Tuesday, May 5, 2015

Mot Bern för nya pass

Idag ska vi bege oss till huvudstaden-Bern och ansöka om nya pass på svenska ambassaden. Vi insåg i mars båda två att våra svenska pass hade gått ut. Tur nog så går det ju att resa inom Europa med id-kort till många ställen. Sist vi åkte till Sverige reste vi alltså på våra id-kort. Men ett gilitigt pass är bra att ha. 

Här funkar det så att man måste boka tid för att ansöka om nytt pass. Man måste åka dit personligt och ansöka om nytt pass. Processen kan sedan ta upp till 5 veckor innan det nya passet är färdig. Det nya passet kan sedan skickas till konsulatet i Basel mot en extra avgift så att vi slipper ta ledigt och åka till Bern igen. När vi var i Sverige sist var det ju Påsk så vi hade inte hunnit fixa nya pass då vi var där så då får det bli här istället.

Grönt och lummigt har det blivit av vårregnet. Så här såg det ut längst min gröna tunnel allé för bara två eller tre veckor sedan.


Så här ser det ut nu. Inga små fjuniga blad längre utan stora fina gröna blad. Vi har haft mycket regn som sagt under sista veckan. Det har inte varit kallt utan det känns faktiskt rätt tropiskt för tillfället eftersom det är varmt och fuktigt. Basel är som ett enda stort växthus just nu.

6 comments:

Miss Marie said...

Jag fixar alltid pass när jag är i Sverige, annars skulle vi få åka till London för att fixa det o sen Manchester för att hämta ut det! Helt sanslöst. Och det verkar ju bara vara i Sverige som det är så hårda regler gällande pass? Maken behöver bara ta nytt kort o skicka in gamla passet så får han ett nytt pass på posten! Storbritannien är inte med i Schengen, så här funkar det inte att åka på id-kort, vi måste visa pass både när vi lämnar landet och kommer tillbaka!

eastcoastmom said...

Nya pass för delar av familjen nästa år, vi fixar i Sverige på sommaren. Enklast och billigast.
Vad grönt ni har det nu!

Annika said...

Det har jag också gjort nyligen. På ambassaden i DC. Innerligt tacksam över att jag har så nära till den, många i USA måste ju resa HIT för att förnya sina pass. Eller så gör de det hemma, vilket är smartare. men mitt gick ut i april, och jag fixade det här. Det gick fort, tog mindre än 2 veckor. Men, jag har inte hämtat ut det än. Ska göra det i nästa vecka. Blir så trött av att svenska pass bara gäller i fem år. Kör med tio år istället. Som det är nu känns det som om man ska förnya hela tiden, och för man det utomlands blir det larvigt dyrt.
Kramar!!

Desiree said...

Marie, vi hade gjort det I sverige om vi hade hunnit men det blev omojligt da vi bara hade en vecka pa oss och det dessutom var en hel del helgdagar under denna perioden.
Kram!

Eastcoastmom, ja det blir nog det basta sattet speciellt om man har en bit till narmasta ambassad.
Kram!

Annika, skont att du har nara. Det underlattar massor. Det gick faktiskt valdigt smidigt for oss att fixa det I Bern. Vi far passen skickade till Basel det hela var helt ok. Oj galler de bara fem ar alltsa? Jag som trodde att det var 10 ar, synd :-(
Kramar!

Annika said...

Ja, att förnya i USA är ett litet h-vete numera! Jag upptäckte 5-6 månader innan det gick ut att det höll på att gå ut. Vid det laget kunde man inte boka på passmobilen på västkusten som är fullbokad nästan jämt. Det slutade med att den bästa lösningen för mig blev att flyga med nattflyg från San Diego till Washington, sen åka in till stan där jag hade tid på ambassaden på tidiga eftermiddagen, få ordnat med passet, sova på hotell på flygplatsen och flyga tillbaka igen kl. 6 följande morgon. Då hade det varit skönt att bo i ett mindre land!

Bra att ni fick passen förnyade iallafall och att sträckorna är lite kortare i Schweiz!

Desiree said...

Annika, det förstår jag blev jättejobbigt och dessutom en väldigt dyr historia. Kunde de skicka passet hem till dig sedan eller var du också tuvungen att flyga och hämta ut det personligen? Ur den synvinkeln så blev det väldigt lätt för oss. Vi behövde bara ta ledigt en förmiddag för att kunna ta och köra till Bern som ligger ca 1 timme och 15 min från Basel. Vi får som sagt passen skickade till konsulatet här i Basel mot en exta avgift vilket är värt det hela.
Kram!