Monday, August 5, 2013

Måndag i punktform

Ny vecka och ny månad. Jag tror jag kör lite punkter idag så här på en måndag då jag ännu inte riktigt hunnit gå igenom helgens alla bilder från vår weekend trip till Ticino i södra Schweiz. 

Augusti, helt otroligt att vi kommit fram till sensommaren redan. Fattar inte riktigt vart juli tog vägen. Men förutom böjan på juli så har resten av den månaden gått i ganska lungt tempo. Jag kan faktiskt uppskatta att tillvaron inte alltid behöver rusa fram i 180 knyck. Det finns en tjusning i att kunna hantera ett lugnare tempo också.

Semestern, våra två veckor i Sverige, i Stockholm. Två toppenfina veckor som vi nöjt av på många sätt med vackert väder och många härliga kvällar med vänner och familj. Att få möjligheten att låna lägenhet och bo på egen hand gjorde att vi kände att vi fick mycket mer av egen semester. Tummen upp för detta. Semester direkt efter midsommar tycker jag dock är för tidigt för mig. Våra två veckor med sista veckan i juni och första i juli är något jag förmodligen inte kommer att köra med igen. Om man bara ska ta två veckor så vill jag gärna göra det längre fram på sommaren gärna mot slutet istället för början.


Första sommaren i Basel. Jag har fått utforska mer av stan i ett lungt tempo och hitta egna små smultronställen. Jag har fått uppleva underbara sommarkvällar vid Rhen och mycket annat. Även om C har jobbat och tempot varit lungt så är det något jag har njutit och uppskattat denna första sommar. Basel är en stad som har en hel del att erbjuda. Det händer mycket för att vara en liten stad. Mycket musikaliska evenemang av olika slag.

Tidningar och magazin av olika slag är något jag saknar en del. Det finns ju förvisso men allt är på tyska och än så länge är min tyska inte så bra så att jag kan hänga med och läsa artiklar. Det säljs nästan inga tidningar på engelska här. På stationen och flygplatsen endast. Jag tog därför och unnade mig en prenumeration på National Geographic Traveller.

Hetta. Jo nog har vi fått smaka på hetta här i Basel med gassande sol och temperaturer på 37-38 grader. Svetten har lackat och man har pustat. Dock evigt tacksam över både Rhen och andra floder i närområdet som erbjuder svalka. Är också glad att vi hittat och upptäckt ett jättefint och stort Schwimbad bara ett stenkast från vår lägenhet. Idag är ytterligare en riktigt het dag där temperaturen ligger på 36 grader, pust. Jag duschar lätt tre gånger om dagen i denna hetta. Duschen efter träningen håller en fräsch väldigt kort. 

Sommarmat. När det är så varmt ute orkar man varken stå och laga en massa mat eller äta en massa varm mat. Vi har ätit ute på altanen i stort sett varje kväll hela juli månad. Det har fått bli en hel del vegetariskt. Vi äter faktiskt väldigt lite kött, blir mest fågel, fisk eller veggo. Jag har testa lite nya recept under sommaren. Gjorde några apricot quesadillas som blev vädligt goda. Har också lagat kalla soppor som gaspazo. Gott när det är riktigt varmt ute.


Tomater i olika färger är så vackert. En sallad med en sådan tomatmix i olika kulörer blir väldigt gott med lite mozarella eller fetaost. Vår egna tomatplanta har gett skörd. Igår åt vi våra egna små körbärstomater i sallen. Smakar liksom extra gott för att man odlat dem själv och vet att de har fått bli solmogna på vår altan.


Nya bilen. Vår nya svarta pärla som heter Sofia. Alla våra bilar har alltid haft namn så detta är svarta Sofia. Ytterligare en Mazda CX7 blev det. Precis en sådan vi hade innan men denna är från 2010 så den har fler moderna finesser. Den känns faktiskt helt sprillans ny. Den lukar till och med fortfarande nytt invändigt. Den är i otroligt gott skick. Vår "Mazdarati" som C gillar att säga. 

Känns helt underbart att ha bil igen tycker vi båda. Tåg i all ära men vi har saknat bil. 

-Bil underlättar när man åker och handlar. Det har varit jobbigt att behöva göra betydligt fler turer och lasta allt i ryggsäck och på cykel. 

-Även om det är ypperliga tågförbindelser i Schweiz så kommer man inte åt de där små smultronställena som ligger off the beaten path. Vi hade kommit upp bland de små bergsbyarna i Ticino där jag hittade det mest ljuvliga lilla B&B som vi bodde på om vi inte hade haft bilen. 

-Tåg kräver betydligt mer plannering och är inte heller helt billigt. Här bygger det på att man har köpt ett kort för halv taxa som kostar ca 1500 kronor och att man sedan åker mycket tåg. Då lönar det sig. Men för enstaka resor utan halv taxa kortet så blir det snabbt dyrt. 

- Tåg kan helt klart ha sina påfestningar det också. Man delar trots allt tågkupé med många andra och blir därför utsatt för en hel del ibland.

- Vi älskar att åka på olika road trips och ser fram emot många härliga turer med Sofia. 

7 comments:

eastcoastmom said...

Vilka fina bilder från stan, Basel ser mysigt ut!

Katta said...

Roligt med din måndagslista! Jag tycker att Basel med dess omgivningar är mycket vackert och har mycket att erbjuda. Hur går det med din tyska? Jag tycker det är intressant att följa er nya flytt igen. Det blir som nya saker att förkrovra sig i, det gillarr jag mycket.

Anne-Marie said...

Härligt med ny bil! Och självklart skall bilen ha ett namn. Min heter Jen. :)
Tåg i Schweiz är inte dumt (jag och min kompis åkte ju tåg under vår rundresa) men med bil går det ju att ta sig överallt.
Ni verkar ha "hittat hem" i Basel känns det som. Måste kännas skönt.
Kramar!!

Annika said...

Trevligt med måndagslistor.
Jag älskar punktinlägg.
Härligt att ni trivs såååå fint i Basel.
SÅ glad för det. Det liksom osar trivsel om alla dina inlägg.
Lovely!
Vilken god mat.
Själv har jag precis lagat klart kvällens mål mat: pastasallad.
Gillar er bil.
SNYGG!!!
Kram!!

Charlie sa ... said...

Härligt punktinlägg!

Och underbara bilder. Så fint du skriver och jag håller med dig, obegripligt att vi redan är i augusti.

Delar sommarmaten, så mycket gott det finns som är lättare. Nu är grönsakerna som bäst. Och vackert också, med alla färgerna.

Vilken hetta ni har nu. Vi har varmt, men under 30-grader. Förstår om det blir dusch flera gånger per dag.

Grattis till nya bilen, så fin!

Ser fram emot helgens bilder. Minns hur vackert det var i Ascona och Locarno.

KRAM!

Desiree said...

Eastcoastmom, tack. Det är en väldigt mysig och trevlig stad.
Kram!

Katta, tack. Jodå det går framåt med tyskan men jag har lång väg kvar och jag behöver öva så mycket som möjligt. KOmmer att läsa fortsättningskursen här till hösten och sedan får jag se till att ta tillfälle och öva som sagt. Men visst hjälper det att höra och ha språket runt omkring sig då man lär sig ett nytt språk.
Jag älskar bloggens värld just för att den är så lärorik och man får följa varandras tillvaro runt om i världen.
Kramar!

Anne-Marie, vad kul att höra att du också har namn på din bil. Fler än vi som kör med detta :-)
Jo vi känner fakstiskt båda att vi har hittat hem här och det känns otroligt bra.
Kramar!

Annika, jag gillar dina punktlistor också massor. Eastcostmom kör ju också regelbundet med sådana och det är alltid kul. Mmmm lät väldigt gott med pastasallad. Det kanske jag ska ta och fixa till kvällen.
Kram!

Lotta, tack. Jo här är det hetta. När det blir över 35 blir det faktiskt så att man känner att man smälter bort nästintill. Så himla kul att du varit i både Ascona och Locarno. Väldigt fina ställen båda två. Vill absolut återvända till dessa trakter. Finns jättemycket kvar för oss att se både här nere och i övriga Schweiz.
Kram!

Suzesan said...

Hon var ju fin Svarta Sofia;)

Jag älskar de där små tomaterna. De i olka färger är så underbara i smakerna. Här kallas de trädgårdstomater och ÄR så goda. Solmogna tomater är ju så GOTT! Roligt att ta era egna.

Jag har Pak Choy på odling på balkongen. Spännande. Jag lär mig den nu så jag vet hur den funkar. Pakchoy och steka i lite smör. Lite salt och peppar eller skära ner i strimlor i en god soppa. Kanske kycklingsoppa/buljong.

kram
/Susanne