Thursday, May 28, 2015

Världens godaste jordgubbar

Under den gångna helgen åkte vi och plockade jordgubbar på ett självplock i franska Alsace. Vi hade varit här någon gång under förra sommaren men kom inte ihåg riktigt vart det låg så det blev en och annan omväg innan vi hittade fram. Ett stort område med prydliga rader av jordgubbsplantor. Helt underbar syn. Strawberry fields forever.

Det fanns MYCKET jordgubbar och de var många som var helt perfekt mogna. Det här är ett stort fält så det är ingen större risk att det blir utplockat. Vi plockade ihop ca 2 liter. Vi måste absolut komma tillbaka och plocka mer. Lite egen sylt skulle jag gärna göra. Även om vår frys är liten så vill jag gärna klämma in lite sådan hemmagjord jordgubbssylt.


De godaste gubbar jag ätit någonsin tror jag. Varenda en var lika god och perfekt. Hade tänkt göra en paj på dem tillsammans med rabarber men vi hann sluka dem innan jag hann göra paj. De var för goda att låta bli. Så söta, så saftiga och så fulla av smak.


Det fick bli en smulpaj på rabarber och hallon istället med kardeumma och lite lönnsirap ovanpå som gav en fin och god knäckig yta.


Hittade en ny fin ljusslinga till vår uteplats som blev väldigt fin. Helt perfekt. En uteplats ska var mysig och inbjudande.

Ikväll ska vi gå och se musikalen The Lion King. Ska bli jättekul. Det blir vi och så tar vi med Lillie, dottern till våra amerikanska vänner som vi cyklade med. Hon har förvisso sett den men tyckte den var SÅ bra att hon vill se den igen. Det ska bli kul att gå på musikal för det är inte varje dag man gör sådant.

7 comments:

Saltistjejen said...

Åh The Lion King. Den hade vi velat se med Ella på Broadway i NYC medan vi bodde där men det hanns aldrig med. Det kan jag ångra lite nu för musiken är så otroligt bra!
Härligt med jordgubbsplock! Och att få mysigt på sin uteplats är ju A och O för att man ska trivas där och därmed använda den mycket.
Kram!

Miss Marie said...

Jordgubbar! Så goda just nu ju.

Härligt med musikal! Det är ju verkligen en upplevelse, och som du säger så är det inte ofta man går på det.

eastcoastmom said...

Såna jordgubbar vill jag ha!
Den där pajen med kardemumma lät intressant...

Anne-Marie said...

Intressant att även Schweiz har så goda jordgubbar. Som du skrev i ett tidigare inlägg kanske det har mer att göra med att de odlas lokalt än att de kommer från ett visst land.
Jag har faktiskt aldrig varit på något självplock för jordgubbar men det låter ju perfekt att ni kunde plocka så mycket.
Din paj ser väldigt god ut. :)
Kram!!

Charlotta Ljungblad said...

Guuuuud vad gott! Längtar SÅ efter svenska jordgubbar! Hoppas ni får en superfin helg! KRAM!

Desiree said...

Saltis, får ni chansen att gå och se Lion King så ska ni absolut ta och göra detta. Så BRA!!! Musiken men även maskerna och dräkterna var helt spektakulära. Så glad att vi bestämmde oss för att fixa biljetter till detta.
Kramar!

Charlotta, det förstår jag. Inte långt kvar till midsommar och då borde de svenska gubbarna dyka upp i massvis.
Kram!

Anne-Marie, jag tror absolut att det har att göra med att man kör med sorter som inte behöver tåla långa transporter som gör smaken på jordgubbarna snarare än landet. Dessa var ju franska och som sagt de allra godaste jordgubbarna jag någonsin minns att jag ätit.
Kram!

Eastcostmom, knepet med kardemumman är att köra med hela kardemummakärnor som man mortlar. Blir så himla god kardemumma smak då. Sök på Arlas hemsida och sök på knäckig rabarberpaj så hittar du receptet där.
Kram!

Marie, ja man blir så glad när man ser till att gå iväg på något sådant. Man får ta sig i kragen och se till att få lite kultur med jämna mellanrum.
Kram!

Charlie sa ... said...

Gud vilka vackra bilder! Eran Sunday outing är helt ljuvlig. Så avkopplande. Jordgubbarna är som bäst när de är riktigt söta och fått växa till sig - härligt att ni plockar redan. Ska checka med "våran"bonde hur långt jordgubbarna kommit.

Trevligt helg vännen!

Kram