Wednesday, September 18, 2013

Lite mer Franskt


Vi bodde i grannby till Nuits-St.George. I dessa trakter odlar man inte bara vin utan också svarta vinbär som man bland annat gör svartvinbärslikör av eller Cassis som det heter här. Cassisen ingår ju i en Kir-Royal (mousserande vin och en gnutta Cassis).

Det var kul att få besöka Cassis producenten och få en guidad tur av deras lokaler. De berättade en hel del om Cassis produktionen och historian. Vi fick gå in rum där tunnorna låg på rad och det dofade alldeles ljuvligt gott och sött från Cassislikören som låg och mognade till sig i tunnorna.

Besöket avslutades med en liten Cassisprovning också. Väldans gott men vädigt sött också då man dricker den rakt av. Vi fick prova den med vitt vin (kallas då en Kir) och med mousserande vin som då blir en Kir-Royal. Här dricks Cassisen även blandat med rödvin. Vi köpte med oss en flaska cassis för att göra en Kir-Royal senare på kvällen.


Vi beslöt oss för att åka vidare mot områdena i Bourgogne där de vita druvorna odlas. Åkte väster ut mot Chablis där chardonnay druvan är den stora druvan.

Chablis var ännu en sådan där liten fransk pärla till stad. En vacker småstad full av charm med sina kullerstensgator, torg och gammla hus. Hade vädrets makter varit bättre så tror jag vi hade njutit ännu mer och passat på att promenera mer än vad vi gjorde. Men regnet låg tjockt i luften så vi slank in på ett av vinproducenternas hus.

Beslutatde oss för att prova William Fevres Chablis viner. Chablis viner smakar ju inte alls som andra mer traditionella chardonnay viner utan dessa är väldigt friska med fina mineraltoner i sin smak. Igen så är det fascinerande hur mycket marken och klimatet gör och påverkar druvorna i sina smaker. Det räcker med att förflytta sig korta sträckor inom samma vinområde för att få en helt annan smak på vinet beroende på om druvorna vuxit högre upp, fått mer eller mindre sol, hur bra marken håller eller dränerar regnvatten osv osv. Goda friska fina smaker. 

Här hade vi dessutom tur som hamnade hos en man som dels villigt berättade mycket om vingården, dess historia och produktion. Svarade på alla våra nyfikna frågor och dessutom kunde väldigt bra engelska. Jag har igen känt under denna resa att jag framöver gärna skulle vilja lära mig en uns franska för det skulle vara väldigt både värdefullt och behjälpligt. 
Lite bilder från söta Chablis innan regnet tog över helt.


Nästa kapitel är ju maten här i Frankrike. Man äter och njuter som prinsar och princessor känns det som. Gott vin och god mat hör ju ihop och det förstår man verkligen då man reser omkring här nere. Hotellet vi bodde på i Chablis var känt för sin mat och sin resturang så kvällens middag avnjöts där.

Lite rabarber tema på min meny som jag valde. Fick en kall rabarberminnestrone soppa till förrätt. C fick en laxtartar med ett litet vaktelägg.

Jag åt sedan vaktel till huvudrätt med rabarber och en chablis -cidersås medan C tog en fiskrätt med kronärtskocka och en väldigt grön persiljesås. Allt var ofantligt gott. 

Efter huvudrätten rullades den stora ostvagnen fram till vårt bord. Man fick sedan välja lite olika ostar tillsammans med gott fikonbröd och lite torkad frukt. Ost är ju något som även fransmännen verkligen kan. Så mycket olika ostar. Jättekul att få chansen att prova lite olika som man annars kanske inte hade vågat köpa i affären så här.


La grand finalé självklart med efterrätt efter osten. Fräscht och väldigt gott med jordgubbar, en kula vaniljglass och hackade pisstagnötter. Sedan var det skönt att kunna rulla i säng bara genom att gå en trappa upp för att komma till sitt rum. 

Det har varit jättekul att få besöka Bourgonge området i Frankrike som verkligen kan bjuda på både gott vin och god mat.Kul att vi hann med att prova både lite vitt och rött. Få upptäcka vad man gillar och vad man har för favoriter. Bästa sättet att lära sig mer om vin skulle jag säga är att just resa runt så här. Sedan är naturen här väldigt vacker med sina böljande kullar, mycket åkermark och stora områden med vinfält. Små charmiga franska byar, kloster, slott och gammla kyrkor. Mycket historia och kultur. En mix som faller oss perfekt i smaken.

3 comments:

Charlie sa ... said...

" Små charmiga franska byar, kloster, slott och gamla kyrkor. Mycket historia och kultur. En mix som faller oss perfekt i smaken" - helt ljuvligt Desiree och vi delar aptiten för just det här inklusive god mat och gott vin! Vilken härlig upplevelse. Jag blir så sugen!

Tack min vän för de fina ord! De betyder mycket. Du är enastående. Alltid så omtänksam, genuin och generös.

Stor kram
Lotta

Suzesan said...

SÅ gott. Skrattar när jag läser ordet Cassis. Min och min dotters gemensamma favorit. Kir Royal..vi drack oss berusade på det en gång. Ja lagom så vi blev skrattiga. Sen hade jag likören i min dessert och som jag hade i slutprovet på skolan när jag läste till kock. Som sånt ovanpå-gelé. Okey nu vet jag varifrån det kommer så nu får jag planera en framtida resa dit med mina barn.

SÅ GOTT alltihop.

Kram
/Susanne

Desiree said...

Lotta, tack så mycket vännen. Ditto helt klart när det gäller dig :-)
Kram!

Suzesan, låter som du har ett gott och roligt förhållande till Cassis. Ja du får ta och fara ner dit och återuppliva gammla minnen :-)
Kram!