Thursday, May 19, 2016

För dyrt med grönsaker?

Läste den här artikel i DN ganska nyligen. Någon som skrev in och påpekade att det var för dyrt med grönsaker i jämförelse med annan mat och att det därför var svårt att äta mer grönt och nyttigt.

Jag upplever faktiskt att en vanlig svensk familj faktiskt äter väldigt mycket kött. I artikeln stod det att medelsvensson äter i snitt 87 kg kött per år. Konsumtionen av kött har stigit sedan 1995. Det hävdas att vi äter 40% mer kött idag än vad vi gjorde 1995.

87 kg tycker jag låter mycket med tanke på att detta är ett medelvärde. Jag tänkte också lite på detta när vi var i Sverige nyligen och det slog mig att det bjöds och åt på kött dagligen under de 3 dagar vi var där och hälsade på och det hände även att det blev både till lunch och middag. Jag inser att vi har dragit ner på kött ganska rejält sedan vi flyttade hit. Jag kan inte heller säga att jag känner någon vidare avsaknad. Jag äter fortfarande kött om det bjuds på men det händer sällan att jag väljer det aktivt själv. Upplever att Schweizare som svenskar konsumerar mycket kött och är väldigt traditionella. Det nord Schweiziska köket är ganska stabbigt med en hel del kött, potatis och ost.


Jag blev som sagt nyfiken på vad grönt kostar här i Schweiz i jämförelse med Sverige och gjorde lite anteckningar då jag var i affären senast.Även om grönsaker är relativt dyrt så är kött inte alls billigt här. Nog kan man äta grönt utan att det ska kosta en förmögenhet. Hålla sig till det som är i säsong. Frusna grönsaker är ju även de utmärkta att laga med. Baljväxter som linser, ärtor och bönor är proteinrika och mättande. En deciliter torra linser blir ju lätt det dubbla då de är lagade. 

Så här mycket kostar lite olika grönsaker i Schweiz då jag räknade om med dagens valuta till svenska kronor.

Sparris:66 kr per kilo
Zuccini:25 kr per kilo
Paprika: 51 kr per kilo
Morötter: 19 kr per kilo
Broccoli: 31 kr per kilo
Gröna torra linser: 50 kr per kilo

Jag kollade inte vad frusna grönsaker kostade.

Så här mycket kostar kött, fisk och kyckling:

Köttfärs: 199 kr per kilo
Kycklingfilé:216 kr per kilo
Fläskkotletter: 199 kr per kilo
Entrecot: 448 kr per kilo
Oxfilé: 1245 kr per kilo (ja det är sant, jag slant inte på tangenterna)
Laxfilé:410 kr per kilo

Det finns ju också ett pris för det billiga köttet vad gäller djurhållning och transporter. Ska jag äta kött så får det i allfall vara från en lycklig gris eller ko. Men även när det gäller kyckling och ägg så betalar jag gärna lite extra för lyckligare kycklingar eftersom jag faktiskt har råd att kosta på mig detta. 

Det är otroligt fin kvalité på all mat man köper här. Fisk är som sagt billigare i Frankrike så vi åker ofta dit för att handla fisk dessutom har de ett bättre och större utbud. Nästan all fisk som säljs i Schweiz är å andra sidan KRAV-märkt.

Sist men inte minst hade man också listat en lista med 10 hälsosammaste livsmedelna också i DN för relativt nyligen. Jag kan stolt säga att jag kan bocka av varenda en på denna lista och som också är sådan som jag äter regelbundet.

Broccoli

Spenat (använder alltid som bas i min sallad och en stor sallad fixar jag alltid till varje middag).

Baljväxter (linser och bönor blir gott som tillbehör istället för bara de vanliga ris, potatis eller pasta. Gott att slänga i en näve med kokta bönor i salladen, eller att ha i en salsa av något slag)

Vitlök (finns alltid i mitt hem)

Citron (finns också alltid hemma) C är väldigt känslig för citron men jag tycker det är så gott och fräscht. Läste att vissa personer upplever citron som betydligt surare än andra för att de har känsligare och mer receptiva smaklökar.

Avocado

Valnötter också gott att ha lite hackade nötter i sin sallad ibland. Gott med något knaprigt i. Extra lyx om man rostar lite nötter i en torr stekpanna så får de ännu godare smak.

Lax en klar vardagsfavorit hemma hos oss.

Sötpotatis grillad eller rostad sötpotatis i klyftor tycker jag är så gott!

Mörk Choklad yes gärna 72 till 85% är min favorit.

Favoriter, gillar inte, äter ofta eller sällan vilken relation har du till livsmedlena på denna lista? Äter du mycket grönsaker? Skulle du kunna avstå från kött ett helt år? Har du köttfria dagar under veckan? Upplever du att grönsaker är dyrt och därför avstår från att köpa mer än du skulle vilja? Är det så att "Grönsakspriserna måste sänkas för att gemene man ska lägga mer grönsaker på sin tallrik och minska köttkonsumtionen". Detta hävdar man i artikeln. Är det priset som gör att folk äter mindre grönt? Själv tror jag faktiskt inte riktigt på detta.





12 comments:

Annika said...

Intressant, Desiree. Verkligen.
Jag skulle inte kunna leva utan grönsaker och frukt.
En stor sallad finns på mitt bord varje middag. Tror inte ens jag skulle kunna äta om jag inte fick en sallad till middagen.
Rotfrukter äter jag gärna.
Försöker dra ner på rött kött.
Men, nej, jag har ingen direkt vegetariskt dag i veckan.
Ibland tror jag att jag skulle kunna sluta med kött, men å andra sidan älskar jag nog kött, kyckling och fisk lite för mkt. Det godaste jag vet är nog en biff. MEN, det är inte ofta jag äter det.
Skulle jag välja ett protein för evigt skulle jag välja kyckling, trots allt. Skulle jag välja ett tillbehör (pasta, ris, potatis) skulle jag välja potatis. Sallad skulle jag inte kunna välja bort. Inte frukt heller, och inte rotsaker.
Grönsaker och frukt är dyrt här. Såg en dokumentär, minns inte namnet, där en familj (I US) inte hade råd att köpa frukt och grönt. Barnen ville ha päron, me flädrarna hade inte råd. Då var det billigare med chips, läsk etc.
SÅ sorgligt, och så fel.
Men nej, oftast tror jag inte heller att det är priset som avgör för "gemene man" sas. Många har väl fått för sig att de "inte tycker om" etc. OCH då färgas de på barnen i sin tur.
Precis som du älskar jag citron, sötpotatis är jag inte direkt förtjust i tyvärr, avocado är så gott. Lax, ja! Men ibland tycker jag att jag sitter i laxfällan. Vill börja laga lite annan fisk också. Gör det ibland också. Vitlök? YOU bet!!
Spenat? JA!!
Baljväxter, absolut men jag är inte direkt bra på att använda dem.
Broccoli och blomkål, två stora avvisar.
Mörk choklad? Nej :-)
Mkt intressant inlägg att ta del av,
Kram!

Anne said...

Mycket intressant Desiree!
Jag gjorde lite snabba beräkningar (converter via google) och konstaterar ert kött verkligen är dyrt. Köttfärspriset hos er då jag omvandlar får jag till $11/lb. Det är dyrt. Vår köttfärs går på $8/lb. Din kyckling kostar omräknat nästan $13/lb, vilket är mer än vad jag betalar, kommer inte ihåg exakt men skulle tro den går på ungefär $7/lb. Oxfilén, den betalar du osannolika $70/lb för!!! Här år den för ca $30/lb, så hälften då.
Intressant jämförelse, nu gör ju valutaomräkning det kan bli lite skevt, men ger ju en bra fingervisning ändå vad saker kostar.
Din lax kostar $25/lb. Laxen är klurig, där finns det en uppsjö av priser hos mig, odlad lax eller vild lax skiljer mycket och beroende på om det är säsong för lax. $14/lb för lax tror jag att jag betalade senast.

Dina grönsakspriser omräknat blir ungefär 2.99/lb för paprika, vilket är exakt vad jag betalade senast. Så lika där. Din sparris går på 3.95/lb, nu är den säsong här (samma hos dig förstås) och då går den för 2.99. du betalar 1.20/lb för morötter, det är billigt. Betalar nog mer än dubbelt för dem här, 2.99 kanske.

Jag tror det handlar mycket om beteende och vanor. Tror många här, kanske ännu mer inom de lägre socioekonimiska grupperna? äter mycket ute. Det kostar inte mycket få en stor läsk för hela familjen eller ha ett helt meal från McD. Medan det kostar mer att komponera en egen hälsosam måltid från affären. Samtidigt tror jag inte det helt handlar om pris heller utan okunskap, man vet inte hur man ska laga viss mat (grönsaker) och kanske under årtionden inte ägnat mycket tid i köket utan det är enklare och billigare köpa fried chicken wings på vägen hem från jobbet eller köpa en STOR pizza på Costco för ynka 10 dollar. Skräpmat och läsk är faktiskt extremt billigt här, jag tycker verkligen det.
Medan mycket annat då är dyrare. Det är rätt sorgligt det här faktiskt, hur det kan se ut.
Jag tror det är väldigt två starka kontraster som växt fram i samhället, å ena sidan människor som är extremt medvetna, som ställer krav och äter en jättehälsosm, balanserad diet och har koll (i vissa fall kanske t.om. det gått till överdrift, att man bara äter om allting är 100% ekologiskt osv). Jag kan se stor medvetenhet i Stellas förskola t.ex. vad som tillåts och ibland kan jag tycka det är lite väl strängt till och med. Sedan har vi den andra pendeln, där stora grupper amerikaner konsumerar skit frukost, lunch och middag. Jag hörde nån säga "Americans eat sugar for breakfast, lunch and dinner". Tror det kan ligga mycket i det också.
Hemma får ju alla chansen till en riktigt bra måltid, kidsen där kan få åtminstone EN måltid bra, oavsett hur restenav dagen ser ut, pga det serveras en nyttig och hälsosam skollunch. Här är det ju inte så.
Precis som du äter jag allt det på listan. Och som du och Annika säger, det känns helt otänkbar utan grönsaker och frukt. Jag tycker ofta, efter besök framför till mina föräldrar, att jag brukar känna mig nästan äcklad efter x-antal måltider. De äter mycket mer stabbig mat, knappt någon grönsak alls. Citron JAAA men min M är inte så förtjust. Så intressant höra hur vissa upplever citron mer surt än andra. Ligger säkert nåt i det. Tycker själv lite citronskal eller pressad citron piffar upp nästan alla rätter men vet M inte gillar det.
blomkålsris, som jag hört mycket om via svenska siter och att det säljs färdigt i svenska mataffärer, såg jag faktiskt färdig riven påse hos Trader Joes senast. Mörk choklad, njae, tyvärr men inte. mjölkchoklad ska det vara!!! Spenat, ja!! Men även kale, det tog länge för mig men nu tycker jag det är så gott.
Igen, intressant inlägg!
Kram


Desiree said...

Annika, då är du precis som jag. Skulle inte kunna tänka mig en middag utan en stor sallad. Jag tror jag skulle kunna dra ner på rött kött helt men vill gärna äta fisk och kyckling. Jag skulle klara mig med väldigt lite rött kött per år. En god boueff Bourginion är ju alltid gott om vintern medger jag. Skulle jag välja ett protein skulle jag välja lax tror jag och som tillbehör potatis eller linser. Jag skulle inte heller kunna välja bort frukt, grönt eller bär.Jag håller helt med dig om att det är sorgligt att det finns dem som inte har råd att äta frukt och grönt och visst finns det problemet. Många fattiga i USA som måste har flera jobb och vare sig har råd eller tid att laga mat utan man kör drivethru och dålig hel och halvfabrikat. Jag har också slutat äta på snabbmatskedjor som McDonalds, Chick filé och allt vad de heter för jag vill absoult inte gynna sådan djurhållning och brist på kvalité för djur, natur och männsklig hälsa. Jag är lyckligt lottad som har råd och möjlighet att äta mycket frukt och grönt. Kul att du gillade inlägget sådnat här tycker jag är intressant att diskutera.
Kram!

Desiree said...

Anne, väldigt intressant att få perspektiv på mina priser jämfört med dina hos dig även om det inte blir helt exakt så säger denna omräkning en hel del. Håller med om att det är så att många fler går ut och äter väldigt ofta i USA för att det är så mycket billigare. Det blir ju så att kunskapen om att kunna laga mat och intresset går förlorad hos många. Lättjan kan också ta över när det är enklare att gå ut och äta, alla kan få beställa sitt, barnen får sitt och föräldrarna får sitt enligt önskemål. Att gå ut och äta för ofta bidrar också till ohälsan och det är samma vare sig man går ut och äter i USA eller Europa. För att pressa priserna på restaurang så öser de ofta på med fett, salt och socker som är billigt och ger nöjda smaklökar hos gäster/kunder.
Visst kan hälsoråden också gå till överdrift håller jag med om. När folk börjar komma med pekpinna om att man ska akta sig för att äta för mycket frukt för att det innehåller socker så tycker jag det blir för överdrivet. Jag kan förstå att kanske diabetiker bör se upp med frukt eller andra som befinner sig på strikt diet pga av medinska skäl men annars tycker jag det är överdrivet att jaga socker hos frukt eller vissa grönsaker som morötter.

Hi hi kan inte låta bli att le stort åt igenkänningsfaktorn då man varit hemma hos antigen mina eller C´s föräldrar och känner instinktivt att man måste detoxa sig då man kommer hem igen. Det blev så att jag åt min kvot av rött kött under de fyra dagar vi var i Sverige nu och jag har sagt till C att nu blir det detox ett tag. Alldeles för stabbig mat när man åker och hälsar på.
Har inte provat blomkålsris men är nyfiken på att testa. Såg något recept där man delar blomkålen i sina buketter och sedan kör i mixer. Minns inte om man ska köra den rå eller om man ska koka den lite lätt några minuter först. Får googla.
Jag älskar färgrann mat. En middagstallrik för mig ska ha färg och inte enbart bestå av vit, gul eller brun mat. Ledsamt när tallriken bara består av kött, potatis och sås och på sin höjd en rå skalad morot. Det är klart man väljer bort grönsaker om man bara får knapra på en rå morot som sallad eller enbart hela tiden äter en trist sallad som består av gurka, tomat och isbergssallad ( i för sig bättre än igen sallad alls). Gillar inte heller när salladen är alldeles för dränkt i dressing så att den nästintill ser vissen ut. En sallad ska vara fräsch, krispig och färgrik.
Har du några goda tips på hur du gör med Kale?

Kram!

eastcoastmom said...

Man äter ju så annorlunda nu mot vad man gjorde när i varje fall jag växte upp. Då fanns ju knappt sallad. Och fortfarande är sallad hos den äldre generationen, de som är 70-80 år, kall isbergssallad och kylskåpskalla tomater. Urk! Tomater måste vara rumstempererade! Och de håller sig jättebra framme, det lärde jag mig i Spanien.
Man ska vara kreativ med sallad, då blir det roligt och gott och känns inte som nåt måste.

Anne-Marie said...

Jag brukar också jämföra priser de gånger jag har varit i Sverige på besök. Och m{rkligt nog är det ungefär samma priser i våra affärer som i de svenska. Trots att Kalifornien är USAs jordbruks"vagga". Nu är det nog ovanligt dyrt hos oss och om jag befann mig i en större stad skulle det säkert vara billigare.
Jag åt inte kött under ett år utan bara fisk och vegetariskt. Tyvärr fick jag brister av olika mineraler som tog ett tag att rätta till.
Jag tycker grönsaker och frukt blivit väldigt dyra hos oss. Delvis beror det på att vi bor i en glesbygd men också pga torkan i Kalifornien.
Ja, tack till mörk choklad.! :) Äter det gärna kanske 1-2 bitar per gång. Köper nästan bara den ekologiska varianten numera.
Kram!

Anne said...

Har jag kale i sallad måste den vara super super finhackad, annars blir det för svårtuggat tycker jag. Det brukar tipsas på receptsidor att man med kale också ska "krama" in dressingen, blad för blad. Inte dränka den förstås (håller förresten med om det, överdressad sallad är inte gott) men krama in den. Inget jag provat men borde testa.
Men bäst tycker jag nog om kale som fräst i panna med pyttelite olja, kanske vitlök om man känner för det, salt och peppar. Då blir den som spenat att den krymper ihop.
Som med mycket annat tycker jag det är en vanesak, vissa saker blir man aldrig vän med oavsett hur många gånger man provar (typ selleri för mig, även om det i ärlighetens namn går bättre nu än förr) men vissa saker tar det tid med. Du håller säkert helt med mig.
Jag minns när jag för flera år sedan inte kunde äta ruccola, den kändes för "pepprig". Men jag fortsatte prova och idag känns det helt konstigt tänka sig, tvärtom tycker jag det "peppriga" är det som gör den god. Så det kan gå...
Jag erkänner jag är en sockerråtta, det är definitivt min last och jag är svag för choklad, efterrätter, chokladgodis, glass, kakor.... Jag kan också tycka om salt chips. Men jag dricker inte, röker inte, rör på mig, äter hälsosamt och balanserat majoriteen av veckans dagar så att unna sig det man tycker om på helgen tycker jag är helt ok och inte nåt som ska skapa ångest. Det brukar kännas skönt sedan på söndag när man återgår till sitt vanliga. du brukar ofta prata om balans också, på alla sätt och vis, så tror du kan förstå mitt sitt sätt att resonera här.

Desiree said...

Eastcoastmom, det du tar upp är tänkvärt som jag inte tänkte på att det vi tar för givet idag när det gäller utbud av frukt och grönt var inte alls samma då våra föräldrar växte upp. Håller med dig om att tomaterna inte ska förvaras i kylen.
Kram!

Desiree said...

Anne-Marie, även om man får betala extra för ekologiskt så är det värt det om man känner att man har råd. Visst är frukt och grönt långt från billigt men man kommer även långt med billigare grönt som rotfrukter och baljväxter och så får man inte glömma frusna grönsaker och bär heller som faktiskt är utmärkta.
Kram!

Desiree said...

Anne, tack för jättebra tips om kale, desssa ska jag testa och förhoppningsvis även få C att inte rynka på näsan för kale ;-)
Jag har självklart också mina svaga sidor och älskar choklad och glass. Försöker att äta rätt under veckan och tillåter lite onyttigheter på helgerna. Man måste ju leva lite också :-)
Kramar och ha en fin helg.

Taina said...

Jag har börjat bli noggrannare med "macro nutrients" och oj vad fel jag haft vad gäller vad man ska äta och hur mycket. Avocado är bra men inte HUR mycket som helst. Detsamma med frukt som innehåller mycket socker. Jag har fått veta att jag ska ha 40-40-20, carb, protein och fat.

Har inte jämfört priser, men för mitt välbefinnande så får det kosta vad det vill.

Kram kram

Desiree said...

Taina, later bra. Bara for att nagot ar nyttigt sa betyder det ju inte att man ska frossa I det.
Kram!