Monday, May 2, 2016

Regnig Helg

Vi har haft några fina och soliga dagar i veckan men i lördags eftermiddag började regnet vräka ner igen. Sådär kul eftersom det nu varit regn just tre helger i rad. Regnade hela natten lördagen mot söndagen och hela söndagen också. Det blir ju grönt och fint i Basel iallafall.

Vi firade inte Valborg. Vet att svenska klubben anordnade någon typ av firande. Valborg känns inte så viktigt för mig. Det var väldigt länge sedan jag firade Valborg. Kanske något man firar mest som barn och om man har barn. Jag och C firade lördagen hemma med en god middag (citronrisotto med grön sparris och pilgrimsmusslor) följt av en mysig kväll i soffan med tända ljus och fleece filt. Kändes kallt och ruggigt med regnet. Söndag besökte vi en Design Mässa i Basel. Den var riktigt stor och det fanns mycket kul att se allt från kläder, smycken, möbler, väskor till cyklar. Kul att få träffa de som designat själva och se hur mycket kreativt och fint som skapas.

Nu är det maj månad. Första maj är en helgdag men eftersom den inföll på en söndag så blev den osynlig. 

C har nu börjat fylla blomsterlådorna på nedre balkongen med diverse fina blommor. Härligt med grönska och färgprakt. 






 Både småplantor som han köpt och sådana han har drivit upp själv från frön.



Nu när det varit så kallt senaste veckan så har han byggt dessa små mini-växthus till dem så att de ska vara mer skyddade.


Balkonglådorna har fyllts på med olika små fina blommor och tomatplantorna har nu en spaljé att klättra på.


Wisterian har börjat blomma. Alltid lika vackert och ett sådant härligt vårtecken.



Nu blommar också Syrenerna. Syren och liljekonvalj som jag hade i min brudbukett då vi gifte oss 1:juni i Sverige. Här blommar de redan strax före 1:a maj. Lite skillnad trots allt med att bo 15 breddgrader sydligare.

Dokumentär tips för er som har Netflix. Den handlar om det grymma ödet som dessa Killer Whales står inför då de hamnar i fångenskap hos parker som Sea World. Väldigt sevärd. Man blir förbannad på stora nöjesindustrier som Sea World och de lögner som de kommer med för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men man bör inte bara ifrågasätta Sea World utan också att vi överhuvudtaget har konceptet djurparker och vilda djur i fångenskap.

"The story of Tilikum, a captive killer whale that has taken the lives of several people, underscores problems within the sea-park industry, man's relationship to nature, and how little has been learned about these highly intelligent mammals".


Här är trailern för ni som vill se lite mer vad den handlar om.

4 comments:

Annika said...

Ja, samma trista väder här hos oss. Verkligen inte roligt.
Nej, Valborg är inget jag spiller krut på, eller saknar, heller.
Tycker inte den passar att flyttas på heller, alltså fira på annat håll än hemma.
Er helg låter skön!
Det är bra.
TACK för tipset på dokumentärfilmen.
Kram!

Anne said...

Det är trist när mönstret är att det överlag är fint och soligt men regnigt och ruggigt på helgerna. Då kan vädret upplevas som så mycket sämre än det egentligen varit den senaste månaden,för det är ju just helger som man har chansen att riktit njuta av det.
Den där dokumentären låter intressant och sevärd. Jag har (utan att ha sett dokumentären, jag antar att känslorna förstärks efter man sett en sådan film) väldigt dubbla känslor inför det här med djur i fångenskap (nöjesparker, zoo). Vi besöker stans zoo emellanåt men varje gångs känns det väl sådär, det är nåt negativt med att se djur på en liten yta, uppenbart i fångenskap. Sedan får de säga hur mycket de vill att djuren har det bra, behandlas väl osv. Det är ju inte deras rätta element. Den enda fördelen jag kan se och som jag nog kan tycka är den viktigaste aspeketen med zoo är utbildningsaspekten. Att barn och folk kan lära sig om olika djur, det blir mer intressant och lärorikt då folk kan se djuren istället för att bara läsa om det eller se en bild. Och kanske kan folk lära sig att i naturen och utanför behandla djur på ett varsamt sätt, bli upplysta om vilka djur som är utrotningshotade och vad man kan göra. Men samtidigt, det är ju ett rätt högt pris djuren får betala för att vara utställningsdjur för människor... Jag läste en intervju nyligen med den snart nya zoo-direktören som tillträder här och han sa att ett modernt zoo kommer mer och mer behöva jobba än mer med att vara uppbyggt som en kunskapskälla, ett ställde där man på olika sätt och mycket mer än idag interagerar utbildning. Att ett modernt zoo inte kan handla om att bara ha folk som står och glor på djur i en bur eller läser en halvdålig skylt som står bredvid utan att utbildnigssyftet måste interageras mycket mer, bli mer levande, lättillgängligt och anamma ny teknik mer. Det kan jag tycka låter bra, för att bara gå omkring och titta på typ djur i bur och säga wow räcker inte. Det känns grymt men kanske kan djur i fångenskap försvaras om man verkligen än mer kan nå ut med att lära människor om djur, naturen, hur allting hänger ihop och hur vi ska ta vara på djur och natur.
Kram!

Eleonor i Nashville said...

Vi har ocksa haft regn till och fran har. Och imorse en stor Thunderstorm sa hela huset skakade. Men vi sitter inne och ar sjuka sa det gor inte sa mycket att det regnar.
Vad fint med alla era blommor!!!!!
Blackfish ar en bra dokumentar. Och sa himla sorgligt att folk fortfarande gar till SEA world och spenderar pengar pa sant.

Jag kan tipsa om nagra filmer ifall du inte sett dom: Brooklyn, The Revenant och Room. Jag grat till alla filmerna ;)

Kram

Desiree said...

Annika, hoppas ni far finare vader till nasta helg sa att ni kan gora er hike da istallet. Nej, jag saknar inte Valborg som sagt.
Kram!

Eleonor, krya pa er och hoppas att ni alla mar battre snart. Jag fick mig en god tankestallare om Sea World och ovriga sadana stallen. Vill inte gynna dem mer. Jag har inte sett Brooklyn eller Room, sa tack for filmtipsen.
Kram!

Anne, denna dokumentar ar val vard att se. Den ar valdigt valgjord ocksa och fick bra betyg. Jag maste erkanna att vi sjalva gjorde ett besok pa just Sea World 2014. Hade jag sett dokumentaren innan hade jag absolut inte gatt dit. Jag kan personligen kanna att jag tycker att djuparker och zoo over lag kanns fel. Fel att berova speciellt de storre djuren sina vidder och marker som de behover och tranga in dem pa ett litet eller mindre omradern. Jag kommer att avsta zoo, circus och andra djurparker framover. Aqkvarium kanns mer ok om de inte har stora djur som delfiner eller killer whales.
Kramar!