Monday, September 2, 2013

Hello September

Dags att ta förväl av sommaren och officelt välkommna hösten. Jag ser fram emot min första höst här i Basel. Finns massor jag vill se, göra och uppleva. Ser fram emot höstmarknad, höstfärger i alperna och i Schwartzwald. Skördefester, vinprovningar och vinfestivaler. Höstmys med tända ljus och goda middagar. Hoppas på en längre och lite mildare höst här men vi får väl se.


Nu kan man köpa kantareller och annan svamp på torget liksom pumpor och höstäpplen. Gillar dock inte äpplena med allt för tunnt skal och som är för mjöliga heller. Schweizarna är väldigt mycket för lokal producerat vilket är toppen. Nu säljs endast Schweiska äppelsorter i butikerna. Under sommaren såldes endast Schweizisk odlade tomater. Positivt att man tar till vara på det som det egna landet producerar.


Helgen har varit skön med en mängd olika aktiviteter, platser och upplevelser. Kameran har fått jobba sig varm denna helg. Men det är ju precis så jag helst vill ha det. Det har varit kanonväder hela helgen i princip. Än känner man sommar i luften. I fredags var det ca 25 grader. Jag tog mig iväg till Tinguly museet spontant för att lyssna på lite Jazz. De har jazzkonserter här sista fredagen i varje månad. Man betalar inträde till museet så får man även lyssna på jazzen. En bra konsert med en kille från Sydafrika som spelade trumpet otroligt vackert. Efter jazzen såldes vin, öl och snacks ute i parken. Jag skulle dock mötas upp med C senare så jag skippade detta.

Basel är en otroligt mysig stad med många inbjudande uteserveringar. 

Jag och C möttes upp och tog en AW på ett ställe som jag väldigt gärna velat prova. Jag fick även träffa på några ur C´s mountainbike gäng som kom dit lite senare. Kul att få ansiken dem som jag hört så mycket om. Dessa jätte hibiskusar utanför var väl coola? Har aldrig sett sådana här stora innan.



Både lördag och söndag bar det av på road trip. Lördag stack vi iväg med några av mina svenska kompisar. Här sitter C med H och F. Inser att jag har en lång lista på ställen i Schweiz som jag vill se och besöka. Lördag blev det Schweiz med en liten avstickare till Tyskland och söndag blev det Frankrike.

Ny vecka och det finns en hel del som händer denna vecka. Vinprovning, mingel på ett galleri och grillkväll som planneras bland annat. Har redan en känsla av att den här hösten kommer att gå snabbt, ruggigt snabbt.

7 comments:

eastcoastmom said...

Tycker det är så cool att du kan resa så mellan länderna, att det är så nära!

Charlie sa ... said...

Verkligen, Europa när det är som bäst. Skulle trivas enormt med det!

Härlig helg ni haft och jag suger åt mig. Skördemarknader och lokalodlat = bland det bästa som finns. Ni har verkligen en fin höst att se fram emot!

Kram
Lotta

Desiree said...

Eastcoastmom, jag måste instämma. Även om jag bott här ett tag nu så är det fortfarande uber-coolt att kunna göra just detta. Känns väldigt internationellt.
Kram!

Lotta, jag är säker på att du skulle älska att bo mitt i smeten i Europa du också. Jag ser fram emot hösten då du visar härliga skörde bilder från USA och så får jag visa upp skörde bilder från Europa.
Kram!

Anne said...

jag tror din höst kommer bli jättebra och rusa förbi, du har så mycket idéer och planer så det kommer bli en riktigt bra höst.
Just hösten tycker jag ofta går så fort, den bara rusar förbi. Vips är det december och den månaden går alltid fort i och med det händer lite extra i och med jul, nyår och veckorna före som leder till det.
Som du ju vet är Thanksgiving en annan bra grej i USA som gör hösten känns uppdelad och att den går fort.
Däremot måste jag säga att januari-mars (eller nåt sånt) tycker jag kan vara lång och kännas riktigt seg och tröstlös ibland. Den tiden på året kan vara dryg. Ja, vintern alltså. Tror månaden jag tycker absolut sämst om är januari.
KRAM!

Desiree said...

Anne, jag håller helt med dig. Hösten går rätt snabbt och december månad brukar gå extra snabbt. Hösten i USA är en jättefin årstid och Thanksgivning är en högtid som jag tycker mycket om. Vi har faktiskt redan planer på att fira Thanskgivning här med vänner som tidigare bott i USA. Ska bli jättekul!
Håller sedan också med dig beträffande januari till mars som är seeega på ett helt annat sätt. Alla högtider och festligheter är slut, det är vinter och man börjar längta efter vår men det brukar dröja. Hi hi jag brukar likna januari med en lång seg måndag på jobbet.
Kram!

Suzesan said...

Härliga höst"frukter" Skördetider ljuvligt. Så växa och skörda. SER min favvo ostronskivling. Synd att de delar den så i enstaka svampar. Men den med KLUMPOT vet jag ju inte vad det är. Vit fot och liten hatt.


Kram
/Susanne

Katta said...

Än en gång! Härligt,. vackert! Europa är så vackert och speciellt dina omgivningar! Kram