Tuesday, August 6, 2013

Ticinos bergsbyar

Vi tog tåget ner mot Ticino som är Schweiz sydligaste del av landet som också gränsar mot Italien. Här nere känns det nästintill som om man är i italien. Det är italiensk kultur, mat och det italienska språket som talas. Nästan så att man får påminna sig om att man är kvar i Schweiz. Jag kan förundras över att ett sådant relativt litet land som Schweiz är så rikt på mångfalld. Det är fantastiskt. 

Det tog oss ca 4 timmar med tåget till Lugano där vi hämtade bilen och sedan stoppade vi in väskorna och körde strax norr om Lugano till Bellinzona. Bellinzona är en sådan där riktigt gammal vacker stad känd för sina tre medeltida borgar som är belägna på kullarna kring staden. 

Kring staden går också den gammla ringmuren. Lite som i Visby fast med fler torn.

 Några av världes bäst bevarade medeltida borgar. Uppsatta på UNESCOS världsarvslista.

En vacker gammal småstad. Vi njöt av att strosa omkring på gatorna här även om det var en varm dag. Satte oss ner på en uteservering på torget och beställde varsin stor mineralvatten och kaffe. En vanlig kaffe här nere är per automatik en stark nattsvart espresso.

Vi lämnade Bellinzona och dalen bakom oss och körde med Sofia upp längst med några riktiga serpentinvägar upp i bergen. Riktiga hårnålskurvor som man pustar ut efter varje då man sluppit möte. 


Jag hade i min kära och trogna Fodor guidebok hittat ett litet litet B&B i en av bergsbyarna som hette Paudo. En så pass liten by där vägarna inte hade namn. Fanns inga adresser att mata in i GPS:en utan vi fick mata in byns namn och sedan där fann vi sedan vårt lilla B&B utan problem. 

Vi bodde på lilla Grotto Paudese med endast fyra gästrum. Älskade denna lilla by. Bortom alla turiststråk. En lugn liten oas där vi satte oss ner i dessa solstolar och njöt av utsikten och något kallt och gott att dricka efter vår färd.

Vi skålade för Sofia med ett glas god och kyld Prosseco.


Vi nöjt av en helt fantastisk måltid här. Bland det bästa och godaste som jag ätit på länge. Det fanns ingen meny där man valde rätter utan en pre-fixed meny som bestod av tre olika små soppor till förrät. Sedan fick vi in denna saffrans och skaldjursrisotto följt av lite forell  med en creme fraiche sås. Vi fick sedan en bit kalv och sist en helt ljuvlig och väldigt fräsch youghurt cheesecake. 

Vi drack en Merlot från Ticino. Här nere produceras mycket vin. Den druva som oldas i huvudsak är just Merlo. Vill absolut komma tillbaka hit och åka runt bland vingårdarna och prova vin här nere. 

Vår utsikt från vårt lilla rum. Lite dis i luften men en utsikt som helt klart var svår att slita sig från. Här uppe i bergen var det inte heller lika hett som nere i dalen. Jag var lite orolig för jag visste att det absolut inte fanns AC på vårt B&B som på de flesta andra ställen. Men det var inga som helst problem. Vi sov otroligt gott. Bättre här än i Basel. 

I Ticino området finns två stora sjöar, Lago di Lugano och Lago Maggioiore. Jag tror det är Lago Maggioiore man ser här.


Känns som sagt som man kommit till Italien då man befinner sig här nere. En exotisk och subtropisk del av Schweiz. De katoliska inslagen finns helt klart här nere med olika Madonna bilder som denna.


Frukost innan det var dags att lämna vår lilla charmiga bergsby. Gott rustikt hemmabakat bröd, hemmagjord jordgubbssylt och en slags mjuk bergsost med lite lufttorkad skinka.

 
Vi for vidare in i en annan del av bergen. Passerade dalen innan vi åkte upp längst med ytterligare en bergskamm. Åkte mot ett ställe som heter Lavertezzo.

 
Små fantastiskt charmiga och vackra bergsbyar.

Vi såg att det var mycket folk på sina ställen och att de hade badkläder på sig så vi blev nyfikna. Stannade till vid ett ställe och fann detta! Klart smaragdgrönt vatten som forsade ner och bildade små naturliga pooler. Hur coolt och häftigt som helst.



Här nere kan man köra Canyoning så som vi gjorde i Frankrike så det är något vi klart ska kolla upp.

Maffig och storslagen natur. Det är just till sådana här små turer och upptäcksfärder vi är otoligt glada över att ha bil. Vi hade aldrig hittat det här stället annars känns det som. Det var C som sett ett vykort då vi gick runt i Bellinzona och sa att vi kanske skulle ta oss en tur till Lavazzo.

Här hänger nästan bergsbyarna på klippavsatserna. Det känns också som om tiden nästintill har stått still här de senaste hundra åren. Små bergsbyar som dessa är lätta att förälska sig i. 

Imorgon tänkte jag visa lite mer av hur det ser ut kring sjöarna. Idag fick ni fick ni följa med upp i bergen imorgon ner i dalarna.

10 comments:

Taina said...

Breathtaking! Helt otroligt vackert! Bergsbyn är ju hur charmig som helst.

Ni är verkligen duktiga på att se er omkring var ni än befinner er.

Kramar!

Taina said...

Breathtaking! Helt otroligt vackert! Bergsbyn är ju hur charmig som helst.

Ni är verkligen duktiga på att se er omkring var ni än befinner er.

Kramar!

Annika said...

SÅ otroligt vackert!!
WOW!!
ÅÅ vilka platser du får se, och vilken mat du får äta.
Jag blir hungrig bara jag ser bilderna.
Underbart!
Jag förstår att du blir kör hela tiden i din vackra del av världen.
Säger som Taina, ni är SÅ duktiga på att se er omkring och njuta av livet.
SÅ ska det vara.
KRAMAR!!!

Desiree said...

Taina, tack :-)
Det finns så mycket att se och så mycket kvar men vi tar lite i taget. Vi har ju plannerat att stanna ett tag så man behöver ju inte fara runt som en tok men samtidigt så behöver man absolut inte sitta hemma och ha tråkigt om man säger så.
Kram!

Annika, det här lilla B&B:et var helt otroligt charmigt. Så äkta och genuint och vilken middag! Ett enkelt ställe men det var som man hamnat på bästa italienska krogen. Helt underbart :-)
Man somnade ovaggad och vaknade till den magnifika utsikten som jag hade svårt att se mig mätt på. Känner mig ofantligt lyckligt lottad som får se och uppleva allt detta.
Kraaam!

Katta said...

Härligt! nu fick jag en återflash på Italien igen. Det är underbart att ha så nära till många fina ställen att resa iväg till. Sedan är ni duktiga på att ta för er saker, det gillar jag! Alltid lika roligt att läsa din blogg.

Dessa B&B är helt i min smak, lite genuint och trevligt. Gillar inte alls dessa stora hotell drakar, då man kommer ner för frukost vet man i regel inte ens i vilket land man är i!

Kram

Desiree said...

Katta, jag har fått så mycket underbar inspiration och tips från din Italien resa. Det ligger ju inte allt för långt bort så det är inlägg jag kommer att gå tillbaka till och läsa igen då vi åker ner och åker runt i dessa trakter du precis varit i. Den resa du gjorde där lät helt i min smak. Bloggens värld är fantastisk för man kan utbyta så mycket intressant information och inspiration med varandra.
Kramar!

Saltistjejen said...

Helt fantastiskt! Vilken natur! Och vad häftigt det är med sådana där gamla byar eller samhällen. jag gillar det. Häftigt om ni kan köra canyoning också där så som ni gjort tidigare.
Tack för att man fick följa med på er resa!
Kram!!

Desiree said...

Saltis, ja helt fantastiskt håller jag helt med om. Jag kollade upp detta med canyoning och det finns mycket att välja på här. Det hoppas jag absolut att vi kan få tillfälle att göra igen.
Kram!

Suzesan said...

Ofattbart. Vet att Schweiz är vackert men det blir bara bättre och bättre med dina bilder. TÄNK att du får vara med om allt detta, coolingar.Tack för du visar alla bilder.

Kram
/Susanne

Suzesan said...

Jo nåt mer VATTNET ser ju så vacker ut. Färgen. FIN BILD på dig och jag hade inte klarat sitta som du jag hade simmat. Direkt. MATEN. WOW. Kalv är SÅ gott men allt såg så fint ut. Tänk vad en blomma lyfter upp en måltid. Tänk vad man skulle trivas på ett sånt B & B en tid.

Kram
/Susanne