Friday, May 8, 2015

Ljuvliga maj fredag

Fredag igen, yay!: känns som denna vecka har gått ovanligt snabbt. Kanske för att hela tisdag förmiddag gick åt till vårt besök på svenska ambassaden i Bern som gjorde att jobbveckan blev lite kortare. Fredag är alltid lika skönt och nice.

Sommargrönska: Det är otroligt grönt och fint i Basel just nu. Mycket som blommar. Nu är det försommar snarare än vår. Våren har övergått till försommar.


 
Äntligen efter nästan en hel veckas regn och regnskurar så ser det fint ut igen. Sol och lagom skön sommarvärme nalkas. Jag tar ett extra glädjeskutt eftersom det inte ska regna under helgen som det skulle gjort enligt progonosen för bara någon dag sedan.

 Någon sorts klängkranka som blommar otroligt fint. 

 Klassik men alltid lika snygga Löjtantshjärtan.

Här ser jag fram emot att hänga i helgen. Var på bibblan igår och lånaden några nya böcker. Några på tyska och en på engelska. Prioriterar att läsa på tyska eller engelska för att bibehålla mitt ordförråd på engelska och för att öka på mitt ordförråd på tyska. 

Annars? Jorå, jag fick en släng av C´s förkylning men börjar krya på mig nu. Tack och lov en mildare variant än den han fick. Men hostan sitter där morgon och kväll. Annars väldigt lösa planer inför helgen. 

Semesterplaner: Hittills inga. Vi vet att vi får ner en av mina bästa vänner med respektive första helgen i juli. Annars håller vi det öppet just nu. I och med att min mamma blev dålig har vi liksom inte orkat ta tag i detta med semester. Det får bli lite vad det blir i år. Hoppas på att kunna möta upp med min bror någonstanns (eftersom vi inte setts sedan julen 2012). 

4 comments:

Annika said...

Härligt.
Samma hos mig, våren är över. Det är försommar nu.
OCH ännu har inte den värsta fukten och hettan kommit, så det är bara att gilla.
I love it!!
OCH du med.
Er balkong är så mysig och fin. Förstår att du tänker tillbringa tid där i helgen. DET tänker jag göra på mitt deck också.
Skönt att sommaren ligger öppen för er. Tycker klängrankan ser it som en Clematis. De är fina!!
Kramar och TREVLIG helg!!

Taina said...

Skönt med uppehåll när ni är lediga! Det ser ut som om det grönskar mer hos er än här trots att det är så himmelens varmt här. Idag blir det uppemot 30 grader. Hela veckan har varit varm. Men blomningen får gärna ta sin tid så man får njuta av den lite längre.

Ha en skön helg och hoppas förkylningen är puts väck snart!

Kram

Desiree said...

Annika, vet precis hur jobbigt det är när fukten och hettan slår till så du gör helt rätt i att passa på att njuta nu medan fukten ännu inte anlänt. Aha ja det kan det naturligtvis vara så att det är en Clematis av något slag.
Ha en finfin helg.
Kram!

Taina, ja äntligen för hela förra helgen regnade bort mer eller minder. Känns som om regnvädrena ofta drar in just över helgerna här i Basel av någon konstig anledning. Så vi får hopps på att denna helgen kan erbjuda lite mer sol. 30 grader är hett.
Tackar,börjar känna mig bättre som sagt. Ha en underbar helg.
Kram!

Anne-Marie said...

Det är så vackert hos dig och en sådan lummig grönska. Blir litet avundsjuk. :)
Skönt att du är på bättringsvägen. Det är aldrig roligt med förkylningar när det är sommar.
Ha en fin helg på uteplatsen!
Kram!