Thursday, September 5, 2013

Varför inte..

En liten torsdagslista. Den här fina buketten köpte jag på marknaden förra veckan. De gör jättefina buketter av olika slag och stolekar. Även om rosorna endast höll ca 4 dagar så höll de andra rosa blommorna sig jättebra och de har jag fortfarande.

Nu har båda mina tyska kurser dragit igång. Både den i Basel som jag går på två gånger i veckan och även fortsättningskursen som jag läser på distans via Högskolan i Dalarna. Fullt upp men kul!

Den här damp ner i brevlådan igår. Det är den enda tidningen jag prenumererar på. Riktigt nice att ha något på engelska och denna resetidning tycker jag mycket om. Den tar upp och inspirerar när det gäller resmål runt hela världen på ett bra sätt.

Håller på att plannera vår road trip. Vi tar en semestervecka från och med tisdag nästa vecka och har bestämt oss för att sticka iväg till Frankrike och utforska den vackra nordatlantiska kusten kring Normandie.  Hello äppelodlingar, ostron, calvados, vackra stränder, klippor, och färskaste godaste seafooden.


Imse vimse spindel... Här fångade jag allt vår gäst på bild. Han bor på altanen vilket är helt ok så länge jag slipper få hans nät i ansiktet. Mycket små spindlar i Basel. Här går inte ha spindelfobi om man ska bo. Hörde dock om någon annan som råkat ut för kackelackor och då tar jag mycket hellre spindlar.

September, skördetider och vindruvskörd. Tror detta kommer bli en riktigt fin månad. Idag har sommaren återvänt och vi förväntas få ca 30 grader.

På lördag ska vi ha lite Tex-Mex party på vår altan och hoppas på en fin kväll. Igår stod dock regn på prognosen för lördag men jag hoppas att det hinner ändras. 

Igår var jag på tjejmingel och träffade lite nykomlingar via Svenska föreningen. Ja jag träffade både nykommlingar och sådana som varit här ett tag. Det jag gillar är mötena med människor och även hur man alltid kan lära sig av varandra och få tips på olika saker. Jag har fått tips om bästa fiskbutiken i Frankrike att åka och handla i bland annat.

Ikväll ska jag till en av vinbutikerna i stan som ordnar en vinprovning av italienska viner. Känns passande då jag ska ha min egna vinprovning nästa månad med viner från Piedmonte. Se om jag kan snappa upp något gott eller något att lägga på minnet.

8 comments:

Miss Marie said...

Härlig torsdagslista! Lyxigt med en semester på g! :)

eastcoastmom said...

Gillar din lista!
Socialt umgänge skulle vara kul... hoppas du får roligt!

Katta said...

Gillar din vardag, a lot! :) Jag vill också gärna göra en road trip till Frankrike, så jag avvaktar er. U. har varit i Frankrike för att just dricka viner och champagne, nu vil även jag dit! Hoppas du får skoj också!!! En härlig lista med livet i första rummet. Härligt Desiree! Kram

Charlotta Ljungblad said...

GAAAAH, vad härligt det låter med La France! Just den delen har jag aldrig varit i, trots att jag varit i Frankrike säkert 20 gånger vid det här laget. Mina föräldrar är frankofiler, så när alla kids åkte till Mallorca fick jag åka till Frankrike. Underbart! Ser fram emot att se bilder! KRAM!

Charlotta Ljungblad said...

GAAAAH, vad härligt det låter med La France! Just den delen har jag aldrig varit i, trots att jag varit i Frankrike säkert 20 gånger vid det här laget. Mina föräldrar är frankofiler, så när alla kids åkte till Mallorca fick jag åka till Frankrike. Underbart! Ser fram emot att se bilder! KRAM!

Suzesan said...

BRa val med Normanide tycker jag. Har också en spindel på min balkong. Igår hade den tagit sig en promenad ut från stuprännan och satt mitt på taket. Tur jag såg det för den seglar ner fort med en tråd. Men det är okey att ha den där. Varje höst kommer "den". Ja det finns en varje höst. MINST EN.

ÄR DET DINA DRUVOR???

Spännande sen att se dina bilder. De kommer ju bli härliga SOM vanligt.

kram
/Susanne

Saltistjejen said...

Härligt!! Att planera en stundande semester är verkligen roligt. Och du vilka vackra blommor!!! otroligt.
Hoppas det går bra med tyskan.
KRAM!

Desiree said...

Miss Marie, tack. Känns toppen med lite semester. Vi hade som sagt bara två veckor och eftersom det var precis efter midsommar så känns det redan otroligt länge sedan. Ska bli jättekul att få se mer av europa.
Kram!

Eastcoastmom, yes socialt umgänge är kul. Jag känner att det alltid ger något att gå på lite sådana här träffar. Kanske träffar man också på någon som man också verkligen klickar med.
Kram!

Katta, lovar att återkomma med både bilder och reseberättelse så klart då vi varit där så kanske det kan vara framtida inspiration för en resa till dig liksom din Italien resa varit för mig. Den ligger högt på min lista.
Kram!

Charlotta, ja det ska bli kul att få se dessa delar av Frankrike som man kanske inte åker till första gångerna man besöker landet. Just nu är som sagt också rätt period eftersom det kan vara antigen ganska kallt och blåsigt här eller fullsmockat med turister. Jag hoppas det blir både fint och gott :-)
Kram!

Suzesan, lite kul att du har en årlig spindel som återkommer varje år. Ja ute kan de ju för alldel få bo. Nej det är inte mina druvor.
Kram!

Saltis, tack så mycket. Tycker fortfarande att tyskan är lika kul och det känner verkligen som om det håller på att lossna nu och att mitt ordförråd faktiskt har ökat rätt mycket på sistone. Ska bli både kul och skönt med lite semster.
Kram!