Tuesday, May 12, 2015

Värmebölja

Den här fina lavendeln köpte jag i fredags då de hade försäljning vid våra kolonilotter som ligger ett kvarter bort. De gula blommorna jag hade i denna kruka hade gjort sitt och såg rätt vissna ut. Lavendel tycker jag är så fint och som också är något som håller ett tag. Den är värmetålig, fin och doftar gott. Någon gång per år har de utförsäljning vid kolonilotterna och det brukar vara jättefin kvalité på det som säljs där. Denna hoppas jag håller länge. 

Detta med värmetålig är något som behövs just nu. Just nu passerar en varmfront Basel. Tillfällig värmebölja här just nu. Igår hade vi 26 grader varmt och i dag blir det upp till 30 grader! Pust. Jag har tack o lov en liten bordsfläkt på jobbet som står redo för den lär behövas. I de flesta byggnader i Basel tillåts inte någon central AC. På vårt kontor finns ingen AC. Mitt kontor ligger så att det vår mycket sol så nog lär det bli varmt där i sommar.


Typiskt nog kommer det bli både regn och betydligt kyligare lagom till långhelgen. Det gäller med andra ord att passa på just nu att njuta av varma och soliga sommarkvällarna denna vecka på altanen. Fredag blir det 13 ynka grader och regn. Det är stora svängingar i temperatur och väder här just nu.

Lite fler bilder som Aaron delade med sig från cykelturen. Biler tagna in action medan vi cyklar.


 Calle och Lilly. Utmattade när vi precis nått toppen på jättebacken.


 Här kommer jag förbi farande.




 Bitvis fick vi cykla längst med landsvägen men det var mindre vägar som inte var så hårt trafikerade. Det var en sträcka där vi tyckte det var lite mer trafik och där hittade vi istället en liten skogsväg som gick parallet med den större vägen som vi kunde ta.


Selfie som vår kompis Aaron tog på sig och oss i bakgrunden.

7 comments:

Annika said...

Värmebölja här med. Idag ska det bli 33 grader och såklart är det fukt också.
PUST!
Men precis som hos er ska det bli kallare redan imorrn, 23 grader.
DET ska bli skönt.
Skulle inte fixa det utan AC, som du vet.
Men, man klarar sig långt med fläktar också. OCH sådana har ju du. De hjälper massor!!Jag gillar alla action-bilder från cykelturen!!
Kramar!!

Desiree said...

Annika, pust då vet du precis hur svettigt det lär bli. Skönt med 23 grader sedan för det blir lite mer lagom. Runt 25 är perfekt men när det blir över 30 tycker jag det är nästan lite för varmt. Speciellt här där man inte heller har någon AC.
Kul att du gillar bilderna. Ha det gott och många kramar.

Anne-Marie said...

Lavendel är en sådan fin växt tycker jag. Härlig doft.
Europa är ju rätt annorlunda jämfört med USA när det gäller A/C. Här i USA "brassar man på" så att det blir för kallt. Minns en sommar i Stockholm när det var runt +35 under ca 3 veckor och jag jobbade högst upp i ett hus med svart plåttak och ingen A/C och inga fläktar! Det var inte roligt.
Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, lavendel är verkligen fin. Vi fick ju uppleva lavendelfälten i Frankrike 2011 och det är något jag alltid kommer att minnas. Usch låter som en riktigt mardröm att jobba på det sättet. Det går knappt jobba under de förutsättningarna. Även en liten fläkt hjälper rätt mycket i det läget.
Kramar!

Anonymous said...

Halla, kan du skicka lite varmebolja till Bristol, snalla? Har ar fint och soligt men inte alls sarskilt varmt!
Vilken fantastisk cyckeltur ni var ute pa I helgen. Vilka vyer! Helt underbart. Kram

Charlotta Ljungblad said...

Men du skojar? Bor jag i fel stad? Eh, ja. Hälsningar från regn, blåst och dödens död-väder. Morr.

Suzesan said...

Härligt att cykla. Jag tycker om det. Just nu ännu mer för jag har nyss köpt en ny underbar cykel. En cykel som är som ett konstverk. är som sju år och när man fick första cykeln.

Kram
/Susanne