Monday, August 26, 2013

Fredags EFIT

Jag satte ihop en egen EFIT (ett foto i timmen) i fredags. Helt spontant då jag är urdålig på att hålla rätt på EFIT dagarna i blogvärlden. But here goes. Följ med mig ut i fredags som såg ut så här.

Kliver upp vid åtta tiden även om jag brukar vakna betydligt tidigare. Brukar normalt vakna vid 07 men C ligger gärna kvar och drar sig i sängen fram till 8 och då är det ju så himla gosigt att faktiskt ligga kvar där med honom. En tillfällig lyx i livet. I Stockholm brukade jag ju cykla iväg till jobbet redan vid 07 och jag och C brukade inte ses på morgonen. Sedan har ju C så nära till jobbet att han även om han kliver upp denna tid är på kontoret kl 09.

Kl 09. Frukost framför datorn.

Kl 09:40 dags att ta cykeln och far iväg ner mot stan för dagens lektion i tyska.

Min favorit gata med sin lövgröna tunnel i Basel. Denna gata väljer jag alltid att cykla på då jag åker ner till stan.


Passerar förbi den fina röda rådhusbyggnaden mitt emot torget i Basel. Här ligger även fina butiken. Basel´s NK som här heter Globus.

Kl 10. Dags för tyska på GGG skolan.

Tyskan håller på fram till 11:30. Tycker det är jättekul. Vi lär oss mycket om även Basel och vad saker och ting heter här på Schweizer tyska. 

 
Kl 12:00 på väg från tyskan mot gymet. Passerade några stånd som hade satts upp. Verkar som det var någon matfestival av något slag som skulle kicka igång fredag kväll.

Kl 12:15 på gymet. Dags för dagens pass i Boxersiece. Älskar mitt gym här i Basel som har super bra både instruktörer och pass. Favoritpassen är boxing, spinning och TRX.


Kl 14:30. Dags att kompletera lite inför dagens middag. Det finns två stora butikskedjor då det gäller mataffärer här, Migros eller Coop. Idag fick det bli Migros som ligger ett par kvarter från där vi bor.

Ost älskar de ju som sagt i Schweiz och det är de otroligt duktiga på. Finns ofantligt många sorter att välja på.


 
Kl 15:30. Passade på att göra tyska läxan och även att öva lite på tyska genom att läsa deras gratis tidning som här heter 20 minuter (deras motsvarighet till Metro). Väldigt bra att öva genom att läsa korta artiklar och slå upp man inte fattar i sitt lexikon. Det var soligt och fint väder så jag satte mig ute på vår altan.

Kl 17:30. När C kom hem fick det bli lite mer handling. Åkte till Tyskland för att handla lite kött och fisk som är betydligt billigare där än här i Schweiz. Det brukar vara så himla mycket folk på lördagar och vi skulle få gäster lördag kväll så vi ville passa på att klara av handlingen redan under fredagen. Åkte till Hieber som är min favorit mataffär i Tyskland. En underbar affär att handla i med jättefina frukt och grönsaksdiskar samt fina kött och fiskdiskar också. Tyvärr blev vi fast i kö så denna handling tog längre tid än beräknat.

Kl 20. Lagar middag. Rostar tomater och vitlök i ugnen för att göra en tomatsoppa.


Kl 20:50 Äntligen middag med kantarell toast till soppan. Så gott. Årets första kantareller.

Sedan tog visst fotandet slut för kvällen. Men vi satt ute på vår altan och åt middag och njöt av kvällen  innan fredagströttheten slog till och vi somnade gott.






6 comments:

Annika said...

Trevligt med EFIT!!
Jag glömmer det alltid.
ALLTID!!
Så det är lika bra att köra en egen dag, som du gjort nu.
KUL med EFIT är det alltid.
Roligt att tyskan går så bra.
EN bra dag!!
Kramar!!

Desiree said...

Annika, ja visst är det! Jag har saknat EFIT så jag satte som sagt ihop ett eget helt sponant. Kul att du gillade det :-)
Kram!

Anne said...

EFIT ar kul, oavsett nar det gors. Kantarellerna ser sa goda ut, kanske de précis borjat saljas? Nar jag gor tomatsoppa rostar jag ocksa tomaterna forst, précis som du gjorde.
De dar ostdiskarna skulle jag gilla...
Precis, det har ar en tillfalig fas I livet. Snart, snart kommer du jobba ma-fre och leva ett hektiskt jobbliv igen.
Hur kanns det annars? Borjar du sakna ett job eller kanns det fortfatande skont och ok med denna paus?
KRAM!

Anonymous said...

Migros är min favoritmataffär i Schweiz! Har ni testat den vita kalvkorven än som jag tipsade om för några månader sedan? Den köper jag alltid på Migros, tror att de är paketerade två och två i vacuumförpackning. Kalvkorv plus rösti är så gott!
Kul att du gillar din tyskkurs och är så motiverad - lättare att behålla motivationen när man är på plats i landet! Undrar också precis som Anne om du trivs med tillvaron som språkstudent och att njuta av omgivningarna eller börjar du bli trött på att inte jobba? Skulle du kunna engagera dig i någon obetald aktivitet om du vill komma ut lite? Jag jobbade ju som volontär på ett franskt språkinstitut i Puerto Rico för att träffa fler folk och använda min franska och spanska.
Kram!

Desiree said...

Anne, ah så du brukar också rosta dina tomater i ugnen då du gör soppa. Det är första gången jag testade men tycke det blev superbra så det ska jag absolut göra flera gånger. Jo man vet inte hur länge det "goda livet" varar så det gäller att passa på att göra det man inte kommer kunna göra sedan. Jag vill allra helst ha ett jobb där jag kan jobba 75-80% så att jag får viss flexibilitet och även kan fortsätta med mina tyskastudier. Jag vill ju gärna ha ett jobb och tjäna egna pengar, få pansionspoäng med mera men egentligen är det ju inte så att jag saknar ett jobb och tycker att det är tråkigt. Jag trivs bra med plugg och andra projekt som jag har men som sagt vill ha jobb men jobba deltid helst.
Kramar!

Petchie, ja den är toppen. Gillar Migros mycket. Trodde jag skulle gilla Coop mer men det har blivit så att jag väljer Migros framför Coop. Jepp har testat kalvkorven och instämmer om att den är verkligen god. Det är faktiskt C´s favoritkorv.
Det här med språk märker jag tycker är kul. Jag känner att det går framåt och att jag har lärt mig mycket på dessa 7 månader. Mycket mer än vad jag hade trott och hoppats på. Kanske har jag rätt intresse och motivation för språk och kanske även att jag har lätt för att lära mig. Det är fakstiskt inte alls så att jag känner att jag har långtråkigt på något sätt. Har fått flera erbjudanden om olika aktivteter att egagera mig i som gärna skulle tagit på mig men jag har hållt igen då jag inte vill ta på mig uppdrag som jag sedan om jag får jobb inte kan lägga åt sidan. Sedan är det ju även så att själv jobbsöket tar mycket tid. Via amerikanska föreningen finns det massor med frivilliga aktivteter som jag gärna hade gett tid till men jag vill som sagt inte dra på mig för mycket eftersom mitt fokus just nu ändå ska ligga på att söka och finna jobb samt lära mig språket. Men jag håller aboslut med dig om att det är ett jättebra sätt att träffa nytt folk och öva på språket genom att engagera sig i olika voluntär aktiviteter.
Kramar!

Suzesan said...

Vilken härlig EFIT. Kul att se. BRA att läsa tidningar. Läste själv meningen utan ha ha problem. GLAD att jag minns;)

Prata det är värre det. Gjorde det i somras och fick beröm- fast vissa tyskar är så roliga för de vill helst ha ett hemligt språk och bli förvånade när språket itne kan sätta nåt på tvären. Här. De frågar på tyska. Hade varit roligt att lära mig schweizertyska

Kram
/Susanne

Kram
/Susanne