Tuesday, May 24, 2016

Solothurn

I söndags gjorde vi en utflykt med vänner till charmiga Solothurn som ligger endast 45 minuter från Basel. Vi hade aldrig varit där innan, inte heller våra vänner som är Schweizare. Det var lite av en slump som gjorde att vi hamnade här. Men vi fick chansen att upptäcka denna charmiga lilla pärla. 
En liten stad med många vackra gamla hus och byggnader omgiven av en fin stadsmur. Många av dessa gamla städer har jättefina fontäner av olika slag som dessa.



 Torget med diverse cafeér och restauranger.


Det här gamla klocktornet var ju hur häftig och vackert som helst.

Stiliga husfasader med Wisteria.

Fina kullerstensgator med trevliga små boutiquer (dock inte öppna eftersom det var söndag).


Det som egentligen gjorde att vi hamnade i Solothurn var att de hade något som kallades för Bike Days, en festival med event av olika slag om cykling. Det fanns olika utställare för alla typer av cyklar, cykeltillbehör, cykelkläder. Det ordnades tävlingar och uppvisningar av olika slag. Cykling är en väldigt stor sport i Schweiz. Eftersom det finns gott om kullar och rejäla berg så har sporter som mountain biking och downhill vuxit rejält senaste årtiondet.

 Vi kollade bland annat in finalen i jumps. Det är inte vem som helst som kör sådana här hopp och trix. Internationell elit som tävlade i detta. Även bland dessa proffs var det en och annan som crashade.



E-bikes är något annat som verkligen vuxit rejält i popularitet. Det finns numer mountain bikes som är e-bikes. Det finns e-bikes som ser ut så här som coola moppar numer.
Hinderbana även för de små. Det gäller ju att börja i tid om man ska kunna tävla och fixa trix som killarna som gjorde dirt jumps ovan.


7 comments:

Anne said...

Åh vad jag gillade fasadbilden med wisterian och fönsterluckorna, så vackert. Det är nåt överlag med husfasader, jag är väldigt svag för sådana bilder. Skulle gärna ha husfasadsbilder/tavlor på nån vägg här hemma också.
Det där med fontäner i många europeiska små (och stora) städer känns som nåt rätt karaktäristiskt för just Europa. Fint. E-bikes har jag aldrig sett eller hört talas om, ooops antagligen jag som är hopplöst ute och oinsatt. Gulp, får lite pulshöjning bara se hur de gör sina jumps. Samtidigt, rätt imponerande vilka tricks de kan göra. Mysig helgutflykt.
Kram!

Anne-Marie said...

Verkligen en fin stad med mysiga gränder och vackra fasader.
Hög mysfaktor. :)
Jag blir nervös bara jag ser bilden av hur de hoppar och trixar med cyklarna. Skulle aldrig våga göra något liknande.
Trevlig utflykt ni kom iväg på.
Kram!

Desiree said...

Anne, den dar husfasaden tyckte jag ocksa valdigt mycket om. Det fina och praktiska med alla fontaner I Schweiz ar ocksa att vattnet ar drickbart sa att man kan dricka direct ur fotanen eller fylla pa sin vattenflaska medan man ar ute och gar.
E-bikes har blivit jattestort. Manga kor med e-bike da de har langre till jobbet och valjer att pendla med cykel eftersom du ganska latt kommer upp I 50 km per timme med en sadan.
Kram!

Anne-Marie, jepp du hittade helt ratt ord "hog mysfaktor". Jag skulle heller aldrig vaga prova nagot sadant har med hopp.
Kram!

Annika said...

SÅ vackert! SÅ vackra hus!
Gud, de där cykelbilderna får jag ont i benen av bara att se. Aldrig aldrig att jag nånsin skulle våga mig på ngt dylikt.
Kram!

Saltistjejen said...

Vilket mysigt ställe. Alla gamla hus och gatstenarna. Tycker så mycket om det och det känns verkligen europeiskt. Kul med "cykeltema" också. Haha men det ser vådligt jobbigt ut. Avancerat.
Kram!

Desiree said...

Annika, en jättecharmig liten stad som jag gärna återvänder till. Kul när man hittar oväntade pärlor som denna som inte alls ligger långt ifrån där man bor men som man egentligen inte visste om.
Kram!

Saltis, de där killarna har säkert börjat när de var 5-10 år och tränat stenhårt och haft is i magen också. Kul att kolla på iallafall.
Kram!

Charlotta Ljungblad said...

Guuud vad vackert! Ser alldeles LJUVLIGT ut!!!