Monday, May 11, 2015

Heldag på cykel - från Basel till Aarau 65 km

Helt slut men sååå lycklig efter den cykelutflykt vi gjorde i går. Ingen liten nätt utflykt utan en heldags utflykt med 8 timmars cykling! Vi körde en sträcka på 65 km från Basel till en stad som heter Aarau. Startade hemifrån 09 tillsammans med våra amerikanska vänner A och hans dotter L (9 år gammal) och sedan trampades det på. 

Vädret var helt perfekt för detta denna dag. När man kommer ut så här på cykel tar man sig fram i ett helt annat tempo än med bil. Man ser och upptäcker saker man inte hade gjort annars. Man har också möjligheten att stanna till precis när och där man vill för att fota.

Dessa storslagna vyeer och vackra natur gör att det är värt varenda tramptag även då det går uppför rejält. En masstodont backe där det trampades och gnetades uppför i en hel timme i sträck. Tur att jag inte visste hur lång och jobbig den backen var då jag började för annars vete katten om jag hade stått ut. Belöningen då vi kom upp till toppen var helt makalöst storslagen. Ett panorama med snöklädda alptoppar som uppenbarade sig i horizonten som gjorde att man tappade hakan.

Vi cyklade hela vägen från Basel till Aarau och från Aarau som var liten mysig stad med en vacker gammal stadtskärna och tog sedan tåget tillbaka till Basel. Vi stannade och gjorde lite kortare pauser längst med vägen. En lite längre lunchpaus på någon timme vid ett bad.

Vi råkade passera en mindre småstad som var i fullfärd med traditionellt Morsdagsfirande med sång, dans och vackra folkdräkter. Jättekul att få se och uppleva detta. Kändes som vi varit borta i flera dagar då vi satt på tåget hem med tanke på allt vi sett och upplevt. Nästa gång måste jag dock vara bättre på att smörja in mig med solcreme för jag brände mig ordentligt på nedre delen av armarna där jag kavlat upp tröjan. 

Nu vill jag visa lite bilder!

Det glada cykelgänget, min Calle, jag, Aaron och Lilly (Carol som är Aarons fru befann sig denna helg på tjänsteresa). Att Lilly fixade detta är jag så himla imponerad över. 


 Grönskande och böljande sädesfält.




Det finns otaliga charmiga småbyar runt om Basel. Här sitter C vid fontänen vid stortorget utanför rådhuset i Pratteln. Sådana här små ställen som man lätt bara passerar på motorvägen utan att ge dem en chans för att man nästan aldrig åker in i dem och får se hur fina de kan vara. Cyklar man hinner man också se och uppleva dem på ett helt annat sätt. Man hinner ta in detaljerna.


När vi passerade lilla Liestal så kom vi alldeles lagom till det traditionella morsdagsfirandet. Vi satte oss på en av bänkarna tillsammans med övriga och kolla in lite traditionel Schweisk dans och sång.


De bar vackra folkdräkter av olika slag och det dansades olika typer av ringdanser.

Så roligt att få se dessa vackra traditionella kläder som bärs vid olika högtider. Till högtydligheterna hörde också denna grann med fina band i olika fäger som man reser på en påle. Dessa bruna folkdräker som kvinnorna till vänster bär var de finaste. De har varsin schal om axlarna med ett väldigt vackert tyg och broderier som man tyvärr inte ser här. 

Lagom till lunch kom vi till byn Sisach där de också hade ett stort badområde. Jag tror det var allra första dagen för poolområdet hade öppnat. Det var i princip inga vid badet och vattnet var endast 16 grader. Inget dopp för mig som precis varit förkyld. Otroligt fint och fräscht bad med badsänger gjorda i rostfritt stål som gjorde att vattnet glittrade extra mycket och fick en väldigt inbjudande turkos färg.

Böljande grönskande kullar, fält med blommor och otaliga små byar passerade vi. Finns ju knappt något bättre sätt att njuta av en sådan här vacker dag än så som vi gjorde där vi rullade fram.

Ett riktigt vackert gammalt Äppelträd vid vägkanten. Förvildat men storslaget.


Väldigt omväxlande vägar. Ibland cyklade vi längst med bilvägar och ibland på sådana här stigar inne i skogen, ibland mindre vägar längst med fälten. Helt tiden följde vi det som kallas Nord-South route nr 3. I Schweiz går det i princip att cykla eller gå precis vart som helst. Det finns cykelleder och vandringsleder som är väl märkta och lätta att följa som leder överallt.

Vi har fick uppleva allt från storslagna alpvyer till vackra skogsvattenfall.

Men alltså kolla in det här!!! Det var denna vy som mötte oss då vi kämpat och kämpat oss helt svettiga och trötta. Belöningen var minst sagt storslagen. Plötsligt var det som bortblåst hur jobbigt den där stigningen på ca 900 meter varit och hur det kändes som att den där monsterbacken aldrig skulle ta slut. 


Det här landskapet på toppen stod vi länge och bara njöt av. Det enda som förstör lite av naturidyllen just här var kärnkraftverket till höger.


Aarau som var vår slutdestination för dagen var en liten stad jag gärna vill besöka igen. Gammla stan här var så otroligt vacker med många gammla byggnader med sina utskjutande tak. Slags tak med överhäng med vackra takmålningar på insidan av överhänget. En fin gammalstad som låg vid floden. Här firade vi att vi nått slutet och fixat 65 km tillsammans med varsin glass.

11 comments:

Annika said...

Oj oj oj vilken bildbomb. Underbart Desiree!!!
Gissa om jag hade älskat det där. Både cyklingen i den naturen och sen att fota och njuta.
Paradis. Mäktigt.
OCH du, det var ingen dålig cykeltur. Bra att cykla så långt.
Naturbilderna är bara så ljuvliga. Den med alla smörblommor...åååååhhh!!!
Och de små vägarna. Underbart!
Du bor i en sagobok!!
Kramar, nu ska jag spana in bilderna igen!!!

Annika said...

Urfint! Ja, det är lustigt det där med att cykla långt - man hinner liksom igenom hela det känslomässiga spektret - jobbigt, vackert, storslaget, roligt, tråkigt, tröttsamt, skönt - innan man kommer till slutpunkten.

Jag hade en resefråga till dig f.ö. Hur tar man sig lättast med tåg från flygplatsen i Basel till centrum till Freiburg och tror du att jag borde boka tågbiljetter i förväg eller går det bra att köpa på plats?

Anne said...

Oj, oj det var imponerande. Göra 65km på cykel på en dag, det är imponerande för en vuxen och än mer att en 9-åring fixade det. Att en 9-åring cyklar 65km på en dag tror jag definitivt inte hör till vanligheterna och något som de flesta 9-åringar skulle fixa, så nåt att vara stolt över för L. Otroligt starkt jobbat. Jag misstänker att hon kanske från tidig ålder varit väldigt aktiv med sina föräldrar och att det helt enkelt är rätt naturligt för henne med sådana här sorters aktiviteter.
Men åh så mycket vackert ni passerade. Den vyn alltså, ja den var ju mer än värd allt uppförsslit. Fantastiskt vackert. Som du säger, det blir ju att ta in landskapet på ett helt annat sätt via cykelsadeln än via bil. Alla intryck och sinnen upplevs annorlunda. Jag gillar verkligen att cykellederna går i så olika miljö, jag menar, att cykla 65km bara längs en hårt trafikerad bilväg är ju ingen höjdare men så fint och mysigt när ni cyklat så varierat. Och stopp i sån här små byar. aaaahhhh, förstår ni njöt.
Kram

Desiree said...

Annika i Reston, naturen är så otroligt vacker här. Det var helt underbart att få cykla hela dagen lång och stanna och fota precis när man ville. Just nu är grönskan så himla praktfull och det finns så mycket som blommar. Det här var helt fantastiskt och gav mig väldigt mycket mersmak. Mer av detta helt enkelt.
Kramar!

Annika, från flygplatsen som dessutom har två utgångar en som gör att du kommer ut i Frankrike och en annan som gör att du kommer ut i Schweiz. Ta utgången på flygplatsen som gör att du kommer ut i Schweiz. Från flygplatsen är det enklast att ta buss nr 50 (finns bara en buss från flygplatsen in mot centrum). Den bussen går till Banhof (tågstationen men tyvärr går inte de tågen mot tyskland från denna Banhof). Du får ta buss 50 till hållplatsen som heter Brusebad och där byta till språvagn nr 6 som tar dig till Badischer Banhof där alla tåg mot Tyskland går. Där går det säkerligen tåg relativt ofta mot Freiburg. Jag tror inte att du behöver boka biljetter i förväg. Biljett till Freiburg kan du köpa på statioen på Badischer Banhof. Biljett till både bussen och språrvagenen köper du utanför busshållplatsen vid flygplatsen. Finns automater för biljetter precis vid hållplatsen och man kan betala med kort eller kontant. Du får gärna maila mig om du undrar över mer:dvontell@gmail.com
Kramar och trevlig resa.

Anne,jag håller helt med dig angående L. Jag är skitimpad över att hon fixade detta. Inget klagande alls, hon bara bet ihop och körde. Hon somnade på tåget hem av ren utmattning den lilla stackaren men så starkt jobbat. Jag tror hon är en ovanligt tuff liten kämpe. Det här var en sådan himla fin cykeltur. Jag vill göra mer sådant här. Så glad att våra amerikanska vänner bjöd med oss för detta gav verkligen mer smak. Ett helt underbart sätt att se och uppleva landskapet.
Varma kramar!

Anne-Marie said...

Jag sitter här och nästan flämtar när jag läser om den branta backen. :) Jag är helt klart imponerad av denna mycket långa cykeltur. Wow! Och att en 9-åring klarar av det hela. Ännu mera imponerande.
Vilken fantastisk utsikt! Sound of Music direkt. :) Jag förstår att ni fick belöning för att ha kämpat med backen. Schweiz natur och landskap är kanske bland de allra vackraste på Jorden.
Tack för att vi fick följa med!
Kramar!!

Charlotta Ljungblad said...

Oj men herregud, vad grymt jobbat!!

Annika said...

Åh, guld-info! Nu slipper jag virra runt med jetlag efter lång resa när jag väl kommer dit och försöka lista ut allting! Jag skriver helt enkelt ut ditt meddelande och tar med mig. Och ja, har jag några fler frågor så mailar jag! Tack och kram.

Desiree said...

Anne-Marie, jag tänke också just på The Sound of Music när vi stod uppe på toppen och njöt av denna fantastiska utsikt med blomsterängen runt om oss. Lilly är en riktig tuff liten kämpe som sagt.
Kram!

Charlotta, :-)
Kramar!

Annika, varegod var så lite. Hjälper dig gärna mer. Jag hoppas att resan går bra på alla sätt.
Kram!

Charlie sa ... said...

Fantastiskt storslaget! Älskar det här och hade gärna varit mer er! :-)
Naturen är så vacker och du har fångat det så underbart fint. Njutning Desiree!!
Så vill jag säga vad duktiga ni är som cyklat så långt.

Kram!

Saltistjejen said...

Helt fantastiskt! VILKEN NATUR!!! Så vackert! Förstår verkligen att du kände dig lyrisk.
Lite roligt tycker jag det var med den där granen. Tycker den ser ut som en blandning av julgran och midsommarstång. Allt i ett på något vis. :-)
Kram!!

Suzesan said...

Härliga bilder!!!!! Oj åtta timmar. Tufft men roligt och speciellt om man är flera. Tuff liten flicka som hänger med. Nu började jag direkt planera sån långcykling. Med min nya cykel. Måste jag göra nån dag.

Inspirerad.

Kram
/Susanne