Thursday, May 12, 2016

Tordagsmix

Ett kort besök i Köpenhamn hann vi också med innan vi åkte vidare mot Sverige. Möttes upp med våra vänner från Lund och gick ut och åt på restaurangen L'Altro där ingen lämnade vare sig besviken eller hungrig. En Italiensk goding som kör med en fix meny på 3 eller fem rätter. Vi valde alla femrätters menyn som då handlar om mindre rätter. Det blev väldigt lagom. Vi fick in olika antipasti som sedan följdes av en pasta rätt till Primo och en kötträtt som Segundo, lite ostar och till slut en fräsch bär och youghurt mousse.

Köpenhamn är en stad jag älskar. Den är vacker. Danskarna kan verkligen detta med arkitektur. Massor med snygga områden och byggnader. Vi bodde på ett av Radisson hotellen med denna utsikt över stan. Känner att jag skulle behöva lite mer tid nästa gång i Köpenhamn så att jag hinner se lite mer av denna mysiga och vackra stad. 

Nästa dag tog vi tåget över Öresundsbron och i Malmö hämtade vi ut vår hyrbil. Därifrån tog det ca 2.5 timmar att köra till Blekinge.

Lycka för fyrfota är att kunna vistas på ett ställe som Makrilla Gård. Här kan de springa omkring eller bada som den svarta lurven Tore älskar att göra. Bästa leken är att någon står på strandkanten och kastar pinnar som han hoppar i och hämtar. Med ett stort språng från land rakt ut i vattnet.

 Snabb simtur ut till pinnen och sedan tillbaka mot bryggan.



På land är det sedan dags att skaka av sig vatten innan det är dags att plumsa i igen efter pinnen.
Kan knappt fatta att vi hade sådan tur med vädret förra långhelgen i Sverige. Det var lika fint i Schweiz också för den delen. Denna stundade Pingsthelg som också firas här med långhelg eftersom vi är lediga på måndag bjuder inte på lika fint väder. Idag och imorgon är det ihållande regn från morgon till kväll.


Äppelträdet på tomten där torpet ligger höll som bäst på att slå ut. I bakgrunden ser ni det lilla Pörtet där C's syster med familj brukar bo. 

Ha en fin torsdag.

4 comments:

eastcoastmom said...

Ja Köpenhamn är vackert!
Men tokgillar hur det ser ut runt gården!

Annika said...

Ja. och vilken matscen de har i KPH. Helt otroligt vad de kan de där med mat.
Gården är underbar. SÅ vacker!
OCH tänk vilket väder ni hade. Fantastiskt.
Kramar!!

Anne said...

Tycker Köpenhamn känns så annorlunda också, jämfört med andra nordiska städer som tex Stockholm. Helt annan vibe. Jag skulle också vilja se mer av Köpenhamn, vi var där några gånger med min familj som tonåring, men man upplever ju mycket annorlunda som tonåring än vuxen så vore kul se mer nu. Ja, vilket väder ni fick. Så mycket roligare besöka och åka hem om man har fint väder. Den restaurangen skulle jag för övrigt också gärna besöka. Apropå Köpenhamn och Danmark, har du sett danska-svenska serien bron? Alla säger den ska vara så bra, har självet kollat men har den på listan.
Kram!

Desiree said...

Eastcoastmom, ja absolut, Köpenhamn är en superhärlig stad. Vad kul att du gillar Gården så mycket.
Kram!

Annika, det fanns verkligen massor med bra restauranger att välja mellan, det var ganska svårt att välja. Eftersom denna hade fix meny så hoppades jag innerligt att den skulle vara bra och passa oss alla vilket den definitivt gjorde.
Kram!

Anne, jag håller helt med dig. Jag har inte sett sett svensk-danska serien Bron så det är något jag ska skriva upp på min lista. Kan knappt fatta att vi hade sådan tur med vädret allt blev mycket bättre, enklare och roligare när det är fint väder.
Kram!