Thursday, August 29, 2013

Torsdags funderingar

Lite höst i luften. Det är lite svalare morgnar nu men på dagarna fortsätter det ännu att vara sköna sommartemperaturer. Lite tidigare sänker sig också solen ner över horizonten. Jag måste ändå säga att jag tycker mycket om de där morgnarna med lite krispig och sval morgonluft. Att det ligger så mycket löv på marken här beror på ett regnoväder som drog förbi lördag kväll med rätt rejäla vindar. Men visst ser det vackert och lite höstaktigt ut?

Lite höstlängtan börjar spira någonstanns i mig. Lövprassel, pumpor, rödvin, lite tända ljus på kvällen. Äpplen, svamp och skördefester och vinfestivaler av olika slag. Äppelpaj och få kunna sätta på sig sina cowboy boots ibland.

Vår altan har vi haft otroligt mycket glädje av hela sommaren lång. Detta har varit vårt bästa sommarrum, en stor favorit. Här har vi ätit i stort sett varje middag. Denna vecka har vi för första gången på länge ätit middag inne. Känns nästan konstigt att flytta in.

Skyfall. Igår då jag och en vän var ute och gick en promenad med hennes hund råkade vi ut för ett riktigt skyfall. Vädret har under denna vecka varit lite ostadigt. Risken för skurar har legat i luften hela veckan och igår kom det. Shit vad vi blev blöta. 


Nytt Qumquat träd. Vi köpte ytterligare ett Qumquat träd i helgen. Ett större träd. Så nu har vi ett stort och ett litet träd.

Imse vimse spindel. Bor man i Basel så är det bäst att man inte har spindelfobi. Det finns otroligt gott om olika småspindlar. Jag har inget emot dem så länge de håller sig utomhus.

Mycket franska ord i Basel tyskan. Jag säger fortfarande "fel" då jag säger Danke här istället för Merci. För mig känns det även lite lustigt då vi i vår tyska grupp här i Basel har två au-pair tjejer som går kursen som är Schweiziskor. De kommer dock från de franska delarna av Schweiz och även om de har fått läsa tyska i skolan så har den trillat bort då de inte använt sig av den. Även om Schweiz har fyra officela språk och tyskan och franskan är de två största så är det ändå relativt vattentäta skott mellan de olika delarna av landet.


Vi kollar lite på en semester vecka i september. Våra två veckor i Sverige som vi hade i juni känns väldigt avlägsna. Valet och kvalet står mellan Frankrike och Italien. Franska kusten uppe vid Normandie med sina söta och charmiga små fiskebyar. Ostron, äpplen, calvados och långa sköna promenader vid havet. Eller norra italien, Piedmonte med tryffel, Baroloviner, rik gammal kulturhistoria. Någon som varit antigen i trakterna kring Normandie eller i Piedmonte? Jag har lite beslutsångest.

Ha en finfin torsdag allihop.

5 comments:

Miss Marie said...

Vad lustigt att franskan och tyskan inte beblandar sig! Man tycker ju ändå att det borde bli så efter ett tag. Måste ju vara svårt att prata med varandra när man inte pratar samma språk fastän man bor i samma land! Lustigt, som du säger.

Jag ser också fram emot hösten nu! :)

Anne said...

Båda alternativen låter super.
Nästa sommar ska vi bila lite uppe i Normandie, jag har redan lite smått börjat läsa på. Så om nu väljer nåt sånt alternativ kommer jag läsa lite extra och ta till mig tips du kommer med.
Rese-och semestersuget är stort för mig också just nu.
Vi har tack och lov en resa inbokad om bara några veckor. Vi kommer göra en lite liknande tripp som annika gjorde i somras, Boston, Cape Cod. vi flyger till DC och bilar därifrån norrut och flyger sen hem från Boston. M är intresserad av Civil War battlefields så det blir en del sådana stopp också.Jag är grymt laddad, vi har ett rätt ambitiöst program vi gärna vill hinna med men det återstår att se om allting funkar med 2-åringen...
KRAM!

Anonymous said...

Samma problematik i Belgien som ju också är ett flerspråkigt land, att folk inte kan kommunicera med varandra över språkgränserna. men här är det ju också regelrättiga konflikter mellan de två språkgrupperna (tyska är det tredje officiella språket men det är en mini-minoritet som talar det, typ som rätoromanska i Schweiz). De flesta som talar flamländska vägrar att prata franska och pratar hellre engelska, oavsett om de kan franska eller inte, de fransktalande är inte särskilt bra på flamländska... I Bryssel är de flamländska skolorna populära bland de fransktalande eftersom man ofta behöver de två språken om man vill jobba inom service / administration. Det har blivit ett problem för de flamländska familjerna som tycker att det är för många som inte har flamländska som modersmål så nuförtiden är är x antal platser reserverade för just "äkta" flamländsktalande barn och ofta är det FÖRBJUDET att prata franska på rasterna!
Vi har varit i Normandie några ggr och det är väldigt trevligt! Vi bodde hos en kompis mamma som bodde i närheten av Le Tréport, mysigt område med kalkstensklippor, stor skillnad på ebb och flod och ja, god mat fokuserad så klart på fiskrätter. Känns som september skulle kunna vara en mysig månad för att besöka Normandie om ni inte är ute efter sol-garantin som ni skulle kunna få i Italien ;-)
Kram!

Desiree said...

Marie, jo det känns som sagt lite lustigt när man går tyska kurs tillsammans med andra som kommer från Schweiz fast bara en annan del. De har som sagt pluggat tyska i skolan men det blir väl som för många i Sverige att även om man pluggar ett språk i skolan men sällan använder det så får man aldrig chansen att öva in det så att det sitter. De finns de regioner där både tyskan och franskan blandar sig mer som befinner sig i "gränszonen". Men annars verkar det vara rätt vattentäta skott mellan de olika regionerna då det gäller språket.
Kramar!

Anne, underbart att ha en resa inplannerad och ha semester att se fram emot. Jag minns att du berättat om er road trip och efter att ha sett Annikas bilder och även fått följa Saltis på hennes semester i dessa trakter just nu så verkar ni ha mycket att se fram emot. Jag tror nog att det har alla förutsättningar att bli riktigt bra även med liten Stella. Man får kanske se till att ha en plan men ändå en plan som man kan vara lite flexibel runt och rucka lite på så tror jag att det kommer att bli kanon. Jag skulle själv väldigt gärna vilja åka till östkusten och åka ut till Cape Cod och dessa områden.
Kul att ni kikat lite på en framtida resa till Normanditrakterna. Lovar att skriva på bloggen om det och visa bilder så klart om vi bestämmer oss för det valet. Jag tror båda valen blir bra och jag tror säkert att vi kommer att besöka båda men vi får se vilket som blir först.
Kram!

Petchie, intressant detta med språkproblematiken som kan dyka upp och att ni har även den i ett mindre land som Belgien. Det blir ju dessutom extra problematiskt om det är en konflikt mellan de båda grupperna.
Kul att ni varit i Normandie och gillade det. Jag tror det blir bra att åka dit i just september månad. Under sommaren läste jag i boken att det blir mycket turister i de små fina kuststäderna så jag tror det är bättre att besöka antigen nu i september eller i maj/juni. Fiskrätter älskar jag så det kan liksom inte bli fel.
Kram!

Suzesan said...

INTE varit i Normandie men skulle GÄRNA. Mer det än Italien;)

CALVADoS hur gott är inte det då???

Kram
/Susanne