Monday, May 4, 2015

Blöt start på maj

Hello Maj månad. Ny månad med en väldigt blöt och regning start. Regnet har vräkt ner mer eller mindre hela denna långhelg i Basel. Valborgsmässoafton var en fin dag. Valborg firas inte här i Schweiz och vi gjord inget speciellt av dagen. Första maj var ledig dag som också betyder att allt är stängt. Just den kombinationen, stängt, ledigt och ösregn är inte så himla kul eller lyckad. Gymmet höll öppet och jag fick chansen att testa ett nytt pass vilket var kul. Jag fick chansen att få en hel del tyskastudier avklarade. Satt i 4-5 timmar med tyskaplugg och kvällen avrundades med lite filmtajm på Netflix. 

Lördag var lite bättre vädermässigt. Vi gjorde en trevlig dagsutflykt till Tyskland med svenska C. Söndag vräkte regnet återigen ner hela dagen lång. Lite regn har jag inget emot men när det regnar hela dagar och man är ledig men tvingas stitta inne hela helgen blir det lite tråkigt. 

 Våra blommor tycker naturligtvis att det är toppen med regn och stan lär ju bli och hålla sig grön och fin. Det ostadiga och blöta vädret fortsätter nu så här i början på veckan men sedan hoppas vi att det blir lite bättre och soligare.

10 comments:

Charlotta Ljungblad said...

Det har varit samma här. Det är ganska kallt, dessutom. Buhu! Förra året var det mycket varmare vid den här tiden! April har varit lite sisådär, och när man kollar väderprognosen för de första veckorna i maj ser det ÄNNU värre ut. Hu!

Charlotta Ljungblad said...

Det har varit samma här. Det är ganska kallt, dessutom. Buhu! Förra året var det mycket varmare vid den här tiden! April har varit lite sisådär, och när man kollar väderprognosen för de första veckorna i maj ser det ÄNNU värre ut. Hu!

Charlotta Ljungblad said...

Det har varit samma här. Det är ganska kallt, dessutom. Buhu! Förra året var det mycket varmare vid den här tiden! April har varit lite sisådär, och när man kollar väderprognosen för de första veckorna i maj ser det ÄNNU värre ut. Hu!

Annika said...

Trist med allt regnande, och typiskt att det ska komma då ni har långhelg.
Här har det ju varit motsatsen, dom du vet.
Hoppas att solen snart ska sina på er igen. Gillar regn, men det behöver ju inte hålla på att regna i dagar.
Dina bilder är iaf jättefina!!!
Kramar!

Annika said...

Jag har blivit helt hjärntvättad tror jag - jag ser bilderna på regnet och tänker: åh, om vi kunde få det också! Varje dammtorr, het dag känns som ett meddelande om världens undergång just nu (också för att det är så tidigt på säsongen). Men jag förstår att det känns trist när man är ledig. Finns det inget mysigt spa eller sauna som du kan hänga på i omgivningarna när vädret är sånt?

Miss Marie said...

Det har varit kallt o blött här de senaste dagarna, men idag fick vi äntligen fint väder! :)

Desiree said...

Charlotta, jag förstår precis hur du känner. Det låter inget kul. Här är det förvisso inte kallt men rejält blött. Det har varit översvämmningar på många ställen runt om i Schweiz och det råder stor risk för jordskred på flera ställen. Hoppas det vänder och solen kommer fram snart både här och hos dig.
Kram!

Annika, låter nice med sol och vackert väder. Det är ni väl värda efter den mycket stränga och kalla vintern som ni fått genomleva. Jag antar att det blir bättre. Jag hoppas iallafall men som sagt lite surt när man är ledig.
Kram!

Annika, förstår att längtan efter regn blir stor om man har problem åt andra hållet med hetta och torka. Lagom är bäst helt enkelt. Jag önskar jag kunde skicka lite av regnet till dina trakter.
Kramar!

Marie, underbart med lite vackert väder. Ostadigt och blött på många ställen runt om i Europa alltså.
Kram!

Anne-Marie said...

Jag instämmer med Annika (i Kalifornien). Vi har haft ovanligt varmt den senaste tiden och jag vet ju hur snabbt det blir torrt. Skogsbränderna kommer att bli en utmaning i sommar i Kalifornien tror jag.
Visst kan det bli långtråkigt med regn en hel helg men växterna trivs troligen i alla fall. :)
Kramar!

Taina said...

Inte kul när man är ledig, men ibland kan jag tycka det är skönt, för då behöver man liksom inte göra så mycket. Hahahahaha! Nu tänker ju jag på vår trädgård som jag skulle kunna tillbringa 24/7 och ändå aldrig bli klar.

Men ni har haft en fin april? Jag välkomnar värmen vi har nu. Tycker dock det räcker med 25. Inte 30.

Kram kram. Och du, regn är skönt att springa i!!

Desiree said...

Anne-Marie, jo förstår att ni riktigt längtar efter regn i CA. Växterna är glada runt om här och grönskan är på topp.
Kram!

Taina, ja april har faktiskt varit en riktigt fin månad hittills. Förra veckan hade vi toppenväder nästan hela veckan. Håller med dig om att 25 räcker gott och väl.
Kram!