är över.

Just nu har vi otroligt sköna dagar med ca 21 grader. Rena ramma svenska sommaren. Jag hoppas innerligt dock att sommaren blir fin här i år så att man inte blir snuvad på den så som det blev för oss förra året. Man får hoppas på att det inte blir så.

4 comments:

Annika said...

Magnolian börjar blomma över här nu också. DEN tiden är verkligen SÅ kort. Men än finns det vackra exemplar runt omkring mig.
Jag vet, nu råder en tid då man nästan blir stressad av alla skönhet man har omkring sig.
Vi har ungefär era temps om dagarna nu.
Vi ska hoppas er sommar blir fin. I fjol var ju sommaren som en dröm i norden. Så trist att ni inte fick ngt av det.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Tror inte att magnolia finns här. Känner inte igen de träden. Eller så är jag obildad helt enkelt. ;)
Den där kyrkan är verkligen vacker och alla blommor och träd som blommar gör ju inte saken sämre.
Minns att jag inte fick nog av den skira grönskan i Sverige. Här går det så fort oftast att man inte hinner med.
Kram!!

Jane said...

Älskar magnolia. Jag har planerat ett litet träd i trädgården. Tror det blommade två ggr förra året.

Rena sommaren här också, 26 grader i går!
Kram!

Desiree said...

Annika, ja du har så rätt i att denna ljuva tid på året är så kort. Jag tror vi ligger väldigt lika just nu mellan Basel och Reston när det gäller temperatur och blommning. Jag går runt med kameran just nu så ofta som jag bara kan. Finns nytt som jag vill fota varje dag.
Kram!

Anne-Marie, ja denna kyrka är så fin och dess planeteringar. Magnolior kanske inte växer längre norrut där du bor eller av att du bor högre snarare än på mer nordliga bredgrader.
Kramar!

Jane, hej vad kul att få en liten hälsning från dig. Hoppas att allt är bra med er. Visst är det underbart just nu. Rena rama svenska sommartemperaturerna. Idag har vi haft 23 grader här. Love it!
Kramar!