Thursday, August 8, 2013

En ganska vanlig torsdag i augusti...

Godmorgon på er så här en torsdag i augusti. Idag regnar det och det känns bara bra. Vi har knappt haft regn på senaste månaden. Så det behövs. Det innebär också svalare temperaturer på kring 20 grader vilket jag också välkommnar. Känns mysigt med en regndag så här. Jag låg igår innan jag somnade och bara lyssnade på regndropparna som smattrade där ute. Det är mysigt.

Igår åt vi middag inomhus för första gången på hur länge som helst. Vi har suttit ute på altanen varje kväll och ätit. Men igår kväll kom regnet.

Läste i tidningen i Sverige om hur krångligt det blivit med att köpa biljetter då man ska åka kommunalt och tänkte på hur smidigt det är här. Här finns sådana här automater vid varje spårvagns och busshållplats där man kan köpa biljetter. Man kan köpa biljett för enkelresor eller ett häfte med 6 resor. Man kan betala kontant eller med kort i dessa automater. Sedan finns det också så att man köpa årskort men det kan man inte göra i dessa automater. Hur smidigt som helst. 


Only in Switzerland där man är galen i ost i alla dess former finns det självklart en egen kryddblandning för Racelette.


Detta är tydligen någon kryddsås som Schweizarna använder dagligen till det mesta fick jag lära mig på min tyska kurs här i Basel. Något som alltid står framme på borden på resturanger tillsammans med salt och peppar. Vet inte riktigt vad det är eller vad den smakar. Någon som testat denna?


Igår tog vi bilen och åkte och storhandlade i Tyskland som vi brukar. När jag gick förbi köttdisken och såg denna förpackning ovan slogs jag av att det är något som aboslut inte finns i Sverige. Korvsallad. Tyskarna älskar sin korv och det är helt naturligt för dem att göra en rätt som de kallar för korvsallad. Den består av strimlad rå falukorvaktig korv, tärnad gurka och tränad ost och violá en tysk sallad.


Gick förbi typ Åhlens här och såg dessa outfits i skyltfönstret. Jag har ju tidigare visat en annan "Hedi klänning" och trodde att detta var något som man sålde inför nationaldagen möjligtvis. Men nu har ju nationaldagen passerat och detta står uppställt som höstnytt. Jag undrar fortfarande när och var man ska ha på sig detta? Antar att Schweizarna är ett väldigt stolt och patriotiskt folk. Kanske inför October fest eller?


Så här ser det ut i vårt badrum just nu. Reparationer pågår. Det började med en liten spricka i kaklet som stadigt växte. Vi fick hit hantverkare som kollade och bedömde att vatten åkt in bakom sprickan och att kakelplattorna måste bytas. Rätt skönt att man bor i hyresrätt då och får sådant här åtgärdat. Vi hade kakelsättare här i måndags. Då det var blött bakom så ville han låta det torka några dagar så han återkommer imorgon för att sätta dit nya kakelplattor. Som tur är har vi två badrum och kan duscha i det andra så länge. Känns inte som de har några vidare fuktspärrar. Lite misstänksam men som sagt glad över att man inte äger lägenheten.



När jag plockade ur diskmaskinen här om dagen insåg jag att jag har en rätt gedigen Starbucks sammling av muggar. C har infört muggstopp för mig. Men ibland händer det att då jag varit i USA så slinker det ändå med någon extra fin ny mugg. Jag har fler än dessa då ett par stod kvar i disken. En sådan  här balja med kaffe varje morgon är något jag behöver för att gå igång.


Tidningar och magazin på engelska är ovanligt här. Finns en butik vid stora Banhof som säljer lite internationell press. Igår kostade jag på mig lite lyx och köpte dessa tre. Just att få tillgång till Svenska eller engelska tidningar är en sådan lyx. Lite som att få en present eller något gott som man gärna går och suger på lite i taget.
Augusti betyder ju kräftskiva för en Svenne. Här plannerar vi i svenne gänget att fixa en kräftskiva antigen nästa eller nästnästa helg. Något jag ser fram emot mycket. 

6 comments:

Taina said...

Här har vi också regn idag och nu är den höga luftfuktigheten tillbaka. Suck. Regnet och fukten och värmen har tagit kål på många blommor och buskar fick jag höra igår.

Det där med biljetter har jag fått uppleva när jag åkt spårvagn i Göteborg. Tidigare när de inte tog kort utan bara sedlar/mynt var det ett helvete för många. Speciellt de som inte bor i Sverige utan är där på besök vilket jag varit flera ggr med kolegor. Det hände att jag struntade i det och åkte gratis!

Ja du, skönt att man bor i en hyresrätt när sådana där saker händer. Just igår fick Jonas leka rörmokare. Men han är ganska händig och det är ju skönt. I det tidigare huset kunde vi bara ringa till "property managern"...

Kramar!!!

Annika said...

Ja, som Taina säger är det fuktigt igen.
OCH mulet.
Peter och jag drar strax mot NYC.

Varför är det så svårt med biljetter på SL i sve. FATTAR inte. JAG har också svårt att veta hur jag ska köpa. OCH nästan varje ggn strular mitt kort i de automaterna. jag har fått ge upp.
Det är för krångligt.

KUL med korvsallad. Ja nog älskar de sina korvar.
OCh goda är de ju.
MUMS!!
Jag äslkar tidningen Real Simple. har prenumererat på den i flera år.
Toppentidning.

Kramar denna torsdag!!

Desiree said...

Taina, i Stockholm är det rätt knöligt att resa kommunalt för nu tar de inte emot kontanter på något sätt. Man måste registera sig hos sl för att kunna köpa sms biljetter och andra biljetter. Inte så lätt för gammla eller för utländska besökare kan jag tänka mig.
Nu har det slutat regna här men det är fuktigt i luften. Det är skönt att det inte är så otroligt varmt iallafall utan kring 20 grader.
Tur att Jonas är händig. Det måste man nästan vara om man ska äga ett hus. Calle är också väldigt händig av sig men det är skönt att vi slipper oroa oss för hur pass omfattande denna skada är/kan vara eller om det blir mögel ect. Blir det illa flyttar vi och vi slipper stå för reparationskostnaderna.
Kram!

Annika, SL är svårt och krångligt nu till och med för en som mig som bott länge i Stockholm. Jag fick det att funka men jag fick sitta och läsa på deras hemsida ett bra tag nu när jag var i Sverige sist. Kan tänka mig att det är urjobbigt för dem som är äldre och sällan reser med SL och utländska besökare som inte har personnummer ect.
Ha en bra resa nu norrut och hoppas ni får det supernice på alla sätt.
Kram!

Katta said...

Att köpa biljetter för resor har å ena sidan blivit enklare men plötsligt känns det helt omöjligt att köpa en biljett, som t ex på SL. Fina bilder du bjuder på.

Tack vännen för din fina kommentar ang.återflytten och du vet ju hur det är.Kram

Charlotta Ljungblad said...

Haha, Maggi är en sådan sak vi alltid köper när vi är i ett land som säljer det. Har älskar det sedan jag var liten! Brukar ha det på omelett, till exempel. Supergott!

Desiree said...

Katta, mina föräldrar som sällan åker med SL tyckte det var jätteklurigt första gången. Det var nästan så de övervägde att ta bilen in till stan istället. Kul att du fick så många läsar på ditt inlägg om återflytt men synd att så få kommenterade. Det hade varit roligt att följa en sådan diskussion.
Kram!

Charlotta, då måste jag helt enkelt testa Maggi någongång :-)
Kram!